Világszerte és Magyarországon is évek óta fokozatosan többet és többet költenek az emberek a webáruházakban. A sok tisztességes, a jogszabályokat betartó cég mellett akadnak olyanok is, akik ezt a boomot kihasználva becsapják az embereket. Ráadásul sok vásárló egy-egy balul sikerült, veszteséget jelentő online vásárlás után magát hibáztatja. A Tudatos Vásárlók Egyesületének összeállítása segítségével elkerülhetőek az átverések.
Gyanakodjunk, ha a legtöbb online kereskedőnél mondjuk 29 990 forintba kerülő terméket egy oldal 9900 forintért kínál. Ha pedig egy webáruház azt mondja, hogy a kiszemelt termékük épp nincs raktáron, akkor nem kell feltétlenül a drágább holmit megvennünk.
Milyen trükköket vetnek be a webáruházak? Az egyik vevőcsalogató megoldás a trükköző webáruházakban, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós ár mellé odatesznek egy visszaszámlálót. Ez azt mutatja, hogy hány percig lesz még érvényben a webáruház által mindenféle vevőcsalogató jelzővel ellátott akciós ár. Például „szuperakciós ár”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvehesd”.
Nemrég a magyar vásárlók körében az egyik legnépszerűbb, külföldi ebáruház, a Wish próbálkozott ezzel, ami a Gazdasági Versenyhivatalnak is szemet szúrt. A magyar hatóság 2021. június 15-én eljárást indított a Wish webáruházat működtető cég ellen.
„A GVH gyanúja szerint bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatóak meg a platformon; egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta.
Előfordulhat, hogy a webáruházban egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább, márkás termék képét teszik fel. Természetesen úgy, hogy a márkanevet kitakarják, leszedik a képről. A gyanútlan vásárló megrendeli a „menőnek”, „trendinek” látszó terméket, majd a kiszállításkor szembesül vele, hogy egy a képen láthatónál rosszabb minőségű, gyengébb eszközt kapott. Itt nem kérdés a megoldás, nem szabad átvenni a terméket. Akadt például olyan vásárló, aki rendelt a járvány első hulláma alatt országosan és nemzetközi szinten is hiánycikknek számító kézfertőtlenítőt egy webáruházból, amelyről kiderül, hogy a kiszállítás időpontjára a webáruház állítása szerint elfogyott. Cserébe drágábban, egy kis flakont vittek a vásárlóknak, amelyben szimplán csapvíz volt.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt tanácsolja a vásárlóknak, hogy mindenki körültekintően rendeljen az internetes boltokból. Érdemes megnézni az adott webáruházról szóló véleményeket, ugyanígy érdemes egy-egy terméknél rákeresni az interneten, hogy milyen tapasztalatokat szereztek azokkal kapcsolatban az érintettek. Senki ne hagyja magát sürgetni, azaz hiába „mondja” azt a webáruház, hogy mindjárt lejár az akció, ezt fenntartásokkal kell kezelni.
( onBRANDS )