VÁLTOZTAT ZÖLD MARKETING ÜZENETEIN A COCA-COLA

A GVH ezzel egyidőben eljárást indított a Szentkirályi Magyarország Kft.-vel és a Fonte Viva Kft.-vel szemben is.

A Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közös vezetésével lépett fel a The Coca-Cola Company (Coca-Cola) nem egyértelmű címkéivel szemben az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC). A globális üdítőitalgyártó cég vállalta, hogy a jövőben átlátható és pontosabban megfogalmazott üzeneteket alkalmaz termékeinek címkéin és ehhez igazítja kereskedelmi kommunikációját is.

Az érintett zöld kommunikáció tárgyában az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC)
2023 novemberében benyújtott panasza alapján
– miszerint az egyes vállalkozások műanyag palackjain nem egyértelmű módon szerepel az újrahasznosítható megjelölés – kezdett vizsgálódni az Európai Bizottság. Az Európai Bizottságot és az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat közös fellépésének – mely a Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a GVH vezetésével zajlott – eredményeként a Coca-Cola számos ponton módosít címkézési és kommunikációs gyakorlatain, ezzel a jövőben elkerülve az esetlegesen homályos zöld állítások alkalmazásának kockázatát.

A CPC fellépésének eredményeként a Coca-Cola a vállalások elfogadásától számított 6-18 hónapon belül, az egész Európai Unióra kiterjedően:

  • lecseréli a palackok címkéin található „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, illetve hasonló üzenettel rendelkező állításokat pontosabb megfogalmazásra (így például: „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok, a címke és a kupak kivételével”);
  • az üvegek címkéin található „Hasznosíts engem ismét újra” állítást a „Hasznosíts újra” állításra cseréli megelőzve, hogy a fogyasztókban azt a benyomást keltse, hogy az újrahasznosítási folyamat egy zárt kör;
  • emellett pedig biztosítja, hogy az üvegek címkéi, illetve a cég kereskedelmi kommunikációja nem kelt a fogyasztókban egy általános és nem egyértelmű képet a csomagolás környezeti előnyeiről.

A globális vállalkozás ezen felül – a vállalások elfogadásától számított 3 hónapon belül – biztosítja, hogy a honlapján és közösségi média felületein megjelenő kereskedelmi

kampányai a jövőben tükrözni fogják a vállalások tartalmát.

A CPC figyelemmel kíséri majd a kötelezettségvállalások végrehajtását.

A magyar nemzeti versenyhatóság 2024 nyarán indított versenyfelügyeleti eljárást a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a Coca Cola vállalkozásokkal szemben, mivel a gyanúja szerint a Naturaqua ásványvizek és üdítőitalok címkéin és kereskedelmi kommunikációjuk során a „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, „100%-ban újrahasznosítható”, valamint az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat. A GVH eljárása jelenleg is folyamatban van és a CPC fellépésétől függetlenül zajlik.

A GVH a versenyfelügyeleti eljárás megindításával egyidőben eljárást indított a Szentkirályi Magyarország Kft.-vel és a Fonte Viva Kft.-vel szemben is.

A Gazdasági Versenyhivatal évek óta kiemelten foglalkozik az ún. „zöld állításokkal”. Ennek keretében 2024 januárjában publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amely rávilágított többek között arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A nemzeti versenyhatóság egyúttal javaslatokat is megfogalmazott mind a jogalkotó, mind vállalkozások, és még a jogalkalmazók számára is. A GVH korábban a vállalkozásokat segítő tanácsait is összefoglalta a zöld marketing útmutatójában.

A témához kapcsolódik, hogy a GVH tudásmegosztó rendezvénysorozata, a Magyar Compliance Akadémia (MCA) következő, május 27-i eseményén a zöld állítások, illetve a zöld megfelelés kerül majd a középpontba.