A fogyasztás ösztönzésével szembe menve Martin Axelhed, a Fjällräven vezérigazgatója arra biztatja a vásárlókat, hogy akár több évtizeden át is használják termékeiket ahelyett, hogy szezononként újakat vennének.
A svéd túrafelszerelés-gyártó ruhái és felszerelései erre kifejezetten alkalmasak, ennek köszönhetően nem ritkák a 30-40 éven át használt, akár generációról generációra öröklődő darabok sem. A tartósság és a javíthatóság mellett ebben fontos szerepet játszik az is, hogy a svéd márka a kezdetektől nemet mond a gyorsan változó divatra. Az Expedition dzsekik immár ötven éve szinte változatlan formában kaphatók, de a Greenland kabátok 1968-as és a Kånken hátizsákok 1978-as kialakítása sem változott az elmúlt évtizedekben.
A design és a fenntarthatóság találkozása
Négy tényező határozza meg, mennyi ideig használnak a vásárlók egy terméket,
praktikum, tartósság, érzelmi kötődés és javíthatóság.
A Fjällräven ezt szem előtt tartva már a kezdetektől hosszú távú használatra, saját túrázási tapasztalatokra építve tervezi termékeit. Az aktuális, múló trendek kiszolgálása helyett a svéd márka célja a kezdetektől az időtálló és egyben funkcionális dizájn megalkotása, valamint a megfelelő anyagok használata. A Fjällräven minden anyagot úgy választ ki, hogy azok ellenálljanak az elemeknek és a mindennapos igénybevételnek.
Mivel a Fjällräven számára a természet tisztelete és megóvása alapvető fontosságú, az évenként vagy szezononként újabb és újabb termékek beszerzésének ösztönzése helyett inkább arra biztatja vásárlóit, hogy a meglévő termékeiket használják akár évtizedeken át. Ennek érdekében hasznos tippeket adnak arra vonatkozóan, hogy ápolják vagy szükség esetén javítsák az egyes ruhadarabokat és felszereléseket, ezzel is tovább csökkentve a termelés és hulladékképződés környezeti hatásait. Ebben az üzletekben található javítósarkok és a könnyedén elérhető oktató videók is a tudatos természetjárók segítségére vannak.
„Az évek során egy kabát vagy egy hátizsák plusz törődést igényelhet, de ezek a termékek megérdemlik a figyelmet. Ez az extra gondoskodás hosszú távon meghozza a gyümölcsét és nemcsak a termék élettartamában, hanem a környezeti terhelés csökkentésében is.” – mondta Martin Axelhed, a márka vezérigazgatója.
Generációkon átívelő használat
Ezek az előnyök azonban mit sem érnek, ha a terméket két-három szezon elteltével a szekrény mélyén hagyják. Ebben játszik hatalmas szerepet az érzelmi kötődés kialakítása, amely a tartósság mellett az időtlen dizájnon alapszik. A Fjällräven kínálatában jó példa erre az Expedition Down Jacket, amely idén ünnepli 50. évfordulóját. Az 1974-ben kifejlesztett kabát a leghidegebb körülményekre lett tervezve, és azóta is ugyanolyan funkcionális, egyszerű dizájnnal készül. Csupán néhány ponton újították meg, hogy jobban illeszkedjen, több újrahasznosított anyagot tartalmazzon és könnyebben lehessen javítani. Egy svéd felhasználó, Lisa Bergvall elmondása szerint szülei, Karin és Göran megismerkedésük óta, több mint harminc éve használják sárga Fjällräven Expedition Down Jacket-jeiket.
„A szüleim a legextrémebb téli időjárásban, a mai napig bízhatnak ezekben a kabátokban, amelyek gyakorlatilag a családunk részévé váltak.” – mondta Lisa Bergvall.
Az 1978-ban bemutatott Kånken hátizsákok kialakítása sem változott az elmúlt évtizedek során. Az eredetileg svéd diákok gerincproblémáinak megelőzésére kifejlesztettek Kånken, mára ráadásul túlnőtt a funkcionalitásán, és világszerte kultikus státuszt ért el. Számos esetben a korábban iskolatáskaként használt Kånken-eket a svédek felnőttként is tovább használják, majd gyermekeiknek is továbbadják.
„A termékeinket úgy terveztük, hogy évtizedeken át szolgáljanak, és akár a következő generáció számára is örökséggé válhassanak. Ezzel hozzájárulunk a fenntarthatósághoz és a környezeti hatás csökkentéséhez, hiszen minél tovább használunk egy ruhadarabot, felszerelést, annál kevesebb újat kell előállítani” – foglalta össze Martin Axelhed a Fjällräven hitvallását.
( onBRANDS )