
Hazai viszonylatban az egyik legátfogóbb munkaerőpiaci tanulmány jelent meg, mely a Z generáció attitűdjeit más korcsoportokkal összehasonlítva vizsgálja, így tágabb kontextusban értelmezhetők a legfiatalabb munkavállalók prioritásai, céljai. A közel 2500 fő bevonásával készített szakmai kutatás a Quantum Digitális Diákszövetkezet, a SteiGen, a PWC és a Diverzum szakmai együttműködésében valósult meg.
A kutatás három fő tanulsága:
- Folyamatos útkeresés: A Z-sek kevesebb, mint fele (49%) építené végig egyetlen cégnél a pályáját; a többség (51%) a többcéges tapasztalatot tartja gyorsabb fejlődési útnak.
- Rugalmas, de biztonságos munkahelyek: A Z generáció 61%-a stabil, kiszámítható és a munka-magánélet egyensúlyát figyelembe vevő munkahelyet preferál, de nem hosszú távú elköteleződéssel.
- Elismerés és tanulás: A Z generációt a látható elismerés és a gyors tanulás tartja mozgásban: 32% számára fontos, hogy „sokan tiszteljék és csodálják”, 58% „rendkívül fontosnak” tartja az új dolgok tanulását.
A “Z generációsok” csupán 49%-a építene pályát egyetlen cégnél.
Ez az arány az idősebb korosztály körében jóval magasabb: az X és az Y generáció megkérdezettjeinek 71%-a tudja elképzelni, hogy az egész karrierútja során egyetlen vállalatnál maradjon. Bár a Z generáció változatosságra, folyamatos tanulásra vágyik, a stabilitást a többi korosztályhoz hasonlóan kiemelten fontosnak tartják. Az “életre szóló” lojalitás ugyan kevésbé vonzó lehetőség számukra, 61%-uk a stabil munkahelyeket preferálja. A 18 év alattiak a huszonéveseknél is kevésbé gondolkodnak fix munkahelyben: 57%-uk előnyben részesítené a rugalmas, projektalapú munkarendet.
“A Z generáció megtanulta, hogy számára nem kifizetődő az egyoldalú hűség. Valószínűleg sokat tanultak a szülők példájából, hogy a hűséges szülőtől gyorsan megváltak a kényszerhelyzetben levő cégek.” – nyilatkozta Steigervald Krisztián, a SteiGen alapítója, generációkutató.
Az élethosszig tartó tanulás, mint valódi cél
A fiatalok számára az élethosszig tartó tanulás nemcsak egy hangzatos mottó, hanem egy valódi célkitűzés. 58%-uk rendkívül fontosnak tartja az új dolgok tanulását és a karrierútját is ehhez igazítja. Fontos kiemelni, hogy az erőfeszítéseikért cserébe elvárják, hogy a környezetük elismerje, tisztelje őket: 32%-uk számára fontos, hogy “sokan tiszteljék és csodálják” őket.

Egyensúly a munkán belül és kívül is
A kutatásból kiderül, hogy munkahelyváltás esetén
minden korosztálynál a jobb munka-magánélet egyensúlyra való törekvés volt a vezető indok.
A Z generáció is ezt tekinti az egyik legfőbb céljának: 51%-uk számára kiemelten fontos a karrier és a család összehangolása. Többségük nem csak karrier, vagy csak család fókuszú jövőképben gondolkodik, hanem a kettő közötti egyensúlyt kívánja megteremteni, ezért
a vállalati kultúrának ezt az integrációt kell támogatnia.
A munkán kívül is tudatosságra törekszenek: 53%-uk számára rendkívül fontos az egészséges életmód, 71%-uk pedig kifejezetten a betegségek elkerülésére törekszik. Az adatokból kirajzolódik, hogy az egyensúly támogatása az egyik leghitelesebb employer branding eszközzé válik a Z generáció munkaerőpiaci térnyerésével: a karrier és a család összehangolásának lehetősége mellett a jóllét támogatása és a wellbeing eszközök is kiemelt vonzerővel bírhatnak a fiatalok számára.
“A Quantumnál nap mint nap a híd szerepét töltjük be a Z generációs tehetségek és a magyar vállalatok között. Számunkra ez a kutatás nem elmélet, hanem a napi gyakorlatunk adatalapú megerősítése. A „Gen Z mint munkavállaló” riport egy kézzelfogható, stratégiai eszköz a HR vezetők és cégvezetők számára a jövőálló szervezetek építéséhez és a jövőbeli versenyképesség forrásának megértéséhez” – fogalmazott Bőhm Zsombor, a Quantum Iskolaszövetkezet igazgatósági tagja.
( onBRANDS )

