
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő gyártójának és forgalmazójának árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett, miközben az EBITDA-ja 2 százalékkal 10,68 milliárd forintra nőtt. A cégcsoport nagy hangsúlyt fektetett a hatékonyságnövelésre, a technológiai és termékfejlesztésekre, a stratégiai beruházásokra, valamint a belföldi piacvezető pozíció megtartása mellett tovább terjeszkedett a külpiacokon.
Négy márka, de egy közös út jellemzi az 1900 munkavállalóval és 4500 B2B partnerrel rendelkező BioTechUSA-cégcsoportot, amely immár
103 országban van jelen 49 webshoppal és 328 üzlettel.
A vállalat része a BioTechUSA márkán kívül – mely az átlagembereket motiválja egyéni céljaik elérésében, legyen szó alakformálásról, állóképességi sportokról, vagy éppen tartós életmódváltásról; az edzőtermi edzések iránt elkötelezett brand, a Scitec Nutrition; Magyarország több mint 20 éves étrendkiegészítő webáruháza, a Builder; továbbá az egyedi keverőpalackokat gyártó üzletág, a ShakerStore. A vállalatcsoport a válságkezelés helyett stabil maradt a gazdasági nehézségekkel és geopolitikai konfliktusokkal terhelt 2024-es évben, amely során nemcsak megőrizte a megelőző évek növekményét, hanem előremutató beruházásaival és termékfejlesztéseivel a következő esztendők bővülését is előkészítette.
Moderált növekedés a turbulens környezetben
Magas bázisról vágott neki a 2024-es évnek a cégcsoport, miután 2021 és 2023 között a sorrendben 42, 29, majd 15 százalékos növekménnyel három év alatt megduplázta a forgalmát. Ahhoz, hogy megtarthassák ezt a versenyelőnyt az étrendkiegészítők piacán, a beszerzéstől a gyártáson át az értékesítési csatornákig minden folyamatot optimalizálnia kellett, emellett értékteremtő beruházásokra és innovatív szemléletű termékfejlesztésre is szükség volt. Mindezek eredményeként a B2B és a B2C értékesítési adatokat összegezve
a vállalat végül 3,5 százalékkal 93,7 milliárd forintra növelte az árbevételét.
Bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest, ez a vállalat eddigi történetét tekintve abszolút árbevételi rekordnak számít. A profitabilitás és a jövedelmezőség is megmaradt: az adózott eredmény során az egy évvel korábbi 7,17 milliárd forint után 7,77 milliárdot láthatunk, míg az EBITDA, vagyis a kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény 10,47-ről 10,68 milliárd forintra nőtt.
Befektetés a jövőbe a kihívások korában
A vállalat 2024-ben csaknem 6,5 milliárd forintot költött beruházásokra, technológiai innovációra és termékfejlesztésekre, melynek egyik legjelentősebb eredménye az évente 55 millió darab komplex proteinszelet előállítására alkalmas multilayer szeletsor. A fejlesztésnek köszönhetően a BioTechUSA megtriplázza éves szeletgyártó kapacitását, mellette pedig egy új prémium szelet- és egy új prémium vitamincsaláddal is piacra lép. Az európai szinten is egyedi fejlesztés mellett új shaker logózó üzemet építettek, folytatták a munkavállalóik jólétét érintő szociális fejlesztéseket, valamint a gyártókomplexumaik energetikai modernizációját is, utóbbinak köszönhetően a vállalat mindkét gyártókomplexumában az áramfelhasználás 30 százalékát biztosítja a jövőben zöld megoldásokkal.
Kulcsszerepben az omnichannel stratégia és az exporttevékenység
A BioTechUSA-cégcsoport már évekkel ezelőtt piacvezető lett Magyarországon és elérte azt a méretet, hogy a további érdemi növekedése elsősorban az árbevétel 80 százalékát jelentő exporttevékenység eredményességén múljon. Ennek megfelelően a terjeszkedés 2024-ben is tovább folytatódott, így öt új országban Egyiptomban, Hondurason, Curacaon, Kambodzsában és Üzbegisztánban is megjelent a vállalat; a spanyol, francia, szlovák, román, izraeli és lengyel piacokon pedig két számjegyű növekményt ért el.
A cégcsoportnál folyamatosan zajlott a fizikai expanzió is. A tavalyi évben 1,5 milliárd forintos invesztíció eredményeképp 31 új boltot nyitottak, így már 143 üzletük várja a vásárlókat a nemzetközi piacokon, a 185 magyar boltot is beleszámítva pedig 328-ra nőtt az üzleteink száma. Emellett az elmúlt évben azt is megmutatta a cégcsoport, hogy egy már meglévő – spanyol – piacon is lehet újat mutatni, amelyre az egész világ felfigyel: a régióban egyedülálló globális együttműködési megállapodást írtak alá a világ egyik legpatinásabb futballklubjával, az FC Barcelonával. Amellett, hogy piacra léptek az első Barcelona signature termékükkel, a katalán krém ízű Iso Whey Zeroval, 2025-től már az FC Barcelona klasszisa, a világ egyik legjobb középpályása, Pedri egyénileg is csatlakozott a vállalat márkanagyköveti csapatához.
Biztos, stabil lábakon 2024-ben
„A megváltozott körülmények 2024-ben alaposan megrángatták az étrendkiegészítők piacát is. Jó példa erre, hogy ismételten szembe kellett néznünk az elszálló alapanyagárak és az infláció kihívásával, különösen a fehérjebeszerzés terén, de bátran támaszkodhattunk a meglévő tudásunkra. A csökkenő növekmények korában is nyereségesek maradtunk, köszönhetően annak, hogy a célzott beruházásainkon túl optimalizálással és tőkelekötéssel sikerrel vettük az akadályokat. Sajnos a piac jelentősen felhígult, számos, alacsony árat és egyúttal alacsony minőséget kínáló konkurencia jelent meg, de mi a termékeink prémium jellegével kapcsolatban továbbra sem hozunk kompromisszumot” – értékelt Lévai Bálint vezérigazgató, társtulajdonos.
Lévai Bálint kitért arra is, hogy a pandémia, illetve a háború viszontagságai sok mindenre felkészítették a BioTechUSA-cégcsoportot: megedzették a csapatot, még hatékonyabbá, versenyképesebbé tették a belső folyamataikat, a szervezetük működését. Szükség is volt erre abban a környezetben, amelyben az emelkedő költségek nem ültethetők át maradéktalanul a fogyasztói árakba, ugyanakkor pozitív piaci hír, hogy töretlen fejlődésnek lehettek tanúi – a teljesség igénye nélkül – számos egyéb EU-s tagállamban, de a Balkán térség országaiban éppúgy dinamikusan növekedtünk, mint a közel-keleti piacokon.
Termékfejlesztésről és prémium termékekről szól majd a 2025-ös év
A 2025-ös célokat azokhoz az iparági trendekhez illeszkedően fogalmazták meg a BioTechUSA-cégcsoportnál, amelyek szerint
folytatódik az étrendkiegészítők térhódítása, élen az impulzív és funkcionális termékekkel.
A tervek között szerepel további digitális fejlesztések bevezetése, a termékportfólió bővítése és új piaci lehetőségek feltárása. Érkezik zászlóshajó termékük, az Iso Whey Zero eddigi legjobb verziója, valamint hydration és protein coffee jellegű termékek fejlesztésébe is belekezdtek. Az új technológiai beruházások révén a vállalat célja, hogy 2025-ben újabb növekedési szakaszba lépjen. A hosszú távú stratégia a nemzetközi piacokon való terjeszkedést és az innovatív, fenntartható termékek fejlesztését helyezi előtérbe. A cég folyamatosan figyeli a fogyasztói igényeket és alkalmazkodik az iparági változásokhoz, hogy versenyképes maradjon a dinamikusan fejlődő táplálékkiegészítő piacon.
A BioTechUSA-cégcsoport éves beszámolója teljes egészében ITT érhető el.
( onBRANDS )