INFLEXIÓS PONTON A PODCASTPIAC

Sokak számára kérdés, hogy csak hype-e a podcastjelenség vagy tényleg lehet benne üzlet?

A Whitereport tematikus jelentést készített közel féléves adatgyűjtés és elemzés után. A független Podcastpiaci Jelentés hirdetőknek, médiatulajdonosoknak, hatóságoknak és minden olyan szereplőnek szól, aki érintett vagy akit érdekel a podcast mint hirdetési forma, marketingeszköz vagy üzlet.

A jelentés apropója, hogy 2022-től egyre több professzionális médiaszereplő invesztál a podcastszegmensbe, és a folyamat továbbra is zajlik. A jelentés szerint

a kínálati oldal fejlődése a keresleti oldalnak is lökést adhat,

ezért érdemes megnézni, hol tart most, 2023 első negyedévében a podcastpiac: mekkora és hogyan változik a kínálat, kialakult-e az értéklánc, kik foglalnak helyet az asztal körül, mely téren vannak jelen a globális platformok és hogyan versenyeznek a hazai szereplőkkel?

A jelentés összegyűjtötte, milyen hirdetési formák vannak és milyen szerepet tölthetnek be a reklámkampányokban, illetve tárgyalja, hogy mik azok a tényezők, amelyek még szükségesek ahhoz, hogy

a podcasthype-ból üzlet is legyen.

Az alábbi publikus összegzés pár fontos adatot és következtetést tartalmaz a podcastpiacról a szakmai közönség számára.

Dinamikus növekedésben a podcastkínálat

Sokak számára kérdés, hogy csak hype-e a podcastjelenség vagy tényleg lehet benne üzlet?

A Whitereport elemzése szerint a kínálati oldal már túl van az infexiós ponton

a specializált szereplők elkötelezettségének, a kiadók és nagy sales house-ok invesztícióinak köszönhetően.

  • A Whitereport-adatgyűjtés szerint 681 podcast volt beazonosítható Magyarországon 2022 végén, ami az egy évvel korábbinak a duplája. A kínálatnövekedés illeszkedik a nemzetközi trendekhez (jelentős fluktuáció mellett).
  • A 3 leggyakoribb tematika a Whitereport adatai szerint: általános szórakozás (például Jóbarátok Magyar hangja, SztárkVÍZ, Márkó és Barna Síkideg), pszichológia és önfejlesztés (például Beszélnünk kell!, GTD podcast, Pszichológiai Szalon), és sport (például Ziccer, Lesen vagyunk, Büntetőkör), de közel 50 tematikacsoportban működik podcast, köztük olyan niche témában is mint a régészet (a tudomány/ismeretterjesztés kategórián belül)
  • A tematikai sokszínűség révén a hirdetők kontextuális targetálása minőségi tartalomkörnyezettel párosul a podcastkampányok esetében. Ennek megfelelően a médiamixben a podcast szerepe jelenleg az, hogy közepes/kis elérés mellett magas bevonódással és affinitással tudnak a hirdetők közönséget elérni.
  • A reklámpiaci kínálatot illetően: a főbb hirdetési formák mára már kialakultak. Fontos fejlődési lépés, hogy az egyedi megoldásokon (szponzoráció, natív megoldás, brandpodcast stb.) túl online kampányok szoftveres reklámkiszolgálással és különféle targetálási módszerrel is megvalósíthatók. Ezek részletei megtalálhatók a jelentésben, egyéb gyakorlati információk mellett.

Növekvő hirdetői kereslet

Pontos adat nem áll rendelkezésre, de az elmúlt években a kkv-któl a nagyhirdetőkig láthatóan sokféle cég sokféle stratégiával kezdett podcastkommunikációba. A kereslet lassabban nőtt, mivel eleinte az időigényes egyedi megoldások domináltak. A podcastreklám-kiszolgálás fejlődésével azonban egyre inkább terjed a kampányszerű podcastmegjelenések használata.

Ahhoz, hogy a podcastpiac keresleti oldala jelentősen megnövekedjen, a jelentés szerint az alábbiakra lenne szükség:

  • A médiatervezési-vásárlási folyamatok tovább sztenderdizálódjanak (indikátorok, formátumok, mérés, monitoring).
  • Egyedi megoldásoktól a business-as-usual módra vásárolható, szoftveresen kiszolgálható kampányok jobban előtérbe kerüljenek.
  • A piac transzparenciája növekedjen (kik mit ajánlanak kínálati oldalon; kik hirdetnek, hogyan, mennyit, milyen eredményekkel stb.)
  • Edukálja a kínálati oldal a vevői oldalt, a best practice-ek láthatóbbak legyenek.
  • A podcast-médiafogyasztás ideális esetben tovább nőjön, nagyobb inventoryt biztosítvaA Whitereport bízik benne, hogy a független poadcastpiaci jelentés segít a transzparensebb piac kialakulásában, a hirdetői hatékonyság növelésében és a kínálati oldal további fejlődésében is.
    ( onBRANDS )