TÖBBET SZÁNNAK A MAGYAROK IDÉN A KARÁCSONYRA

Anyagi nehézségek idején is költünk, a vásárlási szokások viszont változnak.

A többség az aktuális havi jövedelméből fedezi a költségeket. A nagy karácsonyi sütés-főzéshez az anyagi nehézségek idején is ragaszkodunk, a vásárlási szokások viszont változnak – derült ki a Cofidis Hitel Monitor reprezentatív kutatásából.

A karácsonyi büdzsét idén átlagosan 129 ezer forintra tervezik a magyarok, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is – ez 26 százalékos, tehát az inflációt bőven meghaladó – növekedés a tavalyi évhez képest. A kiadások fedezéséhez a lakosság egyharmada erre a célra félretett megtakarítását használja, a többség az aktuális havi jövedelmére támaszkodik, hitelben pedig 11 százalékuk gondolkodik. Az év végén a dolgozók 18 százaléka számít munkahelyi juttatásra, azaz pulykapénzre. Saját bevallása szerint

a magyarok közel fele hajlamos túlköltekezni az ünnepek alatt,

14 százalékuk olyannyira, hogy januárban vissza kell fognia költéseit.

A karácsony lelke: sütés-főzés és feldíszített fa

A karácsonyi szokások közül a nagy ünnepi sütés-főzés az, amit a magyarok a legkevésbé engednének el – még anyagi nehézségek esetén sem mondanának le róla. A karácsonyi menüre idén az átlagos költségkeret 45 ezer forint. A hangulat megteremtéséhez természetesen a karácsonyfa is hozzátartozik: tízből heten állítanak fát, és ahogy az elmúlt években, idén is hódít a műfenyő (55%), a vágott (30%) és az élő fenyő (9%) előtt – a karácsonyfát választók átlagosan 13 700 forintot költenek rá.

Idén többen és tudatosabban ajándékoznának

A Cofidis Hitel Monitor kutatás szerint

idén a háztartások háromnegyede tervez ajándékozni karácsonykor

– ez az arány 2022 óta folyamatosan nő. Ugyanakkor

a magyarok mintegy fele egyfajta kötelező elvárásként éli meg az ajándékozást, amit szívesen elhagyna.

Azok, akik meglepik családjukat, barátaikat, átlagosan 46 000 forintos keretben gondolkodnak, és a többség legfeljebb 6 embernek vásárol. A megfontolt költekezésre utal, hogy 85 százalékuk próbálja csökkenteni valamilyen módon az ajándékra szánt kiadásait, például ár-összehasonlító oldalakat böngész, kisebb meglepetéseket választ, mint a korábbi években, vagy kifejezetten akciós, leárazott termékeket keres.Mi és hogyan kerül a fa alá?

Karácsonyra a magyarok fele inkább tárgyi ajándékot ad, 11 százalékuk élményekkel kedveskedne, 39 százalékuk pedig mindkét típusban gondolkodik. A tárgyi meglepetések listáját továbbra is a szépségápolási cikkek, illatszerek (43%) vezetik, a ruhanemű népszerűsége pedig 8 százalékkal nőtt tavalyhoz képest, így 41 százalékkal a második helyre került. A dobogó harmadik fokán a játékok (37%) állnak. Sokan adnak prémium-élelmiszert ilyenkor, illetve bár az olvasás kevésbé népszerű, a könyv bekerült a TOP 5 ajándék közé. A streaming előfizetések is egyre népszerűbbek: a 30 év alattiak közel tizede ilyet adna karácsonyra.

Az ajándékvásárlók kétharmada online is rendel ajándékot. A többség még mindig a hazai webshopokat részesíti előnyben, ugyanakkor

már minden harmadik ajándékvásárló külföldi webáruházakból tervez rendelni.

A digitális eszközök térnyerését mutatja az is, hogy a válaszadók ötöde nem zárja ki, hogy mesterséges intelligenciát is bevet az ünnepi készülődés során – például dekorációs ötletekhez, receptek kereséséhez vagy bevásárlólista összeállításához.

A Black Friday már nem a régi

A magyarok háromnegyede már december előtt elkezdi a karácsonyi ajándékok beszerzését – ötödük kifejezetten a Black Friday-akciók miatt időzít korábbra. Ugyanakkor a leárazások varázsa fakul: tízből heten úgy látják, ma már akár hetekig tart ez az időszak, így kevésbé érzik kihagyhatatlannak az ajánlatokat. Ennek ellenére a lakosság harmada (34%) idén is tervez vásárolni novemberben.
( onBRANDS )