ÓVATOS OPTIMIZMUS A VÁLLALATOKNÁL

A Randstad legfrissebb kutatásában felmérte, hogy milyen gazdasági várakozásokkal indítják 2024-et a hazai cégek.

A HR Trends 2024-ből többek között kiderül, hogy a felmérésben részt vevő több mint 350 vállalat számít-e növekedésre, milyen toborzási terveik vannak és hogy mik a legnagyobb HR kihívásaik.

A hazai vállalati szektor több mint fele nem számít növekedésre,

de egy kicsivel optimistábban tekintenek a 2024-es év elé az üzleti teljesítményét illetően, derül ki a Randstad hazai HR döntéshozók és felsővezetők körében végzett, 2024-es HR Trends kutatásából. Tavalyhoz képest 4%-kal többen, a felmérés résztvevőinek 45%-a számít a vállalatuk nettó árbevételének növekedésére, ám még így is jóval kevésbé optimisták 2022-höz képest, amikor a válaszadók 61%-a prognosztizálta ezt.

A pozitívan gondolkodók 64%-a 4-10%-os növekedést vízionál, de könnyen előfordulhat, hogy ez nem jelent valós gazdasági növekedést, amennyiben nem fedezi majd az infláció mértékét. Kimondottan optimistán a válaszadók csupán 26%-a tekint az idei évre, ők a nettó árbevételük 11%-ot meghaladó mértékű növekedésével terveznek.

Az ágazatokat tekintve majdnem minden szektorban 30% vagy a feletti a növekedésre számító cégek aránya. A legbizakodóbbak az FMCG szektor, az energetika és közmű szolgáltatók, valamint az IT és telekommunikációs vállalatok. Ezekből a szektorokból a válaszadó cégek több mint 60%-a számít növekedésre. Az ingatlan- és építőiparban tevékenykedő vállalatok mindössze 15%-a nyilatkozott növekedési kilátásról, ebben a szektorban a válaszadó cégek 30%-a csökkenésre számít bevétele kapcsán. Az autóipari vállalatok közel harmada hozzájuk hasonlóan borúlátó.  Előbbi esetében a lakáspiacot lelassító magas kamatok, illetve a leállított nagyberuházások okozhatják a pesszimizmust, míg utóbbi esetében az elektromos technológia terjedése miatti kivárás vagy az elhalasztott lakossági nagyberuházások hatása is meghúzódhat a háttérben.

3 éves trend távlatában, 2022 óta 3%-ról 12%-ra nőtt azon cégek aránya, akik a borúsabb üzleti körülmények miatt a nettó árbevételük csökkenésére számítanak. A válaszadó cégek több mint harmada stagnáló árbevétellel kalkulál 2024-ben, 5% pedig nem tudja, hogy mire számítson.

„Az a tény, hogy a cégek közel fele nem számít árbevételének növekedésére, előrejelzi, hogy a tavaly tapasztalt bérnövekedési trend megtorpanhat idén, illetve, ha nem párosul a hatékonyság növelésével, könnyen veszélyezteti a cégek profitabilitását” – fogalmazott Baja Sándor, a Randstad Hungary ügyvezetője

Tovább nőtt az eddig is kimagasló mértékben problémaként értékelt nehézség az infláció miatt megnövekedett bérköltség kezelésével kapcsolatban, a válaszadók 78%-a jelölte meg ezt kihívásnak, 7%-kal többen, mint az előző évben. A felmérésből viszont az is kiderült, hogy pl. az üzletvitel infláció miatti magasabb költségeinek kezelését, a magas energiaköltségek kezelését, a működéshez szükséges készletekhez való hozzáférés garantálását most jóval kevesebben érzik kihívásnak a Covid időszakához képest.

Az utóbbi években egyre csökkent a létszámbővítést tervező cégek aránya. Míg 2022-ben a felmérésben részt vevők 89%-a tervezett létszámbővítést, tavaly csupán 34%-uk, idén pedig ez még tovább csökkent 30%-ra. Ugyanakkor az is szembetűnő, hogy bár a válaszadó cégek 17%-a nem tervez változást a munkavállalói létszámban, de a felmondókat nem fogják pótolni, tehát végeredményben csökkenni fog munkavállalóik száma. Az autóiparban és az FMCG szektorban például 10% felett van azoknak aránya, akik nem tervezik pótolni a távozó kollégákat, azaz a „silent rightsizing” eszközéhez nyúlnak.

A létszámbővítési tervek hátterében túlnyomó többségében (72%) az üzleti növekedés áll, bár csökkent az arány tavalyhoz képest. Gyakori ok a cég hazai vagy nemzetközi növekedése (40%), valamint az is, hogy új készségeket megkívánó feladatokra keresnek szakembereket (29%).

Az energia és közműcégeknél, az IT és telekommunikációs vállalatoknál, valamint az üzleti szolgáltatói (BSS) cégeknél a legerősebb a létszámbővítési szándék: ezekben a szektorokban a válaszadó cégek közel fele vagy több mint fele tervez munkaerőfelvételt 2024-ben. Az üzleti szolgáltató (BSS) szektor tervezett bővülése mögött a cégek nemzetközi központjai számára kedvező euróárfolyam is állhat, amely könnyen Magyarország felé billentheti a mérleget, ha beruházásról, felvételről van szó.

Bár HR szempontból 2023-ban az IT-szektornak nem volt jó éve, idén ismét az IT-szakemberek a legkeresettebbek, őket követik a mérnökök, valamint a számvitellel és pénzüggyel foglalkozók, ez egybevág azzal a tapasztalattal, hogy IT-szakembereket és mérnököket a legnehezebb találni. 2023-hoz képest viszont a back office-ban dolgozó / adminisztratív támogatást nyújtó kollégák iránti érdeklődés jelentősen, 11%-kal csökkent.

A toborzási folyamat során számos akadályba ütköznek a vállalatok. Évek óta az irreális fizetési elvárások jelentik a legnagyobb problémát, idén a válaszadók 88%-a számolt be erről a kihívásról. A jelöltek kevés releváns munkatapasztalata vagy a munkatapasztalatuk hiánya, valamint a nem megfelelő nyelvtudás szintén jelentősen nehezíti a megfelelő munkavállalók megtalálását. Míg előbbit a válaszadó cégek több mint fele tapasztalta, utóbbiról több mint harmaduk számolt be. Mindemellett a jelöltek egyre tudatosabbak: a munka-magánélet egyensúlyát érintő határozott elvárások is egyre inkább problémát jelentenek. Tavalyhoz képest 12%-kal többen, a válaszadók 31%-a jelölte meg ezt akadályként.

A fizetési elvárások nemcsak a jelöltek bevonzását nehezítik, de a munkaerő megtartását is. A kompenzációkkal és juttatási csomagokkal kapcsolatos elvárások menedzselése a kutatásban részt vevő cégek legnagyobb HR kihívása.  És ez a probléma évek óta növekszik: két éve a válaszadók 61%-a, az előző kutatás során a résztvevők 71%-a, most pedig 78%-uk nyilatkozott róla kihívásként. Baja Sándor ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy könnyen béremelési spirálba kerülhetnek azok a cégek, akik csak a bérekkel kívánják motiválni dolgozóikat, később pedig alulmaradhatnak a versenyben.

„Ahogy mindig, a jelen helyzetben is azt tanácsolom a cégeknek, hogy minden esetben komplex, a béreken túlmutató munkáltatói értékajánlatban gondolkodjanak, és aktívan építsék a munkáltatói márkájukat” – tette hozzá Baja Sándor

A felmérésben részt vevő vállalatok számára a legjobban teljesítők megtartása és a tehetséges vezetők fejlesztése (72%), valamint a dolgozók elkötelezettségének megőrzése (66%) is kihívást jelent. Növekvő trendet mutat a tehetségek bevonzásának nehézsége (54%), amely valószínűleg annak is köszönhető, hogy lelassult a munkaerőpiaci mozgás, kevesebben keresnek új álláslehetőséget.

A HR kihívások megoldását a szakemberek egyértelműen a fizetések emelésében látják,

hiszen az előző felméréshez képest is 9%-kal többen, a válaszadók 77%-a jelölte meg ezt tervezett lépésként. Sokan látják a megoldást az edukációs és tréning programokban (65%), a rugalmasabb munkalehetőségben (41%) és az egyénre szabott juttatási csomagban (33%) is.
( onBRANDS )