A fenntarthatóságról véleményem szerint többet beszél a világ, mint amennyit tesz érte. Értem ezt a fogyasztókra is. A legkönnyebb mutogatni a profit orientált vállalatokra. Az is tény, hogy sok vállalat sok kárt okoz leginkább a környezetnek (E) és a társadalomnak, embernek (S). De nem lehet mindig másra mutogatni, mindig vagy a média, vagy a vállalatok a felelősek. Igen, rendkívül nagy a felelősségük, de saját magunk felelőssége alól nem adhatunk felmentést.
Legalább 20 éve foglalkozom ezzel a kérdéssel és nem nagyon jutunk előrébb. Az MPRSZ “green washing” beszélgetésében is felmerült, hogy a Coke hiába mondja, hogy sokat tesz a fenntarthatóságért, alapvetően meg kellene szüntetni. Most a Pepsi logo váltás bejegyzésemnél olvasom a kommentet, hogy nem logót kellene változtatni, hanem meg kellene szüntetni.
Értem a vágyakat, van is bennük sok igazság.
Ennek a logikának a mentén a termékek, szolgáltatások jelentős részét be kellen azonnal szüntetni ( lásd pl. fast fashion, repülés, autózás, karácsonyi vásárok kínai vackait stb.).
Be lehetne szüntetni?
2020-ban a covid alatt beszélgettem Kapitány Istvánnal, a Shell globális alelnökével, aki többek között ezt mondta: “Mi mindenkinek a rendelkezésére akarunk állni, annak is, aki hidrogénautóval jön, annak is, aki elektromos töltésűvel, annak is, aki dízellel. Tőlem megkérdezte a CNBC riportere, hogy mondja meg Kapitány úr, a dízel az halott, mert akkor voltak ezek a dízel skandallumok a Volkswagenről. Mondtam neki, hogy én ezt nem tudom kimondani, nem az én feladatom kimondani, hogy halott, mi azt áruljuk, amit a vásárlók venni akarnak. Egy fatális félreértés van, nem arról van szó, hogy én határozom meg, hogy mivel akarnak menni. Ha a vásárló úgy dönt, hogy ő dízelautóval akar menni, akkor dízelt árulok neki, ha a vásárló úgy dönt, hogy elektromos autóval, akkor azt árulok neki, tehát AZ NEM MŰKÖDIK, HOGY MI EGY MORÁLIS MAGASLATRÓL AZT MONDJUK, hogy mi dízelt nem árulunk,…”
Te, vagy a vállalatod mit tesz valóban egy fenntarthatóbb jövőért?
2015-ben Munbai-ban a World CSR Congressen az előadásom címe ez volt: “Valóban meg akarod változtatni a világot?”
A kérdés aktuálisabb, mint valaha…!
( Kőszegi András )