A teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű újautópiacon a Toyota 13.160 új autó értékesítésével, 13,4%-os piaci részesedéssel áll az első helyen az első félév eladásait vizsgálva: ez 54%-al több, azaz bő másfélszer annyi mint a második helyen álló márka eladásai, a hazai forgalomban maradó autókról valós képet mutató kivonásokkal tisztított újautó piacon még ennél is nagyobb a környezetbarát elektrifikált modelljeiről ismert japán autómárka előnye. A személyautó és kishaszongépjármű piacot külön-külön vizsgálva, az előbbin toronymagasan, 13,3%-os részesedéssel áll élen a Toyota, az utóbbin 14%-os részesedéssel jelenleg a harmadik, de év végére akár a második hely is meglehet.
A Toyota Magyarországon az idén január és szeptember között az előző év azonos időszakához képest 1,5%-al lassuló teljes magyarországi személyautó és kishaszongépjármű piacon a piacvezető pozícióját tovább erősítő japán autómárka 13,5%-al növelte értékesítéseit, piaci részesedését 1,8 százalékponttal 13,4%-ra növelve.
A személyautó piacon meg sem közelítik a versenytársak, a legnagyobbat azonban a haszongépjármű piacon lépett előre a Toyota.
A személyautó piacot külön vizsgálva ott 11.011 új autó értékesítésével, 1,2 százalékpontot javítva, 13,3%-os részesedéssel áll az első helyen a Toyota, legközelebbi versenytársához képest mintegy 30%-al több autót értékesítve. Az igazán megdöbbentő azonban a márka kishaszongépjárműpiaci előretörése: a január és szeptember között Magyarországon gazdára találó 2149 új Toyota kishaszongépjármű 4,35 százalékpontos bővüléssel 14%-os piaci részesedést jelent, abszolút értékben pedig a Toyota 68,2%-al adott el több új kishaszongépjárművet mint egy évvel ezelőtt, miközben a piac csupán 9,1%-al bővült. Ennek eredményeképp a Toyota ugyan a kishaszongépjármű piacon továbbra is a harmadik helyen áll, lemaradása a második helyen álló márka mögött azonban marginális, és a Toyota eddigi növekedési ütemét tekintve év végéig könnyűszerrel ledolgozható.
Nincs népszerűbb márka a Toyotánál a flottavásárlók körében, ahol 8.216 új autó értékesítésével, 11,2%-os részesedéssel áll az első helyen, ám így az első számú márkának számít a magánvásárlók körében is, ahol 4.945 darabos értékesítéssel, 19,7%-os részesedéssel vezeti a magyarországi eladásokat. A teljes magyarországi kishaszongépjármű és haszongépjármű piacon egyébiránt 74,4%-ot tesznek ki a flottapiaci eladások, a Toyota esetében ez csupán 62%.
A Toyota prémium márkája, a Lexus még ennél is látványosabb mértékben növekedett:
a környezetbarát luxusautómárka eladásai 56,4%-al, növekedtek az év első kilenc hónapjában az előző év azonos időszakához képest, a teljes személyautó piacon így 860 új autó értékesítésével, 0,4 százalékpontos növekedéssel, 1%-os piaci részesedést ért el a márka. A jelenlegi értékesítési ütem ismeretében minden esély meg van arra, hogy magyarországi történetében először négy számjegyű értékesítéssel zárva az évet a márka.
A Toyota és a Lexus egyaránt új modellek sorával készül a piac két vállra fektetésére az év hátralévő részében.
A tavalyi év második felében bemutatott Corolla Cross
és a slágergyanús akkumulátoros elektromos bZ4X
első példányai még csak most kezdenek nagyobb volumenben megérkezni a márkakereskedésekbe, miközben immáron az idei év két legütősebbnek ígérkező Toyota újdonsága, a vadonatúj Prius
és az új generációs C-HR is.
Ezek megérkeztével csak még tetemesebbre nőhet a hazai újautópiac zöldülésének motorját jelentő Toyota előnye, amely épp a piaci legszélesebb elektrifikált (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) modellportfóliójával vette át a vezetés a hazai piacon három éve.
A látványosan taroló Lexus sem ül a babérjain: miközben a tavalyi év második felében bemutatott RX nagyméretű SUV
és a modellfrissített UX
(köztük a 40%-al növelt hatótávolságú akkumulátoros elektromos kivitel) most érkezik meg nagyobb volumenben a márkakereskedésekbe és már az akkumulátoros elektromos Lexus RZ
első példányai is érkezőben, két teljesen új modell rendelhető lett az elmúlt hetekben. A Lexus belépő modellje lesz a jövőben a kisméretű LBX városi SUV,
míg az LS zászlóshajó mellé zárkózik fel a kínálat csúcsán az elsőosztályú repülőjáratok kényelmét az országútra elhozó LM luxus személyszállító.
Ezek első példányai még év vége előtt megérkezhetnek, bár nagyobb mértékben csak a jövő évben szólnak majd bele a prémium piac magyarországi eladásaiba.
( onBRANDS )