A BLACK FRIDAY NÉPSZERŰSÉGE MAGYARORSZÁGON TOVÁBBRA IS TÖRETLEN

Egy esetleges csalódás sem veszi el a vásárlási kedvet.

A Black Friday népszerűsége Magyarországon továbbra is töretlen: a 18-79 éves felnőtt lakosság 94 százaléka hallott már róla, és idén a felnőtt lakosság közel fele tervezi is kihasználni az akciókat. Még egy esetleges múltbeli csalódás sem jelent elzárkózást a vásárlás elől – derült ki a Reacty Digital felméréséből. A vásárolni kívánt főbb termékkategóriák nem változtak tavalyhoz képest és idén is a férfiak terveznek többet költeni ebben az akcióban.

A 18-79 éves magyarok 94 százaléka hallott már a Black Friday akcióról és 37 százaléka vásárolt is a 2023-as Black Friday keretében, főként a 45 év alattiak. A tavaly ebben az időszakban üzletben, illetve online vásárlók aránya is szignifikánsan emelkedett a megelőző évhez képest.

Az idei Black Friday iránti érdeklődés is erős,

minden második felnőtt magyar tervezi a kedvezmények kihasználását.

A népszerű termékkategóriákban nem volt jelentős változás, bár az első és második helyezett helyet cserélt az előző felméréshez képest: a vásárolni tervezők harmada (34%) háztartási- és vegyiárut tervez beszerezni, tízből hárman pedig ruházati terméket (31%), illetve háztartási kis- és nagygépet (29%). Szolgáltatás igénybevételén a vásárlást tervezők fele (54%) gondolkodik és – ahogy az előző évben – idén is elsősorban szállásfoglaláshoz (18%) szeretnék kihasználni a Black Friday kedvezményeit.

Az idei Black Friday alatt a vásárlást tervezők átlagosan 47 ezer forintot költenének

A Black Friday során vásárolni tervezők idén átlagosan 47 ezer forintot szánnak erre, ami emelkedést jelent az előző évekhez viszonyítva. A férfiak körében többen terveznek akár 100 ezer forint feletti költést, ők így átlagosan 56 ezer, míg a nők csak 36 ezer forint értékben vásárolnának. A legtöbben 20 és 30 ezer forint közötti kiadással számolnak, ugyanakkor 16 százalék még bizonytalan a költési keretével kapcsolatban.

A tavalyi Black Friday során – akárcsak az azt megelőző évben – a vásárlók negyedét (24%)

érte valamilyen formában csalódás a megvásárolt termékekkel, szolgáltatásokkal

kapcsolatban. Ez főként abból adódott, hogy átverésnek érezék az akciót, mivel később vagy máshol hasonló árakat láttak ugyanahhoz a termékhez, szolgáltatáshoz. A csalódás azonban nem vette el a kedvet a jövőbeli vásárlástól, hiszen a tavalyi Black Friday alatt csalódók kétharmada idén is tervez akciósan vásárolni, a pozitív tapasztalattal rendelkezők közül pedig tízből kilencen gondolkodnak ebben.

Van olyan, hogy túl nagy kedvezmény?

A 18-79 éves magyarok 68 százalékának fontos, hogy megbízható kereskedőtől vásároljon az olyan kiemelt akciós időszakokban, mint a Black Friday, vagy épp a Joy-, illetve Glamour napok. A felnőtt lakosság fele (53%) úgy gondolja, hogy sokan csupán az akciók hatására vásárolnak ilyenkor, még akkor is, ha nincs szükségük az adott terméke, ezzel szemben a Black Friday-t ismerők csupán hatoda véli magáról, hogy akkor is megvesz ilyenkor egy rendkívül akciós terméket, ha nincs arra kifejezetten szüksége. Tízből négy felnőtt nem tartja elég nagynak az akciós időszakok kedvezményeit. Százalékos kedvezmény esetén nagyjából 30 százalékos leárazás felett kezdenek igazán kedvezőnek érzékelni egy akciót, ugyanakkor a 70 százalék feletti leárazást a többség már akár gyanúsan magasnak tartja. A vásárlási döntések során a Black Friday-t ismerők fele (52%) használ ár-összehasonlító oldalakat az ár ellenőrzésére, ezzel is védve magát az esetleges megtévesztő ajánlatokkal szemben.

Magyarországon sok helyen a Black Friday nem is egy napig, hanem hetekig, vagy akár egész hónapban tart. A lakosság fele értékeli ezt, ugyanakkor negyede szerint még így is túl rövid a rendelkezésre álló idő a kínálat sokszínűségéhez képest.
( onBRANDS )