STRATÉGIA A KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁS RADIKÁLIS CSÖKKENTÉSÉ

A svéd márka közzétette legfrissebb éves fenntarthatósági jelentését.

Tovább fokozta az elmúlt évben működése fenntarthatóságát a Fjällräven: további 13%-kal csökkentette teljes károsanyag-kibocsátását, 96%-ra növelte a biopamut felhasználását, de jelentősen, 78%-ra javította az újrahasznosított szintetikus anyagok arányát is, valamint kizárólag megújuló forrásból származó villamos energiát használ – derül ki a svéd outdoor márka 2024. évi fenntarthatósági jelentéséből. 

A Fjällräven 2030-ig szóló fenntarthatósági stratégiája

a károsanyag-kibocsátás radikális csökkentésére, illetve az újrahasznosításra, az energiatakarékosságra és a körkörös gazdasági modell megvalósítására egyaránt kiemelt hangsúlyt fektet. A környezet védelmét szolgáló terv végrehajtásának transzparens nyomon követhetősége érdekében a társaság évről évre közzéteszi a fenntarthatóság terén az előző évben elért eredményeit.

A legfrissebb összefoglaló szerint további 13%-kal csökkent tavaly a Fjällräven működéséből fakadó teljes károsanyag-kibocsátás, és ezzel az elmúlt két évben a svéd vállalat több mint harmadával, mintegy 38%-kal fogta vissza világszerte emisszióját. A társaság tulajdonában lévő vagy általa ellenőrzött forrásokból származó és a külső partnerektől vásárolt energia előállításával összefüggő kibocsátást ennél is magasabb arányban, 59%-kal sikerült mérsékelni.

Kiemelkedő eredményt jelent a tengeri szállításokból származó emisszió szinte teljes, 95 %-os felszámolása.

Ebben kulcsszerepet játszott a Fjällräven együttműködése egy amerikai logisztikai szolgáltatóval, a Flexporttal, amelynek keretében tengeri bioüzemanyagok használatára álltak át. Az üzemeltetéshez használt villamos energia tavaly is teljes egészében megújuló forrásból származott, hasonlóan az ezt megelőző, 2023-as évhez.

A svéd márka jelentős mértékben javította a ruházati termékek és a felszerelések előállításához használt alapanyagok terén a fenntartható forrásból származó szövetek arányát. A szintetikus szövetanyagok közé tartozó poliamidok esetén például az előző évi 58 %-ról 78 %-ra nőtt az újrahasznosított alapanyagok aránya. A pamutból készült termékek immár 96%-ban organikus, vagyis környezetkárosító szerek nélkül előállított szövetanyagokat használnak, de az idei évre kitűzött cél ennél is ambiciózusabb: a terv 2024-re a 100%-os arány elérése. Az újrahasznosított poliészterek arányát 74-ről 80%-ra növelték az elmúlt év során, idén pedig a 90% elérése érdekében dolgoznak. A gyapjút tavaly már kizárólag a felelős állattartás követelményeinek megfelelő, az állatjóléti és környezetvédelmi szempontokat a teljes ellátási lánc mentén biztosító forrásokból szerezték be.

Kifejezetten ígéretesek a jelentés alapján a használt Fjällräven ruhák és felszerelések újbóli értékesítésére irányuló

„Pre‑loved” kezdeményezés

első eredményei. Mivel a svéd márka termékei a strapabíró anyagoknak és az időtálló dizájnnak köszönhetően tartós, akár több évtizeden át tartó felhasználásra készültek, mindent megtesznek annak érdekében, hogy minél tovább használják ezeket. Ennek érdekében egy olyan platformot hoztak létre, ahol a használt ruhadarabok, hátizsákok és egyéb túrafelszerelések – gondos átvizsgálás és szükség esetén javítás után – új tulajdonosokhoz kerülhetnek, s így életciklusuk jelentősen meghosszabbítható. Ezzel az újonnan előállítandó, illetve a hulladékká váló termékek mennyisége egyaránt csökkenthető. Az Egyesült Államokban egyelőre pilot jelleggel elindított kezdeményezésnek köszönhetően alig néhány hónap alatt közel ezer használt ruhadarab, illetve felszerelés talált így új gazdára.

A Fjällräven fenntarthatósági törekvései elismeréseként 2024‑ben már ötödik alkalommal lett a legfenntarthatóbb márka a svéd fogyasztók visszajelzésein alapuló „Sustainability Brand Index” alapján.

A vállalat az idei évre is ambiciózus fenntarthatósági célokat tűzött ki maga elé: energiafelhasználásukat 100%-ban megújuló forrásból kívánják fedezni, a tulajdonukban lévő vagy általuk ellenőrzött forrásokból származó, illetve a külső partnerektől vásárolt energia előállításával összefüggő károsanyag-kibocsátást további 40%-kal szeretnék csökkenteni. A szállítmányozási feladatok ellátásával összefüggő emissziót 25%-kal, a Fjällräven rendezvényeihez kapcsolódó kibocsátást pedig 30%-kal kívánják mérsékelni.

„Továbbra is azért dolgozunk, hogy outdoor ruházataink és felszereléseink előállítása a lehető legkisebb környezeti hatással járjon. Úgy tervezzük meg termékeinket, hogy a lehető leghosszabb ideig használhatóak legyenek, minél több túrát kibírjanak, és akár a következő generáció számára továbbadhatóak vagy használtan értékesíthetők is legyenek. Így kevesebb új termék gyártására és kevesebb energia felhasználására van szükség, ráadásul kevesebb hulladék is keletkezik. Tudjuk, hogy ez nem egy bevett gyakorlat a mostani rohanó, fogyasztásközpontú világban, de hiszünk abban, hogy ezt az utat kell követnünk, mert ez szolgálja a természet védelmét” – mondta el Martin Axelhed, a Fjällräven vezérigazgatója.
( onBRANDS )