IMMATERIÁLIS JAVAK

A COVID-19 világjárvány még inkább kimutatta az emberek, az innováció, a hírnév és a márka fontosságát a vállalkozások számára szerte a világon.

A Brand Finance Global Intangible Finance Tracker (GIFT) jelentés minden évben rangsorolja a világ legnagyobb vállalatait az immateriális javak értéke szerint.

A közel 2 milliárd dollár értékű immateriális javak értékével a Microsoft a világ legimmateriálisabb vállalatává válik, megelőzve az Apple-t, a Saudi Aramco-t és az Amazont.

Bár az Apple a 200 milliárd dollárral értékesebb vállalat, a Microsoft becslések szerint

immateriálisabb értékkel rendelkezik a márkák és üzleti tevékenységek portfóliójával.

Az immateriális javak azonosítható, nem monetáris eszközök, fizikai tartalom nélkül.

Az immateriális javak három nagy kategóriába sorolhatók:
– jogok (beleértve a bérleti szerződéseket, szerződéseket)
– kapcsolatok (beleértve a képzett munkaerőt is)
– szellemi tulajdon (beleértve a márkákat, szabadalmakat, szerzői jogokat)

Az immateriális javak immár egyértelműen tanácskozási prioritásnak számítanak.

A járvány okozta növekedést elsősorban a világ legnagyobb szervezeteinek növekedése táplálta, amelyek léptékük és a technológiákra való összpontosításuk miatt rugalmasak voltak a befektetők bizonytalanságával szemben, és amelyekre továbbra is támaszkodunk a lezárások révén. Idén a növekedést Kína és az USA hajtotta, ahol több iparág is kilábal a 2020 -as visszaesésből.

“Válság idején a márkák – különösen azok, amelyek kategóriájukban és piacaikon a legértékesebbek és legerősebbek – a tőke biztonságos menedékévé válnak. Akárcsak az arany vagy a képzőművészet a korábbi gazdasági visszaesések idején, napjainkban a jól menedzselt, innovatív és jó hírű márkák azok, amelyekhez a globális gazdaság a szükség órában fordul. Nincs jobb bizonyíték arra, hogy miért számítanak a márkák, mint az a szerep, amelyet a koronavírus-járvány utáni helyreállításban játszottak és fognak játszani” – mondta David Haigh, a Brand Finance elnök-vezérigazgatója.

25 évvel ezelőtt – a Brand Finance megalapításakor – a globális immateriális javak értéke csak becslések szerint 6 milliárd dollár volt, ami kevesebb, mint a mai tizede.

2021 szeptemberében a globális immateriális javak értéke meghaladja a 74 milliárd dollárt.

Ez 1145% -os növekedés 25 év alatt – körülbelül 11% évente.

Az immateriális javak többsége nem kerül elszámolásra a pénzügyi beszámolási szabályok által meghatározott korlátok miatt, amelyek kimondják, hogy a belsőleg előállított immateriális javak, például márkák nem nyilvánosságra hozhatók a vállalati mérlegben.

Az immateriális javak, mint például az erős, értékes márkák és az innovatív technológia lehetnek a leginkább megkülönböztetők.

“Annak ellenére, hogy az immateriális javak fontosak a tőkepiacok számára, csak kis százalékuk jelenik meg a mérlegben, jellemzően külső tranzakcióból történő beszerzés útján. A járvány tovább fokozta a piaci értékek és a könyv szerinti értékek közötti különbségeket azokban az iparágakban, amelyek leginkább függnek a márkáktól, a technológiától és az emberi tőkétől az értékteremtés során” – mondta Kevin Prall, az International Valuation Standards Council  (IVSC) műszaki igazgatója.
( onBRANDS )