Tavaly decemberben érezhetően csökkent a fogyasztói bizalom Németországban. Mind a gazdasági, mind a jövedelmi várakozások, valamint a vásárlási hajlandóság jelentősen csökkent. Mivel a megtakarítási hajlandóság is újra nőtt, a GfK 2022 januárjára a fogyasztói bizalom -6,8 pontra történő csökkenését prognosztizálja, ami öt ponttal alacsonyabb az idei decemberi értéknél (-1,8 pontról korrigálva). A GfK Fogyasztói Várakozások felmérésének 2021 decemberére vonatkozó eredményei.
Ez sorban a második alkalom, hogy a fogyasztói bizalom jelentősen csökkent. Ennél alacsonyabb értéket legutóbb idén júniusban mértek, -6,9 ponton.
“A fogyasztói bizalom az év végéhez közeledve két ok miatt is nagy nyomás alatt van. Az egyik a koronavírus-járvány negyedik hulláma miatti magas esetszámok és további korlátozások, a másik ok a jelentősen megemelkedett árak egyre nagy nyomást gyakorolnak a fogyasztói hangulatra. Az omikron variáns gyors terjedése miatt a jövő év elejére vonatkozó kilátások is visszafogottak”.
A fogyasztói gazdaság jövő évi kilátásai elsősorban a járvány alakulásától függenek.
Ha a pandémiára adott válasz gyors és sikeres lesz, akkor a korlátozások szélesebb körben enyhülnek, és a fogyasztás gyorsan helyreáll. Ha azonban az év előrehaladtával az esetszámok ismét emelkednek, akkor a fellendülés tovább késik.
A gazdasági hangulat továbbra is zuhanórepülésben van
A fogyasztók gazdasági kilátásai az év végén érezhetően borúsak lettek, a mutató 13,9 ponttal 17,1 pontra csökkent. Ez már egymás után a harmadik csökkenés. A gazdasági kilátások ennél alacsonyabb értékét legutóbb nyolc hónappal ezelőtt, áprilisban mérték, 7,3 ponton.
Különösen az akadozó ellátási láncok okoznak komoly gondokat sok vállalatnál.
Az elsődleges termékek, például a félvezetők hiánya a termelés lassulásához vagy akár teljes leállásához vezet, amelynek következményei a munkavállalókat is érintik a rövidített munkaidő formájában. A jövedelemre vonatkozó kilátások már sorozatban harmadszor csökkennek A jövedelmi várakozások sorozatban harmadszor szenvedtek érezhető veszteségeket. A mutató decemberben hat ponttal, 6,9 pontra csökken. A jövedelmi hangulat így az elmúlt három hónapban több mint 30 ponttal csökkent. Ez valójában még mindig mintegy hárompontos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Az emelkedő energia- és élelmiszerárak gyengítik a fogyasztók jövedelmének vásárlóerejét.
Emellett fennáll a veszélye annak, hogy közép- és hosszú távon egy úgynevezett bér-árspirál indul be. A jelentősen emelkedő árak miatt a szakszervezetek érezhető béremelést követelnek az infláció ellensúlyozására, amit a vállalatok a termékek és szolgáltatások magasabb árai formájában tovább hárítanak a fogyasztókra.
A vásárlási hajlandóság ismét csökken
Az általános visszaesés a vásárlási hajlandóságra is hatással van. A fogyasztói hangulat 8,9 pontot csökken, és visszaesik 0,8 pontra. Ez a legalacsonyabb érték 2021 januárja óta, amikor az értéke nulla volt. Az előző évhez képest a csökkenés alig 36 pontra nőtt.
Az infláció mellett a fogyasztói hangulatot különösen a világjárványhoz kapcsolódó korlátozások befolyásolták. Egyrészt a hagyományos kiskereskedelem nagy részére vonatkozó 2G szabályozás csökkenti a vásárlási kedvet, másrészt az oltatlan, -illetve a betegségen nem átesett- fogyasztók bizonyos helyeken teljesen elszakadnak a vásárlástól.
Az alábbi ábra azt mutatja, hogyan alakult az elmúlt években a fogyasztói hangulatindex:
( onBRANDS )