KISS ZSUZSANNA

CINEMA CITY/NEW AGE ADVERTISING,
COUNTRY MANAGER

KŐSZEGI ANDRÁS
Mi volt az első moziélményed?

KISS ZSUZSANNA
Első moziélményem? 13 éves lehettem, mikor zenei táborba küldtek a szüleim, és ott a fiúkkal, lányokkal beszélgettünk, amikor megkérdezték, hogy láttam-e a Pretty Woman-t moziban? Mondtam, hogy nem, mert én még nem is nagyon voltam moziban. Erre azt mondták a pár évvel idősebb, már nagyon trendi lányok, hogy a moziba járás alap dolog. Akkor tudtam hogy ennek a végére kell járnom.

Akkor a Pretty Woman lett az első? 

Végül nem azt néztem meg először.

Egyébként az egy nagyon komoly kultúrtörténeti film.

Mai napig az egyik kedvencem.

Egyetemi tananyag.

Legyen az, és emlékszem, hogy akkor, ott a táborban, abban a szent pillanatban arra gondoltam, hogy

a mozi biztosan egy csoda hely, ha így beszélnek róla.

Azóta forever love.

Hány éve vagy a moziiparban?

Tizenhat éve.

Ez már egy statisztikai interjúnak tűnik, tehát hány filmet néztél meg moziban?

Úristen, ez megszámolhatatlan!

Hányszor ülsz be egy héten a moziba úgy, hogy végig nézed?

Egy héten egyszer-kétszer még most is be szoktam ülni, a premierfilmeket megnézem. Emlékszem, még a 20-as éveim elején az RTL-nél dolgoztam, és amikor csak tehettem mindig moziba jártam, sokan mondták, hogy biztosan ez csak egy pótcselekvés. Pedig

imádom ezt a közösségi élményt, óriási hatással van rám.

Közösségi élmény?

Szórakozás és közösségi élmény is. Ez az egész varázslat, ahogy besétálsz a terembe, együtt sírtok, együtt nevettek a többi mozizóval, érzelmeket vált ki, azonosulsz a szereplővel, ez fantasztikus dolog!

Már sokszor kiáltották mozi halálát, például amikor elindult itthon nagyban a kereskedelmi televíziózás.

És a letöltések.

DVD, streaming, tehát sokszor.

Így van.

Ehhez képest olvasom a friss nemzetközi kutatásokat, megint top-on van a mozi, vagy legalábbis afelé tart.

A 2008-as gazdasági válság óta erősen felfelé ível a mozi, és persze vannak kérdőjeles, nehéz időszakok. A mozitörténelemben eddig kétszer kellett bezárni a mozikat. Először a világháború, másodszor a Covid miatt. Magyarországon a vírus miatt tíz hónapig voltak zárva a Cinema City mozik, mi voltunk az egyetlen médium amire ki kellett írni a zárva feliratot. Másik kérdőjeles időszak amikor elindult a streaming és a letöltés. Ekkor mindenki aggódott, de nagyon sok kutatás szól arról, hogy

azok, akik letöltik a filmeket, gyakrabban járnak moziba.

Tehát ez nemhogy gyengíti a mozizást, hanem erősítheti is azt. Mára pedig kiderült, amikor újra kinyitottak a mozik a Covid után,

az emberek már nem akarnak otthon ülni, hanem ki akarnak mozdulni.

Most 2022-ben egy-egy erős filmpremier hetében magasabb a nézettség, mint 2019-ben, ami az egyik sikerévünk volt. Ebből is látszik, hogy a mozizás nem szezonális. Mikor erős filmek jönnek, akkor a mozilátogatók száma kiemelkedően megugrik.

Mi húzza be a mozinézőt, a főszereplő, a sztori, a filmnek a stílusa, tehát romantikus, akció, vígjáték?

Ez érdekes, voltak erre kutatások és ez országról országra változik. Magyarországon a főszereplő személye nagyon fontos, és persze maga a “genre”, azaz hogy milyen műfajú a film. A Marvel-filmek iszonyatosan erősek, amelyek főképpen a látványra épülnek. És ha országok közti különbségekről beszélünk, akkor érdekes, hogy például a Star Wars-filmek erősebbek voltak itthon, mint mondjuk a lengyel vagy a cseh piacon, itthon ennek erősebb a kultusza.

Most jól példázza ezt a Top Gun Maverick.

A Top Gun, így van, jaj de szeretem!

Világsiker.

Világsiker, én nagyon vártam! Ezt a filmet vártam a leginkább az első félévben, és be is jött. Tom Cruise-nak az eddigi legsikeresebb filmje, ami a dollármilliókat jelent és sokan remélnek akár Oscart is a filmtől.

A streaming szolgáltatókra visszatérve, nagyon érdekes, hogy a Netflix csinált saját hagyományos mozit is.

Óriási változások jönnek a streaming piacon.

Biztosan hallottad, hogy már majd egymillióan leiratkoztak a Netflixről, plusz jönnek reklámok is erre a platformra. A Warner Bros. Discovery nevű gigacég újra maximálisan a mozis bemutatókat támogatja és új stratégiát épít fel az HBO Max-hoz úgy, hogy kevésbé sikeres produkcióikat a fiókban hagyják megjelenés előtt, és a nagyobb mozifilmeket jóval később indítják csak a streaming oldalon mint azt tervezték még pár hónapja.

Hogy áll a mozi értékesítése?

A mozireklámra gondolsz?

Van a jegyértékesítés, aztán a sales, tehát a reklám, a hirdetésbevétel.

A mozireklám értékesítés az időszaktól és főképpen a filmektől függ. Tehát vannak kampányaink, amit egy márka tulajdonosa a saját kampányidőszakához igazít és vannak olyanok is, amikor blockbuster filmekhez tervezik az ügyfelek a mozikampányaikat, amikor tudjuk, hogy kimagasló lesz a nézettség.

A hirdetők mire jönnek be a moziba? Várható sikerre, vagy jellemző itt is, hogy a vállalatvezetőnek, a marketingvezetőnek mi a kedvence?

Is-is. Minden van.

Alapvetően ez nem baj, mert ők határozzák meg a vállalatot.

Így van, pontosan, ez egyáltalán nem baj. Tehát ha

szeretnek egy filmet a márkatulajdonosok és tudják azt, hogy a brand azonosulhat azzal a célközönséggel, aki majd az adott a filmet nézni fogja,

akkor minden rendben, elérjük a célokat.

A reklámtortában hogy áll a mozi mostanában?

Az MRSZ reklámtorta szerint 2019-ben 3,2 milliárd forintot hozott a mozipiac, 2020-ban 1,3-at, 2021-ben 2,2-t. Tudni kell, hogy 2020-ban és 2021-ben összesen 10 hónapon keresztül be voltak zárva Cinema City mozik. Mégis 2021-ben 2020-hoz képest 69 százalékot növekedtünk. Ezt tehát most szépen megugrottuk, és jövő májusban jön ki a következő, remélhetően kétszámjegyű növekedési eredmény. Mi mindent megteszünk.

A magyarországi mozipiacra mennyire van hatással a világ mozipiaca? Most azt láttam, hogy Kínában hasít a mozi, és hogy már veri az Egyesült Államokat is.

Kína óriási piac. A stúdióknak nagyon komolyan kell azzal számolniuk, hogy mi az a film, ami kijöhet Kínában, hiszen ott nagyon komoly szabályozások vannak arra, hogy milyen filmet mutatnak be a mozik. Van, hogy kivágnak jeleneteket filmekből csak azért, hogy a kínai mozipiacon elérhető legyen az.

Ez olyan kicsit, mint az autós piac, hogy a BMW-re nagyobb hűtőrács kell.

Pontosan. Tudjuk azt, hogy például egy hűtőszekrényt máshogy alakítanak ki Japánban, ott egyszerűen kisebb, szűkebb helyek vannak. Minden piacra perszonalizálni kell a termékeket, szolgáltatásokat.

A moziszektornak, a mozi komoly szereplőinek van együttműködése a streaming szolgáltatókkal, vagy nagyon egymás ellen mennek, nagy versenyben vannak?

Ha mostanában bemész megnézni egy filmet egy Cinema City moziba, akkor láthatod hogy Disney+, és HBO MAX hirdetések is futnak a mozivásznon.

Már nem gondoljuk elsődleges konkurenciának egymást.

Most maradjunk a Top Gun-nál, azért az új nagy filmek, nem a streaming szolgáltatónál jönnek ki, a nagy durranások a moziban vannak.

Igen, így van, és

ez a legfontosabb kérdés a mostani időszakban, az úgynevezett időablak,

ami  45 nap volt és szerencsére ez az ablak egyre szélesedik. Ez azt jelentette, hogy megjelennek a nagy blockbuster filmek a mozikban, és 45 napig csak itt láthatók, majd 45 nap után kerülhetnek át más platformokra. A Warner pár napja örömünkre bejelentette, hogy átáll az eseti döntés korszakába, azaz

minden filmnél külön határozzák majd meg, hogy az adott film elérhetővé válik-e streamingen,

ha igen mikor, vagy esetleg csak moziban tudják megnézni. Ez a döntés nyilván a sokkal jobban profitáló mozis megjelenés előtérbe helyezése miatt történik. Az új stratégia első ilyen nyertese a júniusban bemutatott Elvis film, amely augusztus közepén került volna fel az HBO Max-ra, de ez most már nem fog megtörténni, legalábbis egyelőre.

Olyankor le is kerül a moziból a film?

Nem jellemző. Ha van rá kereslet, akkor a moziüzemeltetés és a forgalmazó egyeztet erről. A Covid időszakában ez azért volt fontos, mert akkor minden nagy stúdió sakkozott, hogy tud profitot termelni. Pár hónapja, Las Vegasban összegyűlt az összes filmforgalmazó, a nagy stúdiók, és itt

piedesztálra emelték újra a moziüzemeltetőket, hogy igen, A profit a mozikkal kezdődik,

a nagy bevételek a mozikból jönnek.

Igazán az egész mozinak a közösségi élménye, a kultikussága, a köré szőtt sztorik, történetek, amik megmaradtak.

A mozizás egy teljes, egész estés élményt ad. A 16-29 éves korosztály 50%-a a mozit tartja kedvenc időtöltésének, míg 60% rendszeresen jár moziba, és a 30-49 közti korosztálynak a mozi egy előre megtervezett alkalom, egy különleges esemény.

Ti a mozit hol tudjátok promótálni, hol lehet eladni?

A mozit a leginkább a filmforgalmazók a filmelőzetesekkel tudják eladni a potenciális mozilátogatóknak. A filmelőzetesek megnézése fontos része a mozizás élményének, ahol a célközönség megjelenik. Gondolj csak vissza, amikor moziba mész és a film előtti előzeteseket nézed, biztosan kommentálod, hogy melyik film érdekel és melyiket akarod majd biztosan megnézni.

YouTube előzetes.

Persze, akár Youtube-on is, a filmelőzetesek láthatóak kell, hogy legyenek az interneten. Általában online felületeken találkozhatunk filmelőzetesekkel, de vannak egyéb média megjelenések is. A Cinema City-nél évente summer promot indítunk, most ez azt jelenti, hogy minden mozijeggyel lehet termékeket, szolgáltatások nyerni majd 2 hónapon keresztül, ezzel is egy kicsit jobban ösztönözzük az embereket, hogy gyertek, mozizzatok, a mozijegy mellé pedig kaptok izgalmas nyereményeket és szuper mozis termékeket. Ősszel szoktuk tartani a Filmünnepet, ami arról szól, hogy négy napon keresztül cirka féláron lehet mozijegyeket vásárolni, így ebben az időszakban is egy nagyobb tömeget érünk el. Nagyon erős ezeknek a promócióknak a szájreklám ereje.

Korábban voltak olyan kultikus filmek, amiben mondjuk egy autó, vagy valamilyen márka főszereplő is volt. Mennyire jellemző ez most a filmekben?

A product placement? Igen, erősen jellemző. Főként autók, italok használják, és az amerikai filmekben sokszor nagyon szépen, elegánsan oldják meg ezeket a megjelenéseket. Most láttam az új Brad Pitt-filmet, ott igen erős volt a FIJI ásványvíz termékelhelyezés. Erről a termékről egyébként jó pár esettanulmányt olvastam az atlantai MBA képzésem alatt, leginkább onnan ismertem. Nagyon érdekes, hogy vannak olyan márkák, akik híres színészeket használnak a márka építésére, ám olyan mozifilmek előtt nem jelenhet meg a reklámszpot, amiben szintén az a színész szerepel.

Itthon mennyire mozgatja meg a hazai márkákat, hogyha egy olyan film kerül a mozikba, ahol az ő márkájuk megjelenik?

Az italok nagyon szeretik ezt a felületet használni, általában a sörmárkák. A márkatulajdonosok hamarabb tudják, hogy melyik filmekbe kerülnek be, többször ők kerestek meg minket kérdésekkel, mi pedig volt már, hogy csak pislogtunk, hogy pontosan mi is az a film, mikor is jelenik meg a mozikban. Tehát van ilyen direkt megkeresés is, hogy

szeretne egy márka egy adott film körül megjelenni,

vagy abban az időszakban tervez on-screen kampányt indítani.

Nem tudom, hogy mit hoz az elkövetkezendő fél év, egy év, de hát a jövő hónapot se tudjuk. Sok minden változás várható most a világban. Itt a gazdasági válság, újabb vírusok, újabb történések, háború van, de hogy ha egy kicsit visszanézünk, átsiklottunk a Covid-szünet témán. Nyilván nem volt jó, de kellett, lehetett ebből tanulni valamit?

Nagyon sokat tanultunk az elmúlt időszakból. Egy dolog biztos csak az életben, a változás. Ezzel együtt tudnunk kell folyamatosan fejlődni. Látni kell, hogy

Hollywood rengeteg embert tart el,

gyártó cégek, üzemeltetők, millió beszállító. Hollywood a sztárgyár, amiről beszélnek, amire az emberek kíváncsiak. Amerikának fontos eszméje az amerikai álom, az embereknek fejében ott akar lenni, ezért a filmgyártás kiemelkedő fontosságú.

A mozi erős háttereT ad a marketingnek és AKTÍV párbeszédet generál.

A közel 100 négyzetméteres mozivásznon a történet egy másik világba repít át. Már van Screen-X termünk ami 270 fokos szögben a falakra is vetítve mutatja be a filmeket, sőt van 4DX termünk mozgó ülésekkel, amelyeket összehangolnak a környezeti hatásokkal például levegő-, víz-, illat-, mozgás-, vibrációs hatásokkal add többet és hat a nézőkre, tehát különböző formátumok jönnek ki, és ez a fejlesztés nem véletlen.

Ez a fajta fejlesztés, ez a nagyon sok érzékszervre hatás szerinted jó irány, vagy a mozi az classic?

Nagyon jó irány, egy erős kiegészítése a hagyományos mozizásnak.

Amiket most felsoroltál, ez tulajdonképpen egyenes út a metaverzumba.

Jaj de jó! Nagyon jó! Hát csak gondold el! Az Aréna mozi Simple IMAX termében a mozivászon mérete 432 négyzetméter. A teljes látószögedet beteríti a vászon, és ha 3D szemüveggel nézed az IMAX formátumú filmet szinte a metaverzumban érzed magad. Így lehet majd az Avartart nézni decemberen IMAX formátumban. Gondolj bele a méretekbe, a 432 négyzetméteres vászonra rajzold fel a kis vagy nagy házadat, vagy a lakásodat. Óriási ez a mozivászon, és egy olyan élményt kapsz, ami nagyon ritka.

Igen, csak akkor már megint nem mozi, tehát az a kérdés, hogy a metaverzum mint jelenség, barátja lesz-e a mozinak?

Mindenképpen. Az is lehet, hogy a holografikus mozizás lesz egy következő, távolabbi lépcső.

Vagy a metaverzum már annyira beszippant ezzel az augmented reality sztorival, hogy gyakorlatilag akkora az érzéki csalódás, amit az hoz, hogy talán nem is kell elmenni a moziba, fel kell venni az AR szemüveget, az érzékelőkesztyűket, és akkor kvázi moziban ülünk?

Azt gondolom ez még nagyon távoli elképzelés és egy kiegészítője lehet majd a mozizásnak, amit a szakma meg fog tudni lovagolni. A mozi már több mint 125 éve velünk van, és megmaradt társasági tevékenységnek.

Létrehozhatja a vágyott, vagy akár a veszélyes álmainkat,

közben biztosítja a normál világunkba való biztonságos visszatérést. A történetmesélésre és a tökéletes látványra építő mozira manapság talán még inkább jellemző, hogy képes két-három órára idegen világokba repíteni a nézőt. Ezt a jelenkor mozija fejlesztette tökélyre, mert nemcsak világokat, hanem már filmes univerzumokat hoz létre, amelyekbe a visszatérés lehetősége korlátlan.

Ezt nagyon határozottan mondod, miközben gyakorlatilag a mozi nem csak a tévével, vagy a streaming szolgáltatókkal versenyez, de sok minden mással is, mindennel, ami időt igényel és élményt ad. A vidámpark is ilyen.

Ez így van. Van bőven kihívás. Mégis úgy gondolom, nappal el lehet menni a vidámparkba, azután pedig délután-este be lehet ülni a moziba egy meseszerű, nyugodt, érzelmeket előhozó kellemes környezetbe.

Oké, de azért sokaknak választani kell, itt a nagy kérdés. Szóval nem kicsi versenyben vagytok, ezt akartam mondani.

A verseny nagy, ez így van. Ám a mozikban mindig vannak újdonságok, hetente két-három premier filmet mutatunk be és

egy friss film egy teljesen új élményt ad,

így hetente is szívesen járunk moziba. Egyszer valószínűleg nagyszerű egy vidámparkban szórakozni, ám azt nem fogod megismételni heti szinten.

Mi volt a legutóbbi film, amit néztél?

Tegnap premier előtt néztem meg az új Brad Pitt filmet A gyilkos járatot. Rengeteget kacagtam a filmen, nagyon szerettem, vicces volt, pörgős, teljesen kikapcsolt.

Az érdekes, hogy tizenhat éve vagy ebben az iparágban, heti kettő filmet megnézel, ehhez képest őrült szenvedéllyel beszélsz a moziról, miközben a szaktársaid, akik más területeken dolgoznak, két-három évente össze-vissza lépnek a karrierben.

Igen, én megtaláltam a nagy szerelmemet, a mozit, látom, hogy talán ritka az ilyen karrier. Ez egy hobbi is nekem.

Olyan szerelemmárkával dolgozhatok, ami keveseknek adatik meg,

és azzal foglalkozhatok, amivel egyébként a szabadidőmet is szívesen töltöm. Azt szoktuk viccesen mondani „we are not selling ketchup”. Nem véletlenül foglalkozom ezzel,

nagyon szeretem, hiszek benne.

Bár én az élet nagy részében hasonló vagyok, amibe belekezdek, abba mindig nagy energiákat teszek. Mindig mindenbe. Csak így érdemes bármibe fogni vagy valamivel foglalkozni, szenvedéllyel!

2023 a moziban?

Indiana Jones, Transformers, Mission Impossible, Star Trek, Fast&Furious, új Nolan film az Oppenheimer, több DC-film, és még több Marvel-filmet kapunk, azaz nagyon erős évünk lesz,

2023 szenzációs lesz!

Még ez az év is tartogat meglepetés filmeket, jön a Marveltől a Black Panther, DC-től a Black Adam és Shazam filmek, Csizmás a Kandúr és természetesen az Avatar folytatása lesz a big boom decemberen és érdekes, hogy az Avatarról lehet hallani, hogy már vannak 2024-re, 2026-ra és 2028-ra is megjelenési tervek.

Ebből azt a trendet olvasom ki, hogy nincs új a nap alatt, ha már a Top Gun-t is említettük, mint nagy durranást, ami ugye önmagában egy komoly brand és kultikus film. Amiket sorolsz, ezek mind már meglévő kultikus filmeknek az újragondolása, vagy újabb része, folytatása.

Így van, ez most a trend. Azért vannak új gondolatok is például Nolan filmje az Oppenheimer, ami az atombomba atyjáról szól majd.

Tehát most erre játszik rá a filmipar?

Most erre. Ha megfigyeled a múltat, voltak mindig valamilyen témában felkapott időszakok. Emlékszem, amikor rengeteg katasztrófafilm volt, vagy amikor a pszichothrillerek és az erotikus thrillerek jöttek ki hemzsegve, de volt, amikor nagyon sok romantikus vígjáték és akció film volt porondon.

Most ez a látványfilmek korszaka,

benne a Marvel-, és a DC-világ. Megtalálhatóak az elgondolkodtató ékkövek is, ám most mindenképpen a nagyobb tömegekre fókuszálnak, ami a legtöbb látogatót vonzza be a mozikba.

Igen, de gyakorlatilag már az alapfilmektől felnőtt egy új generáció is. Hogyan lehet ezt tovább vinni, vagy azokra épít, akik megélték már az elsőket is?

Azért lássuk be,

a Hollywood nevű álomgyár profitorientált.

Nagyon egyszerű a matematika, ha a film profitábilis, akkor azt meglovagolják addig, ameddig csak tudják, és abból minél többet hoznak ki. Ez az egyik része. A másik, hogy ez az a terület, ami szórakoztatja az embereket, ez az, amit meg akarnak emészteni a nézők, amit át akarnak élni. Ha te azt mondod, hogy a legjobb art filmet hozod ki és tényleg fantasztikus tartalma van, de senkit nem érdekel, akkor kvázi minek olyat gyártani? Maximum hobbiból.

A filmiparnak meg kell élnie, és fontos a csomagolás.

Az amerikai MBA programom első legemlékezetesebb pillanata az volt, amikor a marketing stratégia professzor, Jag Sheth, aki több nagyvállalt testületi tagja és tanácsadója, az első marketing stratégia órán megállt a terem közepén és megkérdezte: mit gondolnak hány éves vagyok? A teremben néma csend, mosoly és kérdőjelekkel telve elkezdtek az MBA diákok számokat dobálni az éterbe. Természetesen mindenki 5-10-15 évvel kevesebbet mondott. Erre a válasz: Látják, a világon minden a csomagolásról szól. Ez beégett egy életre a fejembe, és mennyire igaz állítás ez az élet minden területére. Ittam Jag professzor szavait minden órán.

Hogy kevésbé vidám legyen a vége a beszélgetésünknek, milyen…

Legyen már vidám, én nem szeretem szomorúan zárni, soha semmit sem zárok szomorúan!

Oké, de mi a legnagyobb kihívás a mozinak?

A Covidról visszaállás.

Még mindig?

Ez egy folyamat, vannak hetek amikor meg is előzzük 2019-et nézőszámban, de még nem értük el átlagban azt a szintet. Ezen dolgozik mindenki és 2023 nagyon biztató.

Mondjuk úgy, a szenvedélyedet a számok elégítenék ki?

A számok is, a blockbuster filmek is. Azért vagyok ennyire pozitív, mert látom a filmeket, és a line-up ebben az évben nagyon meggyőző, jövő évben pedig eszméletlenül erős sikerfilmek jönnek.

onBRANDS – Kőszegi András )

Az onBRANDS interjúk hangfelvételének gépelését partnerünk az OGDI készíti el.