A magyarok többségének fontos, hogy divatosan öltözködjön, mert ezáltal magabiztosabbnak és vonzóbbnak érzik magukat – derül ki az Etele Plaza és az Opinio piackutató közös reprezentatív felméréséből. Ruhavásárlásnál az ár mellett a kényelem és a minőség számít a leginkább, míg színben a fekete, fehér és szürke árnyalatok dominálnak.
A felmérésben megkérdezettek többsége (57%) évente néhány alkalommal vásárol ruhát, és csupán minden ötödik (22%) szerez be havonta egy-egy új darabot. Ennek ellenére
a válaszadók több mint felének fontos, hogy divatosan öltözködjön,
leginkább azért, mert magabiztosabbnak (31%) és vonzóbbnak (25%) érzik magukat, igényességet tükröz (24%), és az önkifejezés egyik eszközének (22%) tartják. Bevallásuk alapján a társadalmi elvárások (6%) és a státusz (7%) nem jelentenek kiemelt szempontot a ruhák kiválasztásánál. Az ár (82%) mellett leginkább a kényelem (75%) és a minőség (59%) meghatározó tényezők, míg a márka (10%) kevésbé számít. Átlagosan tízből négy vevő figyel arra, hogy a ruhaneműi lehetőleg fenntartható forrásból származzanak, azonban a két szélső korosztályban, a tinédzserek (16-19 év) és az 50-59 év közöttiek körében jóval magasabb ez az arány (49% és 54%).
Idehaza az emberek leginkább a saját ízlésük szerint öltözködnek (82%), míg néhányan (22%), különösen a férfiak (28%) és a diplomások (32%) kikérik párjuk tanácsát, de a barátok (11%) vagy családtagok (10%) javaslatai már ritkábban nyomnak a latba. A kutatásban résztvevők többségét (87%) egyáltalán nem érdekli az influenszerek véleménye. A fiatalabb generációk az átlagnál jóval fogékonyabban erre, így a tinik (16-19 év) és a fiatal felnőttek (20-29 év) negyedének számít, mit gondol kedvenc influenszerük az adott ruhadarabról.
Legyakrabban bevásárlóközpontokban (40%) és online áruházakban (23%) vásárolnak a magyarok, ezt követik a használtruhaboltok (15%), a kis helyi butikok (10%), az online piacterek és az outlet boltok (6%). „A kutatás eredményei alapján a plázák különösen népszerűek a fővárosban és megyei jogú városban lakók (46-47%), a férfiak (50%) és a huszonévesek (49%) között. Leginkább azért járnak ide az emberek mert felpróbálhatják a ruhákat (56%), mindent megtalálnak egy helyen (46%) és személyen megnézhetik a választékot (46%), valamint meggyőződhetnek a ruhák minőségéről (40%)” – hangsúlyozta Deutsch Krisztina, az Etele Plaza igazgatósági tagja, bérbeadási és marketing Igazgatója. Az Etele Plaza a harmadik születésnapja alkalmából mérte fel a hazai vásárlók öltözködési szokásait.
Magyarországon a legtöbb vevő (50%) a semleges, így a fekete, fehér és szürke árnyalatú ruhaneműket részesíti előnyben. A válaszadók ötöde az élénkebb színekre voksol, mint a piros, sárga vagy a kék, ezeket követik a pasztell árnyalatok (17%), végül pedig a földszínek, mint a barna vagy a zöld (13%). A megkérdezettek csupán negyede nyilatkozta azt, hogy nem hord kiegészítőket. A férfiaknál a karóra a legnépszerűbb viselet (48%), amit messze lemaradva a nyaklánc (23%), a gyűrű (22%) és a karkötő követ (21%). A nőknél a legkedveltebb kiegészítő a fülbevaló (59%), a gyűrű (50%), a nyaklánc (48%), majd pedig a karkötő (45%).
A megkérdezettek közel fele (47%) saját bevallása szerint évente maximum 50 ezer forintot költ ruhára, nagyjából harmada (31%) 100 ezer forintot szán rá, és minden ötödik válaszadó engedheti meg magának, hogy ennél többet fordítson öltözködésre. A legtöbben (48%) akkor vesznek ruhaneműt, amikor szükségük van rá, vagy kedvük van hozzá, a kutatásban résztvevők majdnem negyede (23%) spontán vásárol, és hasonló arányban vannak azok (28%), akik csak leértékeléskor vásárolnak vagy igyekeznek ebben az időszakban beszerezni a vágyott ruhadarabot. A magyarok kétharmada (65%) maximum egy órát vagy annál is kevesebbet tölt ruhavásárlással, a többiek 2-3 órát szánnak a shoppingolásra.
( onBRANDS )