A termékek folyamatos drágulása már a gazdaság minden szintjén érezhető, a fogyasztók is kénytelenek átgondolni, hogy mire és mennyit költenek. Milyen hatással van ez a márkahűségre? Melyek azok a termékek, amikről hajlandóak lemondani? Mit tehetnek a kereskedők? Hogyan lehet a szállítási költséget a vásárlók és a kereskedők számára is előnyös módon elkerülni?
Az ár lett az elsődleges, kevésbé számít a márkahűség
„Elindult egy folyamat, amelynek megfelelően egyre többen vásárolnak lefelé. Ez annyit jelent a gyakorlatban, ha egy termékből több különböző típus is elérhető különböző árakon és különböző minőségben, akkor a vásárlók már sokkal inkább hajlanak az olcsóbb termékek felé, abban az esetben is, ha ez esetleg a minőség rovására megy. Pár hónappal ezelőtt még nehéz lett volna megjósolni, hogy mikor jön el az a lélektani határ, amikor a vásárlók lemondanak a kedvenc márkáikról annak érdekében, hogy spórolni tudjanak. Azonban egyre inkább az látszik az eladásokon és a keresési eredményeken is, hogy ez mára már bevett szokássá vált” – hívta fel a figyelmet Jánvári András e-kereskedelmi szakértő, a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
A pandémia óta változnak az alapanyagárak
Már két évvel ezelőtt elindult egy folyamat, amelynek jellemzője az alapanyagárak folyamatos változása. „Az eritrit beszerzési ára például már a pandémia elején a duplájára emelkedett, így a kereskedők is kénytelenek voltak árat emelni, aminek hatására nagymértékben elkezdett csökkenni a termék fogyása” – mutatott rá a szakértő. Ez nem egyik pillanatról a másikra történt, hanem fokozatosan. Ezt követően bár 25%-kal csökkent az alapanyag ára, azonban az árfolyamok miatt csak 10-15%-kal lett olcsóbb, ami nem csábította vissza azokat, akik felhagytak ennek vásárlásával. Ez a lehetőség jelenleg is fennáll több termékkel kapcsolatban is. Ezek közé tartozik például a kókuszolaj is, amely esetében több okból hiány és látványos drágulás alakult ki.
Elszállt az olajok ára, csökkent a kereslet
Amely termékeknél jelentős volt a drágulás az utóbbi fél vagy egy évben, azok esetében
elkezdett csökkenni a kereslet
annak ellenére, hogy a kereskedők igyekeznek ebből minél kevesebbet áthárítani a fogyasztókra. „Mivel az olajok esetében elmondható, hogy sok egymásnak az alternatívája, így, ha az egyik drágul, a másik pedig nem, akkor a vásárlók egyszerűen csak áttérnek. Emellett pedig érdemes figyelembe venni, hogy a hatósági áras napraforgóolaj teljesen torzíthatja a fogyasztási szokásokat” – emelte ki Jánvári András.
Vitaminokra továbbra is költünk
A covid számok újbóli növekedése miatt továbbra is a megszokott mértékben fogynak az alapvitaminok. A C-vitamin esetében már most növekszik picit a keresések száma a júliusi eredményekhez képest. A pandémia tudatossá tette az embereket az egészségükkel kapcsolatban, és úgy tűnik, jó esély van rá, hogy ez sokak számára a továbbiakban is fontos marad.
Az élelmiszerárak emelkedtek leginkább
Bizonyos alapanyagok duplájára vagy éppen triplájára drágultak. Sok esetben azonban nemcsak a drágulás a gond, hanem hogy még ennek ellenére is korlátozott darabszámban elérhetőek. Volt olyan termék, aminek 50%-kal emelkedett az ára egyik hónapról a másikra, ennek ellenére vásároltunk volna 1000 darabot, de csak 200-at tudtak szállítani nekünk, mert nem volt készleten a megfelelő mennyiség. Ilyenkor a mi korábbi készletünk is hamarabb fogy el, így kénytelenek vagyunk előbb árat emelni” – mesélte a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója.
A szállítási költségeken a kereskedők és a vásárlók is tudnak spórolni
„Az üzemanyagárak emelkedése miatt egyre nehezebb a webshopoknak a kedvező árakat tartani, így arra számítunk, hogy nőni fog az interneten leadott, azonban személyes átvétellel megvásárolni kívánt csomagok száma. Mivel mindenkinek drágul a szállítási költsége, ezért a díjak mellett az ingyenes szállítási limitek is mindenhol emelkednek. Ha a vásárlók nem tudják elérni az ingyenes szállítási határokat, akkor megnézik, hogy egyáltalán tudnak-e annyit spórolni a webshopos árakkal, mintha boltban vásárolnának. Emellett érdemes az akciókat is mindenképpen figyelni. A cégek a forgalom stagnálására és visszaesésre számítanak, amit majd azzal tudnak ellensúlyozni, hogy megpróbálják időleges nagy akciókkal becsábítani a vásárlókat.” – mondta Jánvári András.
Azokból a termékekből, amikből van nagyobb és kisebb kiszerelés is, elkezdett növekedni a kisebb kiszerelések eladási darabszáma. Ez néha lehet jó döntés is, azonban sok terméknél az egységár jóval magasabb a kisebb kiszerelések esetében, így, ha hosszú távon szeretnének spórolni a vásárlók, érdemes mérlegelni, hogy mikor lehet szükség újra az adott termékre.
( onBRANDS )