MEGJELENT AZ IAB HUNGARY ÚJ, HAZAI PODCASTPIACI KIADVÁNYA

Két év alatt közel duplájára nőtt a hazai podcasthallgatók száma.

Kik, miért és hogyan hallgatnak ma podcastet hazánkban? Hogyan viszonyulnak a különböző műsorokhoz, a hirdetésekhez és a reklámozott márkákhoz? Mely tartalmak a legértékesebbek a hallgatók számára? És miért számít prémium médiumnak a podcast? – többek között ezekre a kérdésekre is választ ad a hazai podcastpiacot feltérképező Podcast Insight Hungary 2023 kiadvány, amely mától az iab.hu weboldalán teljes terjedelmében elérhető.

Magyarországon először az IAB Audió Munkacsoportjának megrendelésére készült átfogó és reprezentatív médiakutatás a podcastpiacról 2021-ben. A tartalomfogyasztási szokások azonban gyorsan és sokat változnak, ezért egy újabb kutatásban vizsgálták meg, hogyan fejlődött ez a piac az elmúlt bő két év alatt. A hazai podcastfogyasztási szokásokat feltérképező kutatás adatfelvétele 2023 tavaszán zajlott, az eredményeket a Podcast Insight Hungary 2023 pdf-alapú kiadványban mutatják be, amelyben arra is választ adnak, miért gondolják a médiapiac döntéshozói, hogy 2023-ban is a podcast lesz a legsikeresebb digitális média.

A kutatás során többek között az alábbi megállapítások születtek:

Közel duplájára nőtt a gyakori podcasthallgatók száma. Hazánkban másfél millióan hallgatnak heti rendszerességgel podcastet, amely 87,5 százalékos növekedést jelent a két évvel ezelőtti 800 ezres számhoz képest.

Egyre hosszabb ideig és egyre több műsort fogyasztanak a magyar podcasthallgatók. A közel 7,5 millió 18 év feletti (Forrás: KSH), hazai internetező 20 százaléka hetente átlagosan 5,6 órán át hallgat podcastet – ez 2021-hez képest 55,5 százalékos emelkedést jelent.

Négy demográfiai jellemzővel lehet leírni az átlagos podcasthallgatókat: városban élnek, értelmiségiek, jómódúak és fiatalok – vagyis magas vásárlóerejű társadalmi réteghez tartozó, prémium célcsoportot jelentenek.

A kutatás szerint az okostelefonos applikáció az elsődleges fogyasztási mód, de a telefon mellett asztali gépen és laptopon is hallgatnak podcastet.

A podcast hallgatása közben a felhasználók leginkább olyan tevékenységet végeznek, amely nem igényel komolyabb kognitív bevonódást, figyelmet.

A podcastek hallgatói elfogadják a reklámokat, utánanéznek és vásárolnak is az ott hirdetett termékekből, szolgáltatásokból.

A heti rendszerességgel podcastet hallgatók 27 százaléka mondta azt, hogy fizetett már olyan teljes podcastadásért, amelynek csak a vágott verziója volt ingyenesen elérhető.

Az IAB Audió Munkacsoportja megbízásából az NRC piackutató által készített, második hazai podcast-médiakutatás eredményeit összegző kiadványt Román Balázs, a Betone alapítója, az Audió Munkacsoport vezetője szerkesztette. A hazai és nemzetközi piaci körképet, a fogalommagyarázatokat és a marketingcélú megjelenési lehetőségeket is tartalmazó kiadvány pdf-formátuma teljes terjedelmében letölthető ITT.
( onBRANDS )