A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA A KKV-K PÉNZÜGYI GYAKORLATÁBAN

Kiválthatja-e az MI­­­­­ egy pénzügyi szakember munkáját?

A hazai kkv-k esetében még nagyon távlati dolog az MI, hiszen sok esetben a cég vezetése még üzleti tervvel vagy rendszeres pénzügyi riportokkal sem rendelkezik. Emiatt egy sokkal hosszabb folyamat lesz, hogy a mesterséges intelligencia teret hódítson a magyar vállalkozások életében.

Érdemes picit távolabbról indulni, ezért egyből kétféle mesterséges intelligenciát különböztessünk meg:

Az egyik a Prediktív, melyek a régóta ismert, pénzügyekben is használatos módszerek, mint például a digitalizáció, a folyamat automatizáció (üzleti döntés támogatásra szolgál). A cél ezzel a megoldással a nagy adatfeldolgozás pontossá, gyorsabbá tétele.

A másik a Generatív AI – ez az új megoldás, amely a piacot most lázban tartja, folyamatok automatizálására, tartalmak készítésre használják jelenleg. Erőforrás pótlására alkalmazható, de nem helyettesíti a szaktudást, az intuíciót, és a tapasztalatot.

Cikkünkben most a vállalati hatékonyságot támogató rendszerről fogunk beszélni. Ez egy olyan megoldás, amely nagyon komplex algoritmusokat tud végrehajtani nagy adatmennyiségen, azaz feldolgozza, elemzi, és a kívánt formában megmutatja azokat. Célja, hogy olyan feladatokat oldjon meg, ami humán erőforrás igénybevételével nagyon hosszú ideig tartana, azaz sok munkaórát emésztene fel, vagy komoly ellenőrzési folyamatot igényelne.

A pénzügyek mely területén, mire tudjuk használni?

  • nagy tömegű adatok ellenőrzésére,
  • adatfeldolgozás automatizálására (prediktív automatizálás),
  • generatív AI által naprakész, pontos és ügyfélkompatibilis tartalmak, riportok elkészítésére (havi jelentések, éves beszámoló, szöveges értékelés akár több nyelven is).

Az MI a KKV-k pénzügyi gyakorlatában főleg a kontrolling, elemzési és riportolási folyamatok, szabályzatok elkészítését teheti hatékonyabbá, vagy az éves beszámolók összeállításánál lehet a jövőben nagy segítségére a pénzügyi szegmensnek.

Amire viszont figyelni kell:

  • adatbiztonság, adattisztaság
  • szakmailag adekvát kérdések feltevése az MI-nek

Pénzügyi szempontból, azaz szakmailag releváns kérdéseket szükséges feltenni az AI-nak ahhoz, hogy ne helytelen választ kapjuk. Különösen fontos, hogy alkalmazóként ne kövessük el a Ian Mitroff által megfogalmazott harmadik fajú hibát, amikor rosszul megfogalmazott problémára dolgoztatunk ki az MI-vel „helyes” választ.

Emellett az a sok éves üzleti és szakmai tapasztalat, intuíció, amely komoly döntési folyamatokon alapul (elég csak a pszichológiai döntésekről szóló tanulmányaira gondolnunk) nem kiváltható egy kizárólag racionális géppel.

„Összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy az MI szakavatott kezekben rendkívül hatékonyan képes támogatni egy pénzügyi szakember munkáját, amelyet aztán ő a megbízóinál kamatoztathat, de az jól látható, hogy a mesterséges intelligencia kiváltani nem képes a munkáját”- mondja Kelemen Kálmán, az iFinance alapító tulajdonosa.

Hozzáteszi: „Jelenleg még az is nagyon komoly ellenőrzést igényel, hogy az AI által készített anyag valóban megfelel-e az általunk elvártnak és a döntéshozók számára átadható-e, értelmezhető-e.”

A szakember szerint hazai kkv-k esetében még nagyon távlati dolog az MI,

hiszen sok esetben a cég vezetése még üzleti tervvel vagy rendszeres pénzügyi riportokkal sem rendelkezik. Emiatt egy sokkal hosszabb folyamat lesz, hogy átugorjunk majd arra a szintre, hogy a mesterséges intelligencia készíti el például az üzleti tervet és a tényadatokat összehasonlító részletes vezetői riportot.
( onBRANDS )