RENDELÉSI SZOKÁSOKAT HASONLÍTOTT ÖSSZE A DODO

A magyarok szeretik a legjobban csomagautomatában átvenni online rendeléseiket a közép-európai régióban.

A közép-európai vásárlók egyértelműen preferálják a kifejezetten gyors házhoz szállítást, leggyakrabban azért, mert egy korábbi bevásárlás során valami kimaradt, a magyarok azonban a többi országhoz képest kevesebbet áldoznának erre, és míg kétharmaduk házhoz kéri a rendelését, a csomagautomaták így is nálunk a legnépszerűbbek. Ez derül ki az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi okoslogisztikai vállalat, a DODO legfrissebb, reprezentatív kutatásából, amely négy ország rendelési szokásait hasonlította össze.

A kifejezetten gyors, aznapi vagy akár 90 perces kiszállítást preferálók aránya Magyarországon megfelel a közép-európai átlagnak. A webshopok vásárlóinak több mint negyede tartja ezt a legjobb kiszállítási opciónak, a régióban a csehek és a szlovákok körében magasabb erre a megoldásra az igény, míg a németek számára ez kevésbé fontos. A magyar, német, cseh és szlovák vásárlók körében végzett kutatásból az is kiderül, hogy milyen főbb okok húzódnak meg az aznapi kézbesítés iránti igény mögött.

Régiós összehasonlításban, több válaszlehetőség megjelölése mellett, a gyors kiszállítási opció igénybevételének legfontosabb oka a feledékenység, közel 70 százalékkal ez Magyarországra különösen igaz, nálunk csak a csehek esetén magasabb azok aránya, akik elsősorban emiatt választják a lehető leggyorsabb házhoz szállítást. A német vásárlóknál a magyarok 20 százalékkal gyakrabban rendelnek gyors kiszállítással azért, mert valami elfogyott, de hasonló arányban szerepel az okok között (53 százalék) egy elromlott, de használni kívánt termék azonnali pótlása is, ez utóbbi gyakoribb a cseh és szlovák vásárlók körében. Magyarország a tervezett vásárlások aznapi kiszállításának tekintetében is megelőzi Németországot, közel dupla annyian szeretnék ezekben az esetekben a megrendelés napján kézhez kapni a termékeket. Ezt az előnyt felismerve, az aznapi kézbesítésért a megkérdezettek akár plusz összeget is hajlandóak fizetni.

A legnagyobb arányban a német vásárlók fizetnék a legtöbbet, 13 eurót (több mint 4800 forintot) vagy még annál is magasabb összeget, míg a csehek a legkevesebbet. A legspórolósabbak azonban a magyarok. Minden 3. hazai vásárló mindössze 3 eurót (mintegy 1200 forintot) fordítana az expressz kézbesítésre, egy másik harmaduk pedig maximum 4,5-6,5 euró (1700-2400 forint) közötti összeget szánna erre, ebben a díjazási sávban a németek és a szlovákok is megelőznek minket.

A német vásárlókhoz hasonlóan a magyarok többsége is, több mint 60 százaléka otthonra vagy a munkahelyére rendel. A régión belül kiemelkedő aránnyal, közel egyharmaduk részesíti előnyben a csomagautomatákat és csupán minden 20. vásárló veszi át az online megrendelését átvételi ponton, ami a csehek esetén a második helyen szerepel, de a szlovákok egyötöde is előszeretettel veszi igénybe vagy személyesen az üzletben, ami a négy ország tekintetében egyértelműen a legkevésbé kedvelt megoldás, 5 százalék körüli a gyakoriságuk.

Abban a magyar, német, cseh és szlovák vásárlók is egyetértenek, hogy a megrendelést befolyásoló alaptényezőkön túl, mint az áruk magas minősége és a kiszállítás költsége, kiemelten fontos az általuk preferált szállítási mód és a gyors kézbesítés lehetősége is. Az utolsó kilométeres városi logisztikai szolgáltatásokat kínáló DODO felmérése alapján tehát kijelenthető, hogy e-kereskedelmi szempontból Közép-Európában, így Magyarországon is komoly vásárlást befolyásoló tényezőnek számít az aznapi, gyors házhoz szállítás lehetősége.
( onBRANDS )