EZ VONZZA LEGINKÁBB A FIATAL MUNKAVÁLLALÓKAT

Vannak szempontok, amik a pénz mellett egyre nagyobb szerepet kapnak.

A Work Force csoporthoz tartozó Job Force Iskolaszövetkezet friss kutatása szerint a diákok munkahelyválasztásában a pénzügyi szempontok mellett egyre nagyobb szerepet kap a közösség, a rugalmasság és a társadalmi hasznosság. A felmérés alapján a fiatalok többsége szívesen dolgozna baráttal, nem vállalna hosszú ingázást, és akár alacsonyabb bért is elfogad, ha a munka izgalmas és értékteremtő.

A nem reprezentatív, közel 1000 diák körében végzett online felmérés szerint a diákok 60 százaléka szívesebben vállalna munkát, ha baráttal vagy ismerőssel dolgozhatna együtt, így érdemes lehet a sok cégnél meglévő ajánlóprogramot a diákokra is kiterjeszteni. A munkáltatóknak javasolt azt is megfontolniuk, hogy egy pozíciót videóban vagy blogbejegyzésben mutassanak be az érdeklődő diákoknak, ez ugyanis a 68 százalékuk figyelmét jobban felkeltené, és a döntésben is segítene nekik.

A munkahely távolsága is meghatározó: 71 százalék legfeljebb egy órát hajlandó ingázni, és 62 százalékuk számára fontos, hogy az állás közel legyen az otthonukhoz. A home office lehetőségét 41 százalékuk vonzónak találja, bár ez sokaknál nem elsődleges szempont.

A munkavégzés intenzitását tekintve a diákok kétharmada heti 21–40 órában dolgozna, de minden ötödik válaszadó inkább 20 óránál kevesebbet vállalna. A hétvégi munkavégzésre 56 százalékuk nyitott, és 60 százalék egész évben vállalna munkát.

A tapasztalat fontosságát jól mutatja, hogy 55 százalék szerint a diákmunkában szerzett gyakorlat komoly előnyt jelenthet későbbi, főállású álláskeresésnél. Ezt figyelembe véve nem meglepő, hogy a diákmunka kiválasztásánál az ott szerzett tapasztalatot a válaszadók fele később kamatoztatná, harmaduk pedig bizonytalan ez ügyben.

A bérezéssel kapcsolatban a fiatalok rugalmasan gondolkodnak: 35 százalékuk alacsonyabb fizetést is elfogadna, ha a munka a karrierjüket építi, és 47 százalék engedne a bérigényéből, ha az állás kifejezetten izgalmas vagy érdekes.

„Ha egy diáknak a munkáltató olyan felelősséget ad, ami összhangban van a tapasztalatával, és emellé még jövőképet is mutat, akkor a többségük akár el is tudná képzelni, hogy főállásban ott maradjon. Ez azért lényeges, mert a tapasztalatunk az, hogy a fiatalok elég rugalmasak – ha kell, nemcsak kipróbálják magukat más területen, de sokszor a tanulmányi irányukat is hajlandóak megváltoztatni, ha olyan lehetőséget találnak, ami valóban illeszkedik a képességeikhez és céljaikhoz” – mondta Papp Tamás, a Job Force Iskolaszövetkezet vezetője.

A munkahelyválasztásnál a jó csapat és a korrekt fizetés egyaránt 20-20 százalék szerint kiemelt szempont, a rugalmasság 17 százaléknál került előtérbe, míg a mentorálást csak 5 százalék tartja elsődlegesnek. Ezzel szemben a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a közösségre.

A kommunikáció terén a legtöbben (59 százalék) az írásos kapcsolattartást részesítik előnyben, ezt a személyes találkozók követik (26 százalék), míg a telefonos vagy hangalapú egyeztetés mindössze 13 százaléknál elsődleges. Érdekes, hogy a többségüknek sikerül megtalálnia a hangot az idősebb generációk tagjaival, és mindössze 10 százalékuk felelte azt, hogy ez nehézséget okoz nekik.

A digitális technológiák használata szintén meghatározó: 46 százalék szinte mindig, 29 százalék pedig gyakran alkalmaz mesterséges intelligencia alapú eszközöket tanulásra, információkeresésre, sőt egyre gyakrabban munkára és tartalomkészítésre is. Tekintve, hogy ezek az eszközök hajlamosak a pontatlanságra, nem meglepő, hogy a fiatalok közel fele óvatos, ha a kiadott eredmény valóságtartalmáról van szó, de egyharmaduk még ennek ellenére is inkább megbízhatónak tartja azt az információt, amit a kereső kiadott. A diákok bizonytalanok abban, hogy az idősebb generáció vajon el tudja-e sajátítani az ilyen eszközökhöz szükséges ismereteket, de a jelentős többségük úgy véli, hogy meg tudná tanítani őket az AI-alapú megoldások használatára.

„A kutatás egyértelműen megmutatja, hogy a jövő munkavállalói számára a rugalmasság és a jó csapat sokszor még a fizetésnél is fontosabb. Emellett kiemelt szerepet kap náluk a fejlődési lehetőség és az értelmes, értéket teremtő munka. Azok a munkáltatók, akik ezekre is figyelmet fordítanak, nemcsak könnyebben vonzzák be a fiatal tehetségeket, de hosszú távon is megtarthatják őket – akár főállású kollégaként is. A Job Force ebben partner mind a munkáltatóknak, mind a diákoknak – hiszen Célunk a jövőd! nem csak a mi mottónk, hanem közös küldetésünk.” – zárta Papp Tamás.
( onBRANDS )