BOXY E-COMMERCE MOOD MONITOR 2024

Ezt gondolják a webshop tulajdonosok a piaci kilátásokról.

Az e-kereskedelmi statisztikák szerint 2024 első negyedévében továbbra sem látszott jelentősebb fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon, ami mögött elsősorban az elmúlt két év tapasztalható vásárlóerő csökkenése és a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll.

Az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak, ezért a Boxy, a kiszervezett raktárlogisztikai megoldások egyik vezető hazai szolgáltatója felmérést készített, amely elsősorban arra kereste a választ, hogy a webshop üzemeltetők hogyan értékelik az elmúlt időszak piaci eseményeit.

Az általános hangulat változása

A megkérdezett vállalkozások többsége (54%) az elmúlt hat hónap során valamilyen szintű negatív változást érzékelt a webshopja működése kapcsán. A válaszadók 47%-a szerint romlottak, 7% szerint pedig jelentősen romlottak üzleti kilátásai. Mindez azt mutatja, hogy a webshopok többsége a várakozásokhoz képest alulteljesített, valamint számos esetben drasztikusan csökkentek eladásaik. Ugyanakkor a válaszadók kb. egyharmada (33%) pozitív tendenciákat tapasztalt ebben az időszakban, és 13%-ra tehető azoknak az aránya, akik nem számoltak be a működésüket jelentősen befolyásoló változásokról.

Elégedettség az értékesítéssel

A felmérés alapján a webshopok mindössze egyötöde (20%) elégedett vállalkozása jelenlegi értékesítési teljesítményével. Csak egy kis csoport (7%) értékelte az eredményeket semlegesnek, ami arra utal, hogy ők nem érzékeltek különösebb problémát, de a válaszadók túlnyomó többsége (60%) elégedetlen volt a webshop eladásaival. Mindemellett 13% nagyon elégedetlen, azaz nem csak, hogy nem felelt meg az értékesítés a várakozásoknak, de komoly problémákat is okoz számukra az eladások visszaesése.

Várakozások egy éves távlatban

A válaszadók többsége (60%) pozitív várakozásokkal tekint a következő egy évre és növekedést vár az értékesítés területén. Bár ez bizakodásra adhatna okot, a további válaszokból arra lehet következtetni, hogy az optimizmus inkább mérsékeltnek tekinthető. A stagnálásra számító (26%) és a csökkenést váró (14%) vállalkozások aránya jelzi, hogy bár a többség növekedésre számít, jelentős azoknak a száma, akik aggódnak az eladások esetleges visszaesése vagy a jelenlegi helyzet fennmaradása miatt. Ez arra utal, hogy bár a webshopnak van növekedési potenciálja, a piaci bizonytalanság, vagy egyéb tényezők miatt nem mindenki érzi úgy, hogy a siker garantált lenne a következő időszakban.

A jelenlegi piaci feltételek

A válaszadók többsége általánosságban (66%) elfogadhatónak vagy jónak ítéli meg a jelenlegi piaci feltételeket, ugyanakkor 34% kedvezőtlennek tekinti ezeket (ezen belül nagyon gyengének 14%, gyengének 20%), ami arra utalhat, hogy bár vannak szegmensek, ahol nagyobbak a kihívások, de a teljes piaci környezet továbbra is lehetőséget nyújt a növekedésre. Az adatokból az is kiderül, hogy a túlnyomó többséget (73%) negatív vagy nagyon negatív hatások érték a közelmúltban, ami azt jelezheti, hogy a webshopok nagy része komoly kihívásokkal néz szembe a gazdasági visszaesés és az inflációs nyomás következtében. Ugyanakkor van egy kisebb csoport (17%), amely számára a gazdasági helyzet nem okozott problémát, vagy akár pozitív hatással volt a működésére. Az általános kép vegyes, mivel bár a legtöbb válaszadó nem látja kritikusnak a helyzetet, jelentős részük aggódik a piaci körülmények miatt.

A legnagyobb kihívások

Az adatok alapján a Boxy által megkérdezett webshopok a három legnagyobb kihívásnak az ügyfélszerzési költségek növekedését (28%), az élesedő versenyhelyzetet (28%) és a gazdasági visszaesés hatásainak kezelését (28%) tekintik. Ezek a tényezők komoly nyomást gyakorolnak rájuk, valamint együttesen alkotják a legfőbb előttük álló nehézségeket. A technológiai változások bár fontosak, jelenleg kevésbé ítélik meg kritikus problémának. A fenti adatok azt sugallják, hogy az e-kereskedelem szereplőinek főként a költséghatékonyságra, a versenytársaktól való megkülönböztetésre és a gazdasági helyzethez való alkalmazkodásra kell összpontosítaniuk a versenyképesség megőrzése érdekében.

A webshopok legfontosabb célkitűzései a következő 12 hónapban

A megkérdezettek legnagyobb része az eladások növelését tartja a legfontosabb célnak (31%), mivel a növekvő ügyfélszerzési költségek és a gazdasági bizonytalanságok miatt az eladások fellendítése kulcsfontosságú. A második leggyakoribb cél a termékkínálat bővítése (21%). Ez arra utal, hogy a webshopok igyekeznek új termékekkel vagy szolgáltatásokkal bővíteni a portfóliójukat, hogy szélesebb közönséget érjenek el és versenyelőnyt szerezzenek. A válaszadók egy jelentős része emellett az új piacokra való belépést tűzte ki célul (20%), valamint sok webshop (17%) a technológia fejlesztésére helyezi a hangsúlyt. Utóbbi a hatékonyság növelését, a vásárlói élmény javítását és az innovatív megoldások integrálását célozza, amelyek segíthetik a webshopokat versenyképességük megőrzésében.
( onBRANDS )