ELŐVÁLASZTÁSI KAMPÁNY A FACEBOOKON

Hogyan kommunikáltak a miniszterelnök-jelöltek és hogyan kommunikáltak róluk?

Bár még nincsenek végleges eredmények, az már körvonalazódni látszik, hogy melyik jelöltek jutnak tovább az előválasztás második fordulójába. Eddig úgy látszik, Dobrev Klára tarolt vidéken, Karácsony Gergely a legerősebb Budapesten, Márki-Zay Péter pedig a vártnál jóval magasabb szavazatarányt szerzett meg. De minek köszönhető a jelöltek sikere: van összefüggés az online térben tett lenyomatuk és az eredmények között?

Az Ynsight Research csapata a netnográfiai kutatás során a magyar webtérben megjelenő előválasztással és a miniszterelnök jelöltekkel kapcsolatos social media beszélgetéseket vizsgálta 2021. június 28. és 2021. szeptember 28. között, valamint a jelöltek saját facebookos kommunikációját 2021. szeptember 21. és 27. között. A kutatásban az online térben megjelenő hírek, blogok, nyilvános Facebook-bejegyzések és kommentek kerültek elemezésre.

Összességében elmondható, hogy az organikus megjelenésekben leginkább az előválasztást megelőző 1 hónapban lendült fel a téma, a felhasználók is ekkor kezdtek tömegesen foglalkozni vele. A jelöltek közül leginkább Karácsony Gergelyt és Dobrev Klárát említették sokszor, a tartalmakra érkező interakcióknál azonban kiemelkedtek Jakab Péter említései is. A legtöbbet a pestisracok.hu és az origo.hu írt a témában, de sokat publikált a témában a 24.hu is.

A miniszterelnök-jelöltek online megítélése volt talán az egyik legbeszédesebb adat: míg Dobrev Klára és Karácsony Gergely említései voltak a legpozitívabbak, addig Fekete-Győr Andrásnál meglehetősen negatív irányba tolódott a beszélgetés. A saját kommunikációjukat tekintve Jakab Péter rendelkezett a legtöbb követővel, ő érte el a legmagasabb interakciós számot is, azonban ha a követők számával összevetjük, akkor ő volt képes a legkevésbé bevonni a felhasználókat.

Márki-Zay Péter saját online kommunikációja semmilyen szempont szerint nem emelkedett ki igazán: viszonylag keveset posztolt, kevésbé késztette interakcióra a felhasználókat, mint a többi jelölt és hirdetésre is ő költött az egyik legkevesebbet. Fekete-Győr András a többi jelölthöz viszonyítva keveset fordított fizetett megjelenésre, azonban rendkívül aktív volt Facebookon és magas interakciós számokat váltott ki a felhasználókból is, azonban ez feltételezhetően összhangban áll a párt szavazótáborának életkorával és a közösségi médiában kiemelkedően aktív jelenlétével is. 

A politikusok online jelenléte alapján Dobrev Klára és Karácsony Gergely (az eddigi eredmények alapján) rendkívül jó választási szereplésére lehetett számítani, ahogyan Fekete-Győr András kevésbé előnyös pozíciója is valószínűsíthető volt. Az igazi meglepetést Márki-Zay Péter hozta, akinek online tevékenysége és megjelenései nem tették egyértelművé, hogy a közösségi médiában rendkívül népszerű Jakab Pétert megelőzheti a szavazatok számában. Míg a közvéleménykutatásokban is Jakab Péter emlegették a befutó jelöltek között a szentiment-analízissel kapott eredményekben már jól láthatóan Márki-Zay Péter megítélése volt pozitívabb az interneten.

Az előválasztás utolsó napját megelőző két hónapban a miniszterelnök-jelöltek és

az előválasztás folyamatosan jelen volt az online térben,

azonban jól látszik, hogy csak augusztus végétől kezdett igazán fellendülni a téma. A leginkább az előválasztást megelőző egy hétben volt felkapott a téma, amikor volt olyan nap, hogy közel 6 500 alkalommal jelent meg az interneten valamilyen kontextusban.

A témával foglalkozó online tartalmakkal kapcsolatos felhasználói interakciók, vagyis a lájkok, kommentek és megosztások trendje hasonló képet mutat, bár az emelkedés lassabban indult meg és élesebb volt: a felhasználók később kezdtek érdeklődni a téma iránt, akkor viszont kiemelten magas figyelmet generált. A vizsgált három hónapos időszakban rengetegen, több mint 4,5 millióan reagáltak valamilyen formában az előválasztás témájára online.

Miniszterelnök-jelöltek és előválasztás: TOP 15 online hírportál

1. ATV 1062
2. Olkt.net 544
3. PestiSrácok 505
4. Mandiner 486
5. Propeller 453
6. Hírklikk 386
7. 168.hu 372
8. Origo.hu 370
9. 24.hu 355
10. Mindenszo.hu 339
11. Civilhetes 323
12. Index 298
13. Magyar Hang 257
14. HVG 254
15. Blikk 253

A miniszterelnök-jelöltek közül Karácsony Gergelyt említették magasan a legtöbben az interneten, jóval lemaradva őt követi a listán Dobrev Klára, majd Jakab Péter, Márki-Zay Péter és végül Fekete-Győr András.

A tartalmakra érkező interakciókat tekintve már más sorrend alakult ki: szintén kimagasló számokkal Karácsony Gergely vezeti a listát, azonban második helyen Jakab Péter, míg Dobrev Klára csak a harmadik a sorban.

A miniszterelnök-jelöltek online megítélését tekintve rendkívül beszédes eredményeket láthatunk. Míg Dobrev Klára említései bizonyultak a legpozitívabbnak, akit kicsit elmaradva követ Karácsony Gergely, a Fekete-Győr Andrásról szóló diskurzus erősen a negatív irányba tolódik (a megjelenések közel 70%-a negatív). Márki-Zay Péter és Jakab Péter az arányokat tekintve fej-fej mellett haladnak, bár Jakab Péter említései valamivel negatívabbnak bizonyultak.

A jelöltek saját kommunikációját tekintve elmondható, hogy magasan Jakab Péter rendelkezik a legnagyobb Facebookos követőtáborral: a politikust több mint 420 ezer felhasználó követi. Őt követi 300 ezres követőtáborával Karácsony Gergely, harmadik helyen jóval lemaradva Dobrev Klára áll 120 ezer követővel. Negyedik és ötödik helyen Márki-Zay Péter és Fekete Győr András állnak közel 80 ezer, valamint 60 ezer követővel.

Az előválasztást megelőző egyhetes időszakban a két legkevesebb követővel rendelkező miniszterelnök-jelölt, Fekete-Győr András és Márki-Zay Péter volt a legaktívabb Facebookon. Dobrev Klára a középmezőnyben helyezkedik el, míg Karácsony Gergely és Jakab Péter tette közzé a legkevesebb bejegyzést.

Bár Jakab Péter posztolt a legkevesebbet, ő késztette leginkább interakcióra a felhasználókat, de nem sokkal maradt el tőle a másik kevésbé aktív politikus, Karácsony Gergely sem. Míg Fekete-Győr András rengeteg bejegyzést tett közzé az időszakban, ő érte el a legrosszabb eredményt az interakciók tekintetében: az ő posztjaira reagáltak a legkevesebben.

Ha a követők számával összevetve nézzük a posztokra érkező interakciókat, akkor már Dobrev Klára vezeti a listát. Őt követi Fekete-Győr András, tőle kicsit lemaradva Karácsony Gergely és Márki-Zay Péter, a lista végén pedig Jakab Péter.

Az egy posztra jutó interakciók számában Karácsony Gergely érte el a legjobb eredményeket, de nem maradt el tőle sokkal Jakab Péter sem. Jóval kevesebb felhasználót tudott bevonni átlagosan bejegyzéseivel Dobrev Klára, de meg inkább elmaradt a számokban Márki-Zay Péter és Fekete-Győr András.

A jelöltek oldalainak költéseit tekintve Karácsony Gergely magasan kiemelkedik a többiek közül: összesen több mint 140 millió forintot fordított Facebook-hirdetésre. Dobrev Klára több mint 80 milliót fordított hirdetésre, míg a többi jelölt költései a 20 milliós tételt sem érték el. Ezzel kapcsolatban azonban nem teljesen egyértelmű a kép, hiszen a hirdetés finanszírozója nem minden esetben az adott politikus. A Facebookon a hirdetés finanszírozójaként feltűnhet már politikus, mozgalom vagy párt is, így a hirdetési rendszer ha nem is átláthatatlanná, de nehezen átláthatóvá válik. Jó példa erre Márki-Zay Péter oldala, ahol összesen kicsivel több mint 6 millió forint ment hirdetésre az elmúlt közel másfél évben. A politikus rendelkezik azonban egy másik Facebook-oldallal is, Mindenki Magyarországa Mozgalom – Márki-Zay Péter néven, ahol ugyanebben az időszakban már több mint 8 millió forintot (pontosan 8 382 605 Ft) fordítottak fizetett megjelenésre.

Az előválasztás utolsó hajrájában, a szavazást megelőző héten sem spóroltak a politikusok. Karácsony Gergely ismét magasan vezeti a listát: több mint 35 millió forintot csak az utolsó héten költött el. Dobrev Klára is 10 millió forint feletti összeget fordított fizetett megjelenésre az utolsó héten, míg Márki-Zay Péter csak 250 ezret költött. Azonban, amennyiben a másik Facebook oldalának költéseit is (754 382) megvizsgáljuk, úgy már 1 millió forint feletti összeget kapunk. Arányaiban a jelöltek fontosnak ítélték meg az utolsó egy hetet, hiszen az összes hirdetésre költött összegükből jelentős részeket csak ebben az időpontban fordítottak megjelenésre.

( onBRANDS )