KIVESZŐBEN A MÁRKAHŰSÉG, CSAK AZ ÁR-ÉRTÉKARÁNY SZÁMÍT?

Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt.

Világszerte aggódnak a vevők az egyre emelkedő megélhetési költségek miatt, ami látványosan kihat a vásárlási szokásokra is – derül ki az EY legfrissebb, több mint 20 000 résztvevővel készített nemzetközi felméréséből. A kutatás szerint egyre kevésbé számít az elismert mákanév, mindennél fontosabbá vált az árazás.

A magas infláció és a bizonytalan gazdasági helyzet hatására az emberek több mint felét kifejezetten nyugtalanítják a növekvő megélhetési költségek. A nemzetközi felmérésben résztvevő válaszadók

47 százaléka aggodalommal tekint országa gazdasági helyzetére is, különösen az Y és a Z generáció tagjai.

A vásárlók négyötöde számára már a termék ára a legfontosabb tényező a vásárlásnál, és a korábbiaknál jobban odafigyel arra, hogy milyen árut kap a pénzéért. 

A folyamatos áremelkedés következtében tízből nyolc fogyasztónak megváltoztak a vásárlási szokásai.

A válaszadók kétharmadának már ugyanúgy megfelelnek saját márkás termékek, mint a neves gyártók kínálata. Sőt a fogyasztók 30 százaléka egyáltalán nem figyeli a márkaneveket bevásárláskor. Az ismert cégek termékfejlesztéseit – például új összetevők vagy receptúra bevezetését – a válaszadók 42 százaléka inkább költségcsökkentési megoldásnak, semmint valódi innovációnak tartja. A megkérdezettek

döntő többsége szerint a márkák üzenetei nem illeszkednek saját elvárásaikhoz,

és 54 százalékuk kizárólag akkor vásárol ismert terméket, ha az leértékelve kapható – vagyis

a kedvezmények gyakran felülírják a márkahűséget.

„Az elmúlt évek folyamatos társadalmi és gazdasági sokkhatásai jóval tudatosabbá tették a fogyasztókat. Mindenhol a kedvező ár-érték arányt keresik, és emiatt gyengül a márkák iránti elköteleződésük. A gyártóknak és forgalmazóknak sokkal személyesebb kapcsolatot kell kialakítaniuk a vásárlókkal, fel kell mérniük, és meg kell érteniük a megváltozott igényeket. Ebben jelentős segítséget adhatnak a globális és a hazai trendeket és innovációkat is jól ismerő szakértők” – emeli ki László Roland, az EY üzleti tanácsadási szolgáltatások partnere.

A felmérés arra is rávilágít, hogy a hagyományos kiskereskedelem, vagyis a bolti értékesítés ma már nem a márkák egyetlen meghatározó piaca. A digitális és közösségi média csatornák alapjaiban változtatták meg, hogyan fedezik fel és kedvelik meg a fogyasztók a termékeket. A vásárlók könnyedén váltogatnak a fizikai üzletek és az online felületek között, miközben egyre szívesebben kerülik meg a hagyományos márkakommunikációs csatornákat. A cégek számára emiatt egyre nagyobb kihívást jelent, hogy folyamatosan észrevehetőek legyenek. 

Többet várunk a márkáktól

Miközben sokan hátat fordítanak a márkáknak,

a válaszadók csaknem fele nyitott lenne egy prémium kategóriás termék újbóli kipróbálására,

ha az jobb ízt vagy minőséget nyújt. Emellett a fogyasztók egyharmada hajlandó lenne többet fizetni olyan fejlesztésekért, amelyek érezhetően jobbá teszik a kínálatot.

„A felmérésünk szerint a vevők 58 százaléka már márkaváltónak számít. Tehát egyáltalán nem elkötelezettek egy-egy termék vagy szolgáltatás iránt. Ezek a vásárlók könnyebben elcsábíthatóak, ugyanakkor el is pártolhatnak az adott cégtől, ami egyszerre jelent hatalmas kockázatot és lehetőséget. Most kritikusan fontos, hogy a megfelelő kereskedelmi, marketing és értékesítési stratégiát állítsák fel a döntéshozók. Ebben pedig jelentős támogatást adhat egy tapasztalt tanácsadó cég” – mondta el Palincsár László, az EY Customer & Growth területének igazgatója.

Márkatanácsadás.
( onBRANDS )