5 TERÜLET, AHOL AZ AI ÁTFORMÁLJA AZ INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIÁT

Az AI a támogató funkcióból az innováció és az üzleti stratégia központi hajtóerejévé vált.

Az AI fejlődése mélyreható változásokat indított el az IT-szektorban. A támogató megoldásból egyre inkább az innováció és az üzleti stratégia motorjává váló mesterséges intelligencia integrálása ma már nem csupán optimalizálja, hanem az AI-ra épülő vállalati működés központi elemévé teszi az informatikát. 

A mesterséges intelligencia (AI) előretörése megváltoztatta az informatika szerepét is.

A korábbi támogató funkcióból az innováció és az üzleti stratégia központi hajtóerejévé vált, köszönhetően a mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségeknek. A folyamat és a jövő jobb megértéséhez a Deloitte elemzésében öt kulcsfontosságú terület – szoftverfejlesztés, tehetséggondozás, pénzügyi műveletek (FinOps), infrastruktúra és kiberbiztonság – példáján keresztül mutatja be, hogy az AI miként értelmezi újra az informatikát.

Az AI a kódolás, a tesztelés és a hibakeresés automatizálásával forradalmasítja a szoftverfejlesztést, ezáltal növeli a hatékonyságot és lehetővé teszi, hogy a terület szakértői az innovációra összpontosítsanak. A Google és a hozzá mérhető vállalatok beszámolói szerint új kódjaik 25 százalékát ma már az AI generálja, ami jelentősen felgyorsítja a fejlesztési ciklusokat. A szoftvermérnökök így sokkal inkább a műszaki és üzleti eredményeket AI eszközök segítségével összehangoló karmesterekké válnak a szimpla kódolási szerepkör helyett.

„Az AI segíthet hatékonyabbá tenni a mérnöki csapatok munkáját, lehetővé teszi a kapacitások átcsoportosítását, időt szabadít fel a kreatív gondolkodásra, ezzel javítja az értékteremtő tevékenység hatékonyságát” – mondta Szathmáry András, a Deloitte Technology Strategy & Transformation üzletágának közép-európai igazgatója.

A mai IT kritikus területe a tehetséggondozás.

A mesterséges intelligencia térnyerése növelte a gépi tanulásban, a kiberbiztonságban és a szoftverrendszerekben jártas szakemberek iránti keresletet, ami munkaerőhiányhoz vezetett. Az AI a rutinfeladatok automatizálása mellett a továbbképzések támogatásával – például személyre szabott tanulási útvonalak meghatározásával és virtuális oktatókkal – segíti a probléma megoldását és a munkavállalók gyors alkalmazkodását az új technológiákhoz. Példaként említhető, hogy a Bayer gyógyszeripari és vegyipari vállalat, valamint a hozzá hasonló cégek már most generatív mesterséges intelligenciával állítják össze az e-learning anyagokat, így egyszerűsítik a képzéseiket.

A mesterséges intelligencia alkalmazása a FinOps területén a beruházási döntések megalapozása mellett a felhőkorszak elszabaduló költségeinek kézben tartását is támogatja. A kutatók az IT-kiadások jelentős növekedését jósolják a következő néhány évre, ami felértékeli az AI-alapú pénzügyi megoldások szerepét. Ezek az eszközök valós idejű költségelemzéssel segítik a szervezetek működését és a stratégiai tervezést, megakadályozzák, hogy a növekvő erőforrásigény kezelése fenntarthatatlan pénzügyi gyakorlatokhoz vezessen.

Az infrastruktúra területén a mesterséges intelligencia az olyan, a testünk idegrendszeréhez hasonlóan működő „autonóm” rendszerek fejlődését támogatja,

amelyek önellenőrzést végeznek, észlelik a rendellenességeket, és emberi beavatkozás nélkül képesek korrekciókat végrehajtani. A prediktív karbantartás és az automatizált erőforrás-elosztás csökkenti az állásidőt és javítja a hatékonyságot. Az eBay mellett több vállalat már most is használja a generatív AI-t az IT-infrastruktúra ilyen típusú fejlesztésére.

Az AI azonban az informatikai képességek kiszélesítésével új kiberbiztonsági kockázatokat is teremt.

A felületek bővítése teret nyit például a deepfake vagy a prompt injekció (prompt injection attack) típusú támadásoknak. A szervezetek a fenyegetések valós idejű érzékelésére, a kihívások automatikus kezelésére a mesterséges intelligencia által vezérelt kiberbiztonsági eszközöket vetnek be. Egyre nagyobb teret nyernek az adatok hitelességének ellenőrzésére szolgáló blokklánc-alapú megoldások, ami összességében hatékony védelmet biztosít az egyre inkább digitalizált ökoszisztémákban.

A változó informatikai környezet perspektivikus megközelítést követel a vállalatoktól.

Az informatikáért és technológiáért felelős vezetőknek (CIO-k, CTO-k) össze kell hangolniuk az IT-fejlesztéseket az üzlet távlati céljaival, erősíteniük kell az együttműködést, az etikus AI-felhasználást. A Deloitte tapasztalatai szerint a CIO-k több mint 60 százaléka ma már közvetlenül a vezérigazgatóknak jelent, ami szintén az IT növekvő stratégiai jelentőségét bizonyítja. A vezetőknek összpontosítaniuk kell a mesterséges intelligencia integrációjára vonatkozó alapelvek kidolgozására, miközben az innováció és az alkalmazkodóképesség kultúráját mozdítják elő.

A mesterséges intelligencia vállalati működésbe való beépülésével az informatika költséghelyből a versenyképességet meghatározó tényezővé lép elő, miközben szerepe a fejlesztésről és karbantartásról az irányítás és az innováció irányába tolódik el. Azok az IT-vezetők, akik képesek uralni a változásokat, soha nem látott lehetőségeket teremthetnek a hatékonyság javítására, a növekedés előmozdítására, és ezzel sikeressé tehetik szervezetüket az AI-vezérelt jövőben.

„A technológiai vezetők számára egyre fontosabb, hogy a trendeket meglovagolva gondosan válasszák meg a fókuszterületeket és adaptálják a legjobb gyakorlatokat – és úgy tűnik, hogy a következő évtizedekben ezen a téren nem lesz lassulás” – fűzte hozzá Szathmáry András.
( onBRANDS )