
A rágó évszázadok óta létezik, miközben formája és funkciója folyamatosan fejlődött. Észak-Európa lakói már 7000 évvel ezelőtt nyírfagyantát használtak a leheletük felfrissítésére.
Több mint 130 évvel ezelőtt az Egyesült Államokban az emberek mentaleveleket rágtak a friss lehelet és a kellemes íz érdekében. Ma a rágógumi nemcsak a felfrissülés egyik módja, hanem
globális jelenség és a popkultúra szerves része.
Nem meglepő tehát, hogy a terméknek saját napja van, amelyet szeptember 30-án ünnepelnek.
A rágógumigyártás 1892-ben kezdődött, amikor William Wrigley Jr. egy fiatal chicagói vállalkozó ezzel a termékkel akarta ösztönözni a közvetítőket a sütőpor vásárlására. Az első rágógumit Juicy Fruit márkanév alatt adta el, de a borsmentás Wrigley’s Spearmint rágógumiért nyúltak egyre többen a polcokon. Wrigley hamarosan rájött, hogy a rágógumi értékesítése egyszerűbb és jövedelmezőbb, mint a sütőporé, és 1903-ban megkezdte a tömeggyártást.
Alig öt évvel később az éves eladások meghaladták az egymillió dollárt. 1914-ben a Doublemint márka lelkes fogadtatásra talált, és “dupla mentaízű” termékként jellemezték.
1925-re, amikor William Wrigley átadta a gyeplőt fiának, Philipnek, a vállalat már az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában is rendelkezett gyárakkal. Ebben az időszakban az Egyesült Államok egyik legnagyobb hirdetőjévé vált, kihasználva a rádió növekvő népszerűségét.
Népszerűség a katonák és az űrhajósok körében
A II. világháború alatt a nyersanyagok fejadagjának bevezetése miatt a Wrigley úgy döntött, hogy kivonja termékeit a piacról, és termelését a katonák igényeinek szenteli. Élelmiszeradagjukban két darab rágógumit kaptak, amely frissítő tulajdonságainak köszönhetően gyorsan kivívta elismerésüket.
1944-ben megjelent a piacon az Orbit márka, és a háború után a rágógumi világszerte népszerűvé vált.
1965-ben a rágógumi felkerült az amerikai Gemini 4 űrhajó fedélzetére, és ma a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) az űrhajósok száraz ételadagjának része, ahol segít a súlytalan körülmények között csökkent nyálelválasztásból eredő fogászati problémák leküzdésében.
2025: (Kapu Tibor magával visz az űrbe egy ikonikus magyar édességet)
Zenétől a filmig
Az évek során a rágógumi
a kikapcsolódás és a szabadság szimbólumává vált,
népszerűsége mára szilárdan megalapozott, amit nemcsak a növekvő eladási számok, hanem popkultúrában való jelenléte is bizonyít. Ella Fitzgerald már 1939-ben előadta a “Chew Chew Chew” című dalt, amelyet számos alkalommal feldolgoztak. Az 1950-es évektől a rágógumit a híres filmsztárral, James Deannel és Frank Lloyd Wrighttal, a múlt század egyik legjelentősebb tervezőjével kötötték össze. John Lennon és Andy Warhol is kapcsolódott a rágógumihoz.
A rágógumi az irodalomban és a filmművészetben is népszerű motívummá vált. Violet Beauregarde, a “Charlie és a csokoládégyár” című könyv és film egyik szereplője a rágógumi iránti megszállottságáról volt ismert. A “Clueless” című filmben Cher (Alicia Silverstone) rágógumit rágó jelenetei, valamint a “Grease” című musical “Beauty School Dropout” című dalához készült klipjének hősnője bekerült a popkultúra történetébe. A rágógumi témája olyan sztárok fotózásain is jelen van, mint Britney Spears, Beyoncé, Shakira, Billie Eilish és Harry Styles.
A felfrissüléstől a magadra szánt pillanatig
Amikor William Wrigley Jr. bevezette a rágógumit a piacra, nem számított arra, hogy a fogszuvasodás megelőzésének szövetségesévé válik. Jelenleg a Fogászati Világszövetség (FDI) és világszerte számos fogászati egyesület elismeri a cukormentes rágógumi előnyeit a száj egészségére nézve, mivel növeli a nyáltermelést, segít eltávolítani az ételmaradékot és fenntartani a szájban a megfelelő pH-értéket.
Napjainkban az Orbit márka megmutatja, hogy a cukormentes rágógumi nemcsak frissítő rágcsálnivaló lehet, hanem társunk is a magunkra szánt pillanatokban vagy a mindennapi tevékenységek során. Ez különösen a tinédzserek körében nyilvánvaló, akik akár háromszor gyakrabban rágóznak, mint a harmincas éveikben járók. A fiatalok szívesen rágóznak tanulás közben, valamint olyan tevékenységek közben, mint a játék, a zenehallgatás, a telefonálás vagy az SMS-ezés. Ez azt bizonyítja, hogy a rágógumi hosszú történelme ellenére még mindig erős.
( onBRANDS )