GIVING FRIDAY: AMIKOR A VÁSÁRLÓK EGY FONTOS ÜGY MELLÉ ÁLLNAK

A folyamatosan változó körülmények között egyre jobban felértékelődik a megbízhatóság és kiszámíthatóság.

Father And Children Looking At Tomatoes Growing On Allotment

A dm vásárlói már megszokhatták, hogy a Black Friday napon árzuhanás helyett a jótékonyságra hívja fel a figyelmet a dm. Nem volt ez másként idén sem, újra átszínezték ezt a napot, és a november 25-i forgalom 5%-át, 26 523 924 forintot egy fontos kezdeményezés támogatására ajánlották fel.

A dm vállalati filozófiájához nem illik a Black Friday akcióra építő logikája, hiszen a Mindig megéri stratégia jegyében már polci akciókkal sem találkoznak a vásárlók, nem vesznek részt kuponnapokban, egymás alá licitáló akciókban. A tartós árak négy hónapon át nem emelkednek, így kiszámíthatók, ezzel céljuk, hogy

a vásárlók akkor vegyék meg a termékeket, amikor azokra valóban szükségük van.

A folyamatosan változó körülmények között egyre jobban felértékelődik a megbízhatóság és kiszámíthatóság.

A dm-ben ezzel a stratégiával összhangban áll a Black Friday ellenpontjaként ajánlott Giving Friday is, amikor a vásárlók átélhetik, hogy milyen az, amikor egy fontos ügy mellé állnak.

Hogyan fogadták a vásárlók, hogy a dm nem csatlakozik a Black Friday-hez?

“A vásárlói visszajelzések, amelyek eljutnak hozzánk a social médiában pozitívak és támogatóak, sokan kimondottan erre a napra időzítik a vásárlásukat. A hosszú évek óta következetesen alkalmazott árstartégiánk miatt a vásárlók megszokták, hogy nincsenek nálunk akciók, és hogy nálunk a törzsvásárlói program sem a százalékos kuponokról szól hanem a többszörös pontokról. Így ezen a napon sem kapunk ezzel kapcsolatban negatív észrevételeket. Ráadásul mivel ennek a napnak jótékonysági színezetet adtunk, ezért ez sokaknak szimpatikus. Nagyon sokan már előre kérdezték október végén, hogy idén is lehet-e majd a dm üzletekben jótékonykodni” – mondta Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere.

Idén a fenntarthatósági és szociális szempontokat igyekezett ötvözni a dm.

A fenntarthatóság kérdései manapság megkerülhetetlenek,

miközben a gazdasági környezet egyre több bizonytalanságot tartogat. Életminőségünket tekintve a modern „háztájik” szerepe felértékelődik: a kis területeken művelt földek összeadva jelentős hatással bírnak talajaink egészsége, a növény- és állatvilág sokszínűsége, valamint élelmiszerbiztonságunk megőrzése szempontjából. Az egészséges életmód támogatása kiemelt terület a drogéria számára a kezdetek óta, ezért forgalmuk 5 %-át az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) és a Zöld Kör egyesület projektjére ajánlották fel, hogy bárki kipróbálhassa a biogazdálkodás fortélyait. A projekt további szakmai együttműködő partnere a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége. A projekt megvalósítása 2023 tavaszától indul.

Mennyire nyitottak a dm vásárlók ezekre a témákra?

“Nagyon régre visszanyúló hagyományai vannak nálunk a társadalmi felelősségvállalásnak, egyes kezdeményezéseink már több, mint 10 éve zajlanak, például az Együtt a babákért pelenkaadományunk a Katolikus Karitásszal, vagy a Nap gyermeki edukációs program, amely óvodáknak szól, így a vásárlók megszokták, hogy a dm életének része a jótékonyság. Sok olyan kezdeményezésünk van, amely kisgyermekes családokat és nőket érint, és így könnyű is azonosulni ezekkel a programokkal. Segítő programjaink mindig szorosan kötődnek a dm-es szortimentekhez, a dm-es kompetenciákhoz, az egészségmegőrzéshez, ezek a témák a vásárlóinknak is fontosak, és azt érezhetik, hogy ha nálunk vásárolnak, akkor azzal értékteremtő ügyeket is támogatnak. A fenntarthatóságra is nyitottak, sokan keresik a fenntartható termékeket, vásárlók kezdeményezték például az utántöltő állomások bevezetését, és mára országosan elérhetőek az üzlethálózatunkban. 12 ezer tag felett jár a Kezdd kicsiben a háztartásodban zárt Facebook csoportunk létszáma is, ahol szintén fenntarthatósági témákkal foglalkozunk” – válaszolta Kanyó Roland.

Rendszeres növényvédelmi sorozatot indít az ÖMKi

A dm célja, hogy

az edukációs programmal olyan tudást adjanak az érdeklődőknek, ami hosszú távon segíti őket, és hat az életminőségükre.

Támogatni szeretnék a vegyszermentes, helyi élelmiszertermelést, a jó gyakorlatok terjedését a helyi közösségekben. A dm az ÖMKi edukációs aktivitásait támogatja, amely során rendszeresen megjelenő növényvédelmi felhívás sorozatot indítanak és megmutatják, miként védhetjük meg vegyszerek nélkül a növényeket. A kerti teendőkön az ÖMKi szakértői és McMenemy Márk tévés műsorvezető, a Kert TV házigazdája kalauzolja majd végig az érdeklődőket.  Ezt egy kutatási projekt is kiegészíti majd, a részvevőktől információkat gyűjt az ÖMKi a kertekben felbukkanó kártevőkről és a hatékony védekezési módszerekről, hogy a gyakorlati tapasztalatokkal egymást segíthessék az emberek.

A Giving Friday projekt keretében a Zöld Kör egyesület közreműködésével hátrányos helyzetű kelet-magyarországi térség iskoláiba is elviszik a vegyszermentes növényvédelem tudnivalóit, konyhakert programot indítanak el pedagógusok, nevelők és szülők bevonásával és szemléletformálásával, valamint klímavédelmet és alkalmazkodást támogató kisléptékű fejlesztéseket valósítanak meg az oktatási intézményekben.

Miért is jó a bio? Talajvédelemtől az önrendelkezésig

A biotermékeket előállító ökológiai gazdaságok termelési módszerei megőrzik vizeink tisztaságát, elősegítik a talajtermékenység fokozását, és a kémiai alapú mezőgazdaságnál jóval kisebb környezeti terheléssel járnak. Az ökoágazat népszerűsítése azért is aktuális, hiszen számos előnyt kínál a jelenlegi krízishelyzetekben: az ökológiai gazdálkodás termelékenysége szélsőséges éghajlati viszonyok esetén is figyelemre méltó. Hazánkban is tartós problémának ígérkezik az aszály, ahol ez a gazdálkodási forma mintegy 30%-kal jobban teljesít, mint a hagyományos termelés. Az ÖMKi tapasztalatai szerint az ökológiai termelés rugalmas ellenállóképessége sokkal nagyobb a kémiai növényvédőszerekre és műtrágyákra alapozott gazdálkodáshoz képest, valamint a rövidebb ellátási láncok miatt kevésbé kitett a globális piac hektikusságának.

Mit ad hozzá a dm sikeréhez a vásárlók öko tanítása?

“Vállalatunk alapértékei közé tartozik a felelősségvállalás és a példamutatás. A fenntarthatóság mindannyiunk közös ügye, mindenkinek meg kell tennie a maga lépéseit, és közösen kell haladnunk ezen az úton. A vásárlóknak elérhető, átlátható információkra van szüksége, és mi igyekszünk mind a szortimenttel, mint a szolgáltatásokkal segíteni, hogy tudatosabb döntéseket hozhassanak, ha betérnek hozzánk, ez megkülönböztető tud lenni a piacon. A vásárlók igényei is alakítanak minket, de mi is igyekszünk megmutatni azokat a lehetőségeket, amelyek kevesebb környezeti terheléssel járnak. A vásárlók szinte minden kategóriában találnak környezetbarát lehetőségeket, keresik is ezeket, kompetensnek tartanak minket ezen a területen, és ezért mindent meg is teszünk a termékfejlesztésekkel és innovatív szolgáltatásokkal, például zöld címkékkel jelöljük a polcokon, ha egy termék rendelkezik minősített fenntarthatósági logóval” – mondta Kanyó Roland.

A dm és szakmai partnereinek programja a mezőgazdaságban már felhalmozott tudást és tapasztalatokat viszi házhoz mindazoknak, akik kis léptékben, a saját házuk táján is a biogazdálkodás felé fordulnának, és szívesen fogadnak ehhez szakértői segítséget.

Az edukáció egy sokkal nehezebb út, mint a Black Friday. Miért ezt választotta a dm?

“Mert ha fenntarthatóságról beszélünk, akkor nem a túlfogyasztás útja az, amin haladnunk kell. A tartós árak, a szükségletek szerinti vásárlás, az akciók hiánya valóban nehezebb út. A négy hónapig tartós árakkal dolgozó árstartégiánk egyedülálló a piacon, és évekbe telt, amíg a vásárlóink is megszokták az akciók hiányát. Ez más gondolkodásmódot is feltételez. Az akciókra építő logika nem illik a dm-hez, a megbízhatóság sokkal inkább, és ez manapság kezd felértékelődni. Hiszünk a közös gondolkodás és fejlődés erejében, akkor is, ha ez kevésbé látványos, mint egy 50 százalékos akció” – tette hozzá Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere.
( onBRANDS )