Kampányokba becsatornázás, niche influencerek, algoritmus-változások, belépési küszöbök, rajongó behozás, platformok közötti átjárás, autenticitás, újramuse-olás, be- és kikövetés, és megannyi kifejezés, amik mind az influenceri pályát érintő kulcsfogalmak.
Idén először szervezték meg Magyarországon az Influencer Festival rendezvényt, melynek a nagy érdeklődés mellett aktualitását és fontosságát is mutatja, hogy a kommunikációs iparágat is egyre nagyobb mértékben befolyásolja.
A Coca-Cola egyike azoknak a nagyvállalatoknak, ahol a kommunikációs szakemberek elsőként kezdtek influencer kommunikációval foglalkozni.
A márkát nagykövetként képviseli Iszak Eszter modell-műsorvezető, influencerei között szerepel Csecse Attila és Pamkutya (Béla) videós tartalomgyártók is – ők mindannyian részt vettek a rendezvényen, hogy megosszák tapasztalataikat, tippjeiket a hallgatósággal. Például azt, hogy
a jövő szerintük a jól megválasztott influencer partnerségekben rejlik.
Így pedig nagyobb büdzsé állhat majd az együttműködők rendelkezésére, amely lehetővé teszi a professzionálisabb anyagok létrehozását, ebből kifolyólag az elégedett márkák és az alapos munkájukért elismerést kapó influencerek, valamint a minőségi tartalmakhoz jutó követőtáborok is jól járnak.
A konferencia egyik kerekasztal-beszélgetésén, ahol többek között a Coca-Cola influencerei cserélhettek véleményt, Iszak Eszter elmesélte, ő hibridként látja magát, hiszen jelen van az online térben és műsorvezetői szerepben is. Szerinte az a fontos, hogy érezhessék a rajongók, hogy ők maguk választották ki az adott véleményvezért. Vagyis ha nem “eléjük raktak” valakit, közelebb fogják tudni magukat az influencerhez, és ha biztosított számukra a beleszólás érzése, hosszú távú elkötelezettség alakulhat ki. Ehhez azonban az is kell, hogy megőrizve hitelességét ne vállaljon el bármilyen felkérést az influencer, csak azt, amivel valóban azonosulni tud.
Pamkutya szerint soha nem volt még ilyen közeli a kapcsolat a kontent készítők és a nézők között. Úgy véli, nem szabad átesni a ló túloldalára: bár fontos a személyesség, a túl intim tartalmak kikövetéseket, vagyis közönségvesztést eredményezhetnek. Azt is említette, nem biztos, hogy minden tanácsot érdemes megfogadni: egyrészt, mert a rajongótábor sem biztos, hogy mindig tudja, milyen tartalom fogja elnyerni a tetszését, másrészt az influencerek kiégését is meggyorsíthatja, ha mások vágyait teljesítik saját kreativitásuk megélése helyett.
Csecse Attila arra törekszik, hogy megtalálja azt a közös pontot, amit ő, mint tartalomgyártó is szeret, és a közönségének is igénye van rá. Azzal indokolja mindezt, hogy rövid távon könnyen lehet sok követőt szerezni éppen amúgy is felkapott témák meglovagolásával, de az így szerzett rajongókat még gyorsabban el is lehet veszíteni. Mindezek felismerése nagy önismereti utat jelentett számára, hálásnak érzi magát és sokat fejlődött influencer pályája során.
A beszélgetőpartnerek rávilágítottak, hogy az is számít, az adott influencer melyik csatornája a legerősebb. Iszak Esztert az Instagramon követik legtöbben. Ő úgy tapasztalja, az adott platformon az a fontos, mi érdekli az embereket legjobban magából az influencerből és a reakcióikat követve arra az adott témára érdemes a posztokat kidolgozni. A YouTube-videó miatt híressé vált Pamkutya szerint az ő titkuk az, hogy közönségük nem tudja, mikor, mivel fognak előrukkolni, és így folyamatosan meg tudnak újulni. Csecse Attila pedig keresztezi az elképzeléseket, miközben megéli az alkotói szabadságot.
A témát a márka specialistái is tovább boncolgatták: “Az influencer marketing nem kezelhető különálló diszciplínaként. A teljes üzleti stratégiánk részeként tekintünk a véleményvezéreinkkel való együttműködésre. Mi főleg azért dolgozunk influencerekkel, mert képesek olyan, főleg fiatal célcsoportokat, nagy tömegben elérni, akiket más médiumok segítségével ilyen hatékonyan nem tudnánk megszólítani. Mindemellett saját kredibilitásukkal, feléjük elkötelezett rajongóikkal olyan hozzáadott értéket teremtenek a márkának, olyan környezetben láttatják azt és azonosulnak vele, mely képes a brand reputációját elősegíteni. Ha a velünk dolgozó influencer például egy kompetitív márka termékéről posztol a mi együttműködésünket követő napokban, azzal nemcsak a mi márkacéljainkat nem tudja szolgálni, de saját reputációjának is elég komoly kárt okoz. A hitelesség a legnagyobb alapfeltétel, mi az autenticitás és az elérések mellett ez alapján választunk márkaképviselőt.” – mondta Mérő Ádám, a Coca-Cola regionális connection managere a márkák szempontjait vizsgáló kerekasztal-beszélgetésen.
És hogy mi a helyzet azzal a bizonyos lufival? Pamkutya szerint már kipukkadóban van, a cégeknek most már tényleg jobban a követőszámok mögé kell nézni és meggyőződni az adott véleményvezér hitelességéről. Csecse Attila álláspontja pedig, hogy attól, hogy egyre több, magát influencernek valló szereplő jelenik meg a piacon, ez a másiknak a munkáját nem befolyásolja, tekintve, hogy egymás után is megnézhetők a kontent készítők tartalmai – a videóik bármikor elérhetők maradnak. Iszak Eszter pedig úgy véli, a lufi sosem fog igazán kipukkadni, hiszen folyamatosan új platformokkal találkozhatnak a követők. Így szerinte lehet, hogy egy bizonyos csatorna népszerűsége elmúlik, de jön helyette másik, amelyre először a fiatalabb felhasználók váltanak át, majd követi őket az idősebb közönség is.
Mérő Ádám is a fejlődésben hisz: “Minden típusú csatornának volt és jelenleg is van életgörbéje, majd letisztul és megtalálja a helyét a többi platform között. Az influencer pályák is hasonló utat járhatnak majd be, így hamarosan csökkenhet a piacon a véleményvezérekkel kapcsolatos zaj, miközben majd növekedhet az elköteleződés a márkák, a képviselők és a közönség oldaláról is. Sőt, szerintem a collective influencer együttműködés lesz az új irány.”
(onBRANDS)