FÓKUSZBAN AZ ELŐZETES MEGFELELÉS

GVH-ÖRT workshop a 2024.évi hatósági eljárások tanulságairól.

A 2024-es versenyhatósági eljárások vizsgálati tapasztalatairól tartott workshopot tagjai számára az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) együttműködésben a Gazdasági Versenyhivatallal (GVH). Az online esemény megnyitóján Fazekas Ildikó, az ÖRT igazgatója a reklámkészítők, a fogyasztók és a szabályozók közös felelősségét és együttműködését emelte ki. A workshop keretében dr. Basa Andrea a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője tartott előadást, majd egy kötetlen beszélgetés keretében válaszolt a résztvevők kérdéseire.

A versenyhatósági vizsgálatokkal kapcsolatos tapasztalatok reklámkészítőkkel történő megismertetése érdekében szervezte meg közösen az ÖRT és a GVH az online eseményt, ahol közel 100 vállalkozás – hirdetők, ügynökségek és a média – képviselői vettek részt. 2024-ben a GVH 22 eljárást folytatott le a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok témájában és a GVH Versenytanácsa összesen 1,7 milliárd forint bírságot szabott ki az érintett vállalkozásokra.

Bevezetőjében Fazekas Ildikó, az ÖRT igazgatója kiemelte, hogy a GVH vizsgálati tapasztalatainak bemutatása, a szempontrendszer megismertetése segíti az etikus reklámozási gyakorlatok alkalmazását. Nemcsak a bírság összegének mértéke, hanem a vizsgálatot érintő állítások és azok használatával kapcsolatos szabálytalanságok, valamint azok indoklása nagyon értékes tanulásgokkal bír a reklámkészítésben résztvevő szakemberek számára. Nemcsak az általános reklámozási szabályok – például a reklámjelleg megfelelő jelölése – hanem az adott iparági kategóriaszabályok betartása is fontos, melyek figyelmen kívül hagyása komoly következményekkel járhat. Az előzetes megfelelés eszközrendszerében számos olyan elem áll a reklámozók rendelkezésre, melynek alkalmazása segít elkerülni az adott reklámmal kapcsolatos hatósági eljárást, szankciókat. Olyan elemekről beszélünk, mint például reklámok előzetes véleményezése, az etikai tréningek és az érintett hatóságokkal közös workshopok.

A GVH fogyasztóvédelmi tevékenységében az elmúlt időszak tapasztalatai alapján két kiemelt stratégiai fókuszpont is meghatározható. A digitális átálláshoz kapcsolódó területek, mint az influenszer marketing, az úgynevezett sötét mintázatok alkalmazása, valamint az AI használata a kereskedelmi gyakorlatokban. A digitális témák mellett a zöld átállás alappilléreinek számító zöld állítások témakörének jut nagyobb figyelem. Mind a digitális, mind pedig a zöld témakörökben vannak már lezárt eljárások, melyek segítik a vállalkozásokat az etikus reklámozási gyakorlatok kialakításában. Kiemelt hangsúly kapnak továbbá az utóvizsgálatok, melyek során az érintett cégek számára előírt vállalások, illetve intézkedések betartását értékeli a GVH. Elfogadott hatósági gyakorlat már az is, hogy a bírságok helyett, illetve mellett a fogyasztók közvetlen kompenzációját vállalják az érintett vállalkozások, ezáltal a GVH eljárásai közvetlenül is hasznosulnak. A több vállalkozást érintő, de egy témában indított vizsgálatoktól – ilyen jelenleg folyamatba lévő influenszer-ügy, illetve a PET-palackos ügyindítások – pedig egyértelmű piactisztító hatás vár a GVH.

Az ilyen, az adott piac több szereplőjét is érintő eljárások elősegítik az adott területen alkalmazott jogszabálysértő gyakorlatok megszüntetését, így pozitív hatással vannak minden piaci szereplő magatartására. Az elmúlt évben indított és lefolytatott eljárások nem csak nagyvállalatokkal, hanem kis- és középvállalkozásokkal szemben is zajlottak, hiszen a szabályok betartása alól ők sem lehetnek kivételek, ugyanakkor a GVH – a jogszabályok adta keretek között – minden esetben törekszik a jogsértéseket beismerő, jogkövetésre törekvő vállalkozások támogatására – világított rá előadásában dr. Basa Andrea a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője, összegezve azokat a vizsgálati tapasztalatokra, amelyek a reklámszakma számára fontos és aktuális információként szolgálhatnak.

Egy vizsgálat, egy elmarasztaló határozat és egy büntetés mindig komoly terhet ró az érintett vállalkozásokra, azonban, ha megismerhetjük az elmarasztaláshoz kapcsolódó vizsgálat eredményét akkor azt a jó gyakorlatok megvalósítása érdekében fel kell használnunk a saját reklámjaink készítése és közzététele érdekében. Az ÖRT-nél, folyamatosan nyomon követjük a GVH döntéseit, feldolgozzuk azokat és felhasználjuk az előzetes véleményezés szolgáltatásunk során, illetve az etikus reklámozáshoz kapcsolódó tréningjeink során pedig bemutatjuk ezeket az eseteket. Tesszük ezt azért, hogy a reklám megőrizze a hitelességét és bizalmát nemcsak a hatóságok, de a fogyasztók irányában is. Ezért is értékes számunkra a GVH-val való szakmai együttműködés melynek keretében elsőkézből kapunk pontos információkat a GVH munkatársaitól – fogalmazott Gerendi Zsolt az ÖRT főtitkára.
( onBRANDS )