Közel 20 éve tartó szakmai együttműködést újított meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A két szervezet célja, hogy a megerősített együttműködésen keresztül hatékonyabban láthassák el jogszabályban meghatározott feladataikat. A hatóságok elnökei egyetértettek abban, hogy
napról napra fontosabbá válik a fogyasztók védelme a digitális térben.
Ezen célt szem előtt tartva erősítették meg együttműködésüket, amelynek egyik új területét jelentik az úgynevezett DSA-rendelet végrehajtásából fakadó feladatok.
A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (illetve annak jogelődje, a Nemzeti Hírközlési Hatóság) már közel két évtizede folytat megállapodás keretében is megerősített szakmai együttműködést. A 2024. július 10-én aláírt dokumentum a két szervezet között 2013 óta fennálló megállapodást váltja fel. Az akkori megállapodás részeként az NMHH többek között hozzáférést nyújtott a GVH-nak a tévékben, rádiókban első alkalommal megjelenő reklámok adatbázisához is.
Az együttműködés megújításának egyik fő oka a Digitális szolgáltatásokról szóló európai uniós rendelet (Digital Services Act – DSA) hatályba lépése volt. A rendelet elsősorban az online közvetítőkre, így például a piacterekre, a közösségi hálózatokra, az alkalmazás-áruházakra, valamint az online utazási és szállásplatformokra állapít meg kötelezettségeket. A DSA egyik kiemelt célja, hogy megakadályozza az illegális és káros online tevékenységeket, valamint a szándékos álhírterjesztést, ezzel pedig biztosítsa a fogyasztók védelmét az online térben. A DSA-rendelet végrehajtásáért, felügyeletéért hazánkban az NMHH felelős, amellyel szorosan együttműködve dolgozik a GVH a digitális szolgáltatási piaci versenyt érintő kérdésekben, valamint a digitális szolgáltatások piacával összefüggő, felhasználókat érintő ügyekben.
A megerősített együttműködésnek köszönhetően a két szervezet hatékonyabban tudja majd ellátni feladatait, egyebek között a médiapiac, az elektronikus hírközlés és a postai szolgáltatások felügyeletét, azok megbízható és átlátható működésének biztosítását, a tisztességes piaci verseny őrzését, a fogyasztók védelmét és a jogsértések feltárását. Ennek érdekében a hatóságok vállalták, hogy jogalkalmazói tevékenységük során szorosan együttműködnek, folyamatos konzultációkat végeznek, emellett pedig értesítik egymást amennyiben tevékenységük során a másik hatóság feladat- és hatáskörét érintő információról szereznek tudomást.
A GVH és az NMHH megállapodtak abban is, hogy a fogyasztói ismereteket és tudatosságot növelő kommunikációs és edukációs tevékenységüket összehangolják,
emellett pedig törekednek közös kampányok szervezésére is. A két hatóság ezen felül vállalta, hogy a nemzetközi szervezetekhez fűződő tevékenységük során is együttműködnek, ennek keretében egyebek mellett – lehetőség szerint – egyeztetik álláspontjaikat az egyes szakpolitikai kérdésekben.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke úgy fogalmazott: „Az online tér napról napra felértékelődik. Az új technológiák és innovációk soha nem látott lehetőségeket teremtenek a digitális térben. Ezzel együtt azonban a fogyasztókra leselkedő kockázatok és veszélyek is egyre jelentősebbek.” A GVH elnöke hangsúlyozta: „A két hatóság közötti megerősített együttműködésnek köszönhetően hatékonyabban tudunk majd közösen fellépni a digitális térben tapasztalt jogsértésekkel szemben, és védeni a magyar fogyasztókat.”
Dr. Koltay András, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke kiemelte: „Az NMHH feladatkörének bővülése a digitális közvetítő szolgáltatások, online platformok felügyeletével új lehetőséget teremt arra, hogy Hatóságunk közreműködjön egy biztonságosabb online környezet kialakításában és a platformok átlátható, a fogyasztók által követhető, kontrollálható működési kereteinek biztosításában. Ezen összetett új feladat hatékony ellátásához nagyban hozzájárul a versenyhatósággal való együttműködés, amelynek megújított kereteit rögzíti a hatóságok közötti megállapodás.”
A megújított együttműködési megállapodás a GVH honlapján elérhető.
( onBRANDS )