1969 óta használja kiadványain az Akadémiai Kiadó a Magyar Tudományos Akadémia épületét ábrázoló, ikonikus logóját. Közel tíz éve a kiadó kínálata a könyvkiadás mellett digitális szolgáltatásokkal bővült. Az egyre hangsúlyosabb online tartalomkészítés és -szolgáltatás pedig szükségszerűvé tette a logó frissítését, amellyel a kiadó célja a hagyomány és a modernitás összehangolása, valamint a digitális felületein is markánsabb megjelenés és azonosíthatóság.
Az Akadémiai Kiadó Magyarország legrégibb, 1828 óta folyamatosan működő kiadója. Alapítója a Magyar Tudományos Akadémia, amelyről 1950-ben vált le teljesen és lett önálló arculattal rendelkező kiadóvállalat. 1969 az első év, amikor az eddig ismert, 55 évig használt logóval jöttek ki a művek. Az ikonikus arculati elem, ami a több mint fél évszázad alatt kiadott számtalan szótáron, tudományos művön és szakkönyvön szerepelt, az MTA épületét ábrázolta.
Akadémiai Kiadó régi logó:
Akadémiai Kiadó új logó:
A kiadó azonban 2016-ban jelentős digitális szolgáltatásokat vezetett be, így az online okoskönyvtárát, amely több száz magyar nyelvű kézikönyvet, szakkönyvet, felsőoktatási tankönyvet, jegyzetet tartalmaz teljes szöveggel, kereshető, jegyzetelhető, hivatkozható formában. A megoldással a kiadó célja az volt, hogy – az alapításkori akaratnak is megfelelve –, a hazai szerzők kéziratai minél gyorsabban és hatékonyabban eljussanak olvasóikhoz, a hagyományos könyvkiadásnál szélesebb körű terjesztést, nagyobb láthatóságot biztosítva a műveknek. Az Akadémiai Kiadó könyvkiadása az azóta eltelt években egyértelműen a digitális publikálás irányába tolódott el.
Tavaly az alapmegjelenésnek számító online kiadás mellett a műveknek már csak az egyharmada jelent meg nyomtatásban is.
Az eredetileg nyomtatásra készült logó azonban nem tartott lépést ezzel a hazánkban úttörőnek számító kiadói szereppel, és nem tükrözte a modern tartalomkészítés és -szolgáltatás szellemiségét. Az utolsó arculati felülvizsgálatra 2016-ban, a kiadó digitális szolgáltatásai (mersz.hu, szotar.net, akjournals.com, akcongress.com) megjelenésének egységesítésekor került sor, de a kiadói logó ekkor sem változott. A vékony léniákból álló embléma azonban már nem érvényesült megfelelően a digitális térben, különösen akkor nem, amikor a cég fent említett szolgáltatásainak logójával együtt szerepelt. Több éve érett tehát, hogy a kiadó megjelenése is szintet lépjen, és markáns arculati elemként jól funkcionáljon a nyomtatás mellett a digitális térben is.
„Az arculatváltás során fontos törekvésünk volt, hogy a logó alapeleme, a Magyar Tudományos Akadémia székházának képe a folytonosság miatt megmaradjon. Az új embléma az épületet robosztusabb, de egyszerűbb formában jeleníti meg, amely egyszerre modern és elegáns. Az új logó és arculati rendszer a nyomtatott anyagok mellett már a digitális térben is egységes, letisztult megjelenést biztosít. Az új színvilág, a fiatalosabb, modernebb arculat a kiadó szolgáltatásaihoz is jobban illeszkedő, összehangolt megjelenést nyújt a jövőben” – mondta el a logóváltásról Sári Erna, a kiadó marketingigazgatója.
A megújult logót és arculatot Gerhes Gábor, Munkácsy Mihály-díjas képzőművész tervezte, aki több könyvborítót, könyvsorozatot is készített már az Akadémiai Kiadónak. Az új logóval először Kérchy Anna A viktoriánus nonszensz poétikája és politikája c. műve jelenik meg nyomtatásban is, valamint kijön két, sokak által várt alapmű új kiadása is: Chikán Attila Vállalatgazdaságtan c. munkája és Veszprémi Tamás Általános kémia c. könyve.
( onBRANDS )