ENNYIT ÉRNEK A SZEMÉLYES ADATAINK?

Félelem helyett kényelem.

Mindannyian szeretünk kényelmesen élni. Szeretjük, ha a szolgáltatók ismerik az igényeinket, és olyan ajánlatokkal találnak meg bennünket, amelyek könnyen elérhetőek, és csak nekünk, rólunk szólnak. A digitális megoldások térnyerése elhozta számunkra ezt a fajta komfortot: egy-két kattintással percek alatt rendelhetünk ételt, vagy foglalhatunk szállást, szerezhetjük be okmányainkat. A megújulás a biztosítási piacon is egyértelműen megfigyelhető, legyen szó utazásról, autózásról vagy akár az otthonunkról. Az Allianz például elsőként Magyarországon mesterséges intelligencia segítségével gyorsítja fel a szigorú jogszabályi előírások szerinti ügyfél-átvilágítást. A biztosító számára fontos az adatok biztonsága és biztosítja az ügyfeleket arról, hogy azokat csak a megfelelő célra használja fel.  Ezzel kapcsolatban a legfontosabb kérdés, amit feltehetünk, hogy mennyire jogosak az adataink biztonságára vonatkozó félelmeink?

A digitalizációs forradalom alapját az adatok és a bennük rejlő lehetőségek adják, amelyek teljes kihasználásától még messze vagyunk.

Ennek megfelelően az adatvagyonnal való tudatos gazdálkodás a vállalati stratégiák egyik központi témájává vált.

Az internetezők nagy része tisztában van azzal, hogy a modern technológiai környezetben az adatokkal való visszaélések kockázata minden korábbinál nagyobb. Egy, az internetbiztonsághoz kapcsolódó felmérés szerint a felhasználók számára a legfontosabb, hogy a személyes adataikat biztonságban tudják. Ugyanakkor bizonyos fajta kényelmi szolgáltatásokért, kedvezményekért, személyre szabott tartalomért cserébe szívesen átadják azokat a különböző szolgáltatóknak.

„A személyes adatokkal kapcsolatos önrendelkezési jog alapvető személyiségi jog, így kiemelt védelemben részesül.” – hívja fel a figyelmet dr. Takács Amarillis senior jogtanácsos, az Allianz Hungária adatvédelmi tisztviselője. „Ebben jelentős lépés volt a 2018. májusában hatályba lépett GDPR néven ismert általános adatvédelmi rendelet, megalkotása. Ez nemcsak a személyes adatok védelmét erősítette, de egységes és egyértelmű szabályokat nyújt a cégek számára is. A rendelet uniós szinten egységesen szabályozza az adatkezelők kötelezettségeit a személyes adatok kezelésével kapcsolatban. Többek között előírja az adatkezelők számára, hogy részletes tájékoztatást adjanak az érintettek számára az adatkezelésükről, különösen azok céljáról és jogalapjáról, a kezelt adatok köréről és idejéről, és hogy úgy alakítsák ki az üzleti folyamataikat, hogy kizárólag az adatkezelési céljuknak megfelelő mennyiségű személyes adatot gyűjtsenek be,  azt csak a szükséges ideig kezeljék, és megfelelő védelmet biztosítsanak az adatok számára, elsősorban az illetéktelen hozzáféréssel szemben. Személyesen tapasztalom, hogy az elmúlt 3 és fél évben, valószínűleg a GDPR-nak is köszönhetően az ügyfelek egyre tudatosabbak az adataik felhasználásával kapcsolatban, és fontos számukra az adataik biztonsága is. A pénzügyi szektor ebből a szempontból kiemelkedik az adatkezelők mezőnyéből, hiszen ezen a területen mindig is fontos volt az ügyfelek adatainak védelme. Az iparági törvények 1995 óta tartalmaznak a biztosítási titok védelmére vonatkozó szabályokat. A biztosító köteles az informatikai rendszereit auditáltatni, és a működés felügyeletét ellátó Magyar Nemzeti Bank is rendszeresen ellenőrzi, hogy a jogszabályoknak és a technológia állásának megfelelő, biztonságos informatikai rendszerekkel, üzleti folyamatokkal rendelkezzen. Hibák természetesen előfordulhatnak, de általánosságban kijelenthető, hogy az ügyfelek adatai biztonságban vannak egy pénzügyi szolgáltatónál.”

Az elmúlt évek adatkezelési botrányai miatt a felhasználói adatok védelme nagyon aktuális téma

Nem csoda, hogy a cégek kiemelt fontosságot tulajdonítanak annak, hogy új szintre emeljék az átláthatóságot, a biztonságot és az őszinteséget.

Az adatvédelem négy fő pillére a szolgáltatók részéről a megfelelő tájékoztatással biztosított átlátható adatkezelés, az adatok informatikai védelme, az adatokhoz hozzáférő és azokat kezelő személyek számának minimalizálása, és természetesen a mindenkori jogszabályoknak való megfelelés.

Természetesen a személyes adataink biztonságához sem nélkülözhető a mi tudatos hozzáállásunk.
( onBRANDS )