HIDROGÉN ÜZEMANYAGCELLÁS TEHERHAJÓ KONCEPCIÓT MUTATOTT BE AZ ENERGY OBSERVER ÉS A TOYOTA

Az Energy Observer már megalakulása óta feszegeti a tengeri széndioxid-mentesítés határait.

Az Energy Observer Developments (EODev) nevű francia startup, amelynek mára egyik fő részvényese a Toyota. Miután a Toyota segítségével kifejlesztett egy Energy Observernek elnevezett önellátó kísérleti hajót az első teljes hidrogénlánccal, amely képes saját hidrogént termelni a többlet megújuló energiáival, újra előre lép, méghozzá a tengeri szállítási ágazat legreprezentatívabb hajójának megalkotásával.  A vállalat ugyanis néhány napja bemutatta az Energy Observer 2 névre keresztelt többcélú teherhajó koncepciót, amely folyékony hidrogénnel üzemel, a technológia így lehetővé teszi a zéró károsanyag-kibocsátású haladást, miközben kiemelkedő szállítási kapacitást és nagy autonómiát kínál.

Victorien Erussard, az Energy Observer Developments elnöke és alapítója február 10-én mutatta be az Energy Observer 2 névre keresztelt vadonatúj hidrogén üzemanyagcellás teherhajó koncepciót a One Ocean Summit alkalmával Brestben.

A tengeri közlekedés globális szinten a széndioxid-kibocsátás 3 százalékát teszi ki éves szinten,

a Toyota által felkarolt Energy Observer és partnereinek ambíciója pedig, hogy olyan hajó prototípusokat mutassanak be, amelyek

a zéró károsanyag-kibocsátás felé terelik a vízi áruszállítást.

A technológiák mára kiforrottak, a folyékony hidrogén tárolása magas szinten megoldott, a cseppfolyósítók telepítése bevett folyamat, és a Toyotának hála a sorozatgyártású üzemanyagcellák legújabb generációi is rendelkezésre állnak. A hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia vezető fejlesztőkének számító, és mintegy 5700 ezzel kapcsolatos szabadalmat ingyenesen a versenytársaival is megosztó japán autógyártó ugyanis már nem csupán személyautót (Mirai), buszt (Sora), teherautót (Portal) és targoncát kínál a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogénhajtással: több méretben és kivitelben sztenderdizált moduljai vonatok és hajók meghajtására, vagy éppen épületenergetikai célokra is alkalmasak. Az Energy Observer technológiai partnerei töretlen támogatásának köszönhetően most képes megbirkózni a legújabb technológiai kihívásokkal, mint például a nagy tartályok integrálása vagy a kriogén hőmérsékletek kezelése.

Az egyik legfontosabb partner az Air Liquide, amely több mint 50 éve világelső a hidrogén terén az iparban és az űrben. Az Air Liquide tökéletesítette a folyékony hidrogén előállítását, tárolását, elosztását és biztonságát, ezáltal pedig technológiai szakértelmét és innovációs képességét hozza magával a projektbe. Az Energy Observer és stratégiai partnere, a CMA CGM Csoport együtt elemzi ennek az új generációs teherhajónak a kereskedelmi és működési paramétereit. A CMA CGM csoport – amely világelső a tengeri szállítás és logisztika területén – és az Energy Observer ezzel megerősíti úttörő elkötelezettségét a tengeri szállítás energetikai átállásának ügye mellett.

Az Energy Observer Develpoments, amely az első tanúsítvánnyal rendelkező hidrogénhajót tervezte, hozzáférhető, vízi alkalmazásra megfelelő rendszereket fejleszt és szakértője az üzemanyagcellák problémás környezetbe való integrálásának. Ebben az innovatív projektben az LMG Marin felelős a tervezésért. Ez az a haditengerészeti tervezőcég, amely úttörő szerepet játszik a széndioxid-mentes hajtásban, és kifejlesztette a világ első folyékony hidrogén hajtású kompját, a Hydrát. A Marc Van Peteghem által alapított Ayro a nagy hajók kisegítő propulziós rendszereit készíti, és amelynek az Energy Observer biztosította az első üzemi tesztelhetőségeket. A cég felszereli a hajót az Oceanwings technológiával.

Egy másik fontos partner a Bureau Veritas, a tengeri szabályozások és innovációk fejlődésének kulcsszereplője, amely már az első hidrogénüzemű hajójának indulása óta kíséri az Energy Observert.

Végül, de nem utolsó sorban a Francia Tengerészeti Klaszter és a T2EM Intézet akadémiai, tudományos és ipari partnerekkel együttműködve létrehozza a Tengeri Szektor Ökoenergia Átmeneti Intézetét (T2EM), amelynek feladata a „zéró károsanyag-kibocsátású hajó és kikötő” nemzeti strukturálási program irányítása és végrehajtása. Ennek célja a széndioxid-mentesítés, a kibocsátáscsökkentés és az ágazat biológiai sokféleségének tiszteletben tartása. Az Energy Observer 2 az intézet „zászlóshajója”, az első teljes körű demonstrációs eszköz, amely az egész iparágat energiával látja el.

Ezt az új hajókoncepciót az Energy Observer által összegyűjtött legjobb szakemberek és ipari szereplők fejlesztik. Műszaki adatait a mintegy 5000 tonna hordképességű, többcélú teherhajók flottájának sürgős megújításának szükségessége alapján határozták meg. A kontinensen belüli és part menti útvonalakon használat vízi járművek a közúti szállítás alternatíváját jelentik, és komoly logisztika nélkül is képesek beállni a szerényebb kikötőkbe is. A világ flottájának közel 37 százalékát kitevő, gyakran régi és szennyező kialakítású hajók szegmensét ezért az Energy Observer és partnerei kiemelt fontosságúként tartják számon az átmenet felgyorsítására irányuló törekvéseik kapcsán.

Az Energy Observer 2 legfontosabb adatai

Hosszúság: 120 méter
Szélesség: 22 méter
Merülés: 5,5 méter
A szárnyak felülete: 1450 m²
Hordképesség: 5000 tonna
Konténerek: 240 TEU (húsz lábnak megfelelő)
Rakodótér: 480 lineáris méter (teherautók, járművek és konténerek)
Alsó fedélzet magassága: 6,5 méter
Felhajtó rámpa: 15 méter széles
Kereskedelmi sebesség: 12 csomó
Elektromos meghajtás: 4 MW
Üzemanyagcellás teljesítmény (RexH2 EODev): 2,5 MW
Folyékony hidrogén tartályok (LH2): 70 tonna (1000 m3)
Hatótávolság: akár 4000 tengeri mérföld

Victorien Erussard, az Energy Observer elnöke és alapítója: „Ezzel a demonstrációs hajóval a közepes méretű ipari hajók széndioxid-mentesítését szeretnénk elérni, közvetlenül a hidrogént üzemanyagként használva. Hiszünk abban, hogy a francia tengeri ipar nemzetközi modellé válhat, és profitálhat az agilis és hatékony kutatási-ipari ökoszisztémából.”

Matthieu Giard, az Air Liquide végrehajtói bizottságának hidrogén-tevékenységekért felelős tagja: „A hidrogén-kaland mindenekelőtt az úttörők története. Az Energy Observerrel közös vágyunk, hogy a technológiai határokat visszaszorítsuk, és hogy konkrét lépéseket tegyünk az éghajlati vészhelyzet ellen. A folyékony hidrogén jelentős szerepet fog játszani a széndioxid-mentesítésben. Az Air Liquide és az Energy Observer 2 projektben részt vevő különböző szereplők tapasztalatai segítenek bebizonyítani, hogy a folyékony hidrogén olyan alacsony széndioxid-kibocsátású energia, amely alkalmazható nagy teherhajók esetében. Ez a projekt fontos távlatokat nyit meg azáltal, hogy érinti a nehézszállítási ágazatot, amelyben a hidrogén különösen fontos.”

Christine Cabau, a CMA CGM Group eszközökért és műveletekért felelős ügyvezető alelnöke: „Az Energy Observer és a CMA CGM Group közötti stratégiai partnerségnek ez az új szakasza az alacsony széndioxid-kibocsátású megoldások prototípusainak megjelenése iránti közös elkötelezettségünk felgyorsítását jelzi. Tekintettel az energetikai átállás jelentette kihívások fontosságára, úgy gondoljuk, hogy számos technológiának össze kell dolgoznia attól függően, hogy milyen típusú szállításról van szó, és milyen távolságokat kell megtenni. Ezért a bio- és e-metán iránti elkötelezettségünk mellett az is célunk, hogy ipari partnereinkkel együtt dolgozzunk a hidrogénben rejlő lehetőségeken és annak ésszerű felhasználási lehetőségein. Izgatottak vagyunk, hogy az Energy Observerrel közösen dolgozhatunk azon, hogy milyen lehetőségeket rejthet magában ez a technológia, és milyen üzleti fejlesztésekben lehet használni.”

Frédéric Moncany de St-Aignan, a Francia Tengerészeti Klaszter elnöke: „A tengeri közlekedés széndioxid-mentesítése felé vezető menetelés már évek óta meghatározza a valóságot, például az LNG-meghajtású hajók építésével és sok más újítással, köztük a szélhajtással. Ennek az első „zéró károsanyag-kibocsátású”, többcélú teherhajónak – amely bizonyítja és megmutatja az innovatív technológiák használatát a tengeren –, számos előnye van. A hajótulajdonosok, hajógyárak, berendezésgyártók, energiaszolgáltatók, kikötők, szolgáltató cégek, valamint az akadémikusok és tudósok teljes csoportja, akik az új Tengeri Szektor Ökoenergia Átmeneti Intézetében (T2EM) csoportosulnak, érzik majd a pozitív hatását az Energy Observer 2 technológiai és működési visszajelzéseinek. Ez nagymértékben hozzájárul a francia ipar kiválóságához a hajóflották teljes ökoszisztémájával szinergiában történő átalakításon keresztül.”
( onBRANDS )