NÉMETORSZÁG, KÍNA

Németország és Kína működése meghatározó a márkák életében is.

német autóipari és ipari szegmensek zsugorodnak, míg a kínai márkák értéke növekszik az összes szegmensben.

NÉMETORSZÁG:

A vártnál erősebben nőtt a kiskereskedelmi forgalom Németországban novemberben.

A német szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) hétfőn közzétett előzetes adatai szerint naptári és szezonális kiigazítással számolva a kiskereskedelmi forgalom reálértéken 2,1 százalékkal, nominális értéken pedig ugyancsak 2,1 százalékkal bővült novemberben az előző hónaphoz képest.

Elemzők arra számítottak, hogy az árhatások kiszűrésével, azaz reálértéken, 1,0 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom az októberben mért 1,9 százalékos csökkenés után. Éves összevetésben, 2018 novemberéhez képest az árhatások kiszűrésével, 2,8 százalékkal, nominálisan – árhatások kiszűrése nélkül – pedig 3,1 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi forgalom. Elemzők sokkal gyengébb adatra számítottak, reálértéken 0,9 százalékos emelkedést vártak az előző havi 0,8 százalékos növekedés után.

Tavaly és tavalyelőtt is 26 napon voltak nyitva az üzletek novemberben.

Az euróövezet legnagyobb gazdaságában 2019. január-novemberben reálértéken 2,9 százalékkal, nominális értéken pedig 3,5 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához képest.

A német gazdaság teljesítményét a belső kereslet és fogyasztás határozza meg, mivel korábbi hagyományos motorját, az exportot erős ellenszelek hátráltatják.

Az exportorientált feldolgozóipar recesszióba került a kereskedelmi feszültségek miatt, az autógyártásban komoly gondokat okozott az üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek megállapítására szolgáló új nemzetközi szabvány (WLTP) bevezetése,

ráadásul a Nagy-Britannia európai uniós tagságának megszűnését övező bizonytalanságok is rontottak a helyzeten.

Hivatalos előrejelzések szerint a német gazdaság tavaly 0,5 százalékkal bővült, idén pedig egy százalékkal növekedhet.

KÍNA:

Az elmúlt években a kínai márkák is megjelentek a globális Top 100 márka listákon.

Enyhén lassult a kínai szolgáltató szektor növekedése decemberben a Caixin Insight Group kínai kutatóintézet és az IHS Markit londoni székhelyű pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató közös felmérésének hétfőn közzétett adatai szerint, ami egybecseng a kínai statisztikai hivatal múlt héten közölt adataiból kiolvasható tendenciával.

A gazdaság több mint felét kitevő szolgáltatóipar beszerzésimenedzser-indexe (BMI) a novemberi 53,5 pontról 52,5 pontra csúszott vissza decemberben. A BMI 50 pont fölötti értéke a vizsgált ágazat növekedését, 50 pont alatti értéke pedig visszaesését jelzi.

A feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatokat is magában foglaló kompozit beszerzésimenedzser-index decemberben szintén enyhe mérséklődést mutatott az előző hónaphoz képest, a novemberi, 21 hónapos csúcsot jelentő 53,2 pontról 52,6 pontra gyengült a múlt év utolsó hónapjában.

A feldolgozóiparban meredekebb növekedési rátát figyeltek meg, annak ellenére, hogy az ágazat teljesítménye decemberben három havi mélypontra esett. Az új megrendelések állománya szintén stabilan növekedett a múlt év végén, habár decemberben a növekedés négy havi mélypontra mérséklődött. A feldolgozóiparban az új megrendelések állománya csupán szerény növekedést ért el, ezzel szemben a szolgáltató szektor szeptember óta a legnagyobb ütemű bővülésről számolt be. A külföldi megrendelések terén mindkét ágazat egyaránt elhanyagolható mértékű növekedést könyvelhetett el, az új export megrendeléseket tükröző kompozit részindex ezért az elmúlt három hónap leglassabb arányú emelkedését jelezte.

A foglalkoztatottság a szolgáltató szektorban enyhén nőtt, miközben a feldolgozóipari vállalatoknál nem volt változás a munkavállalók számában.

A következő 12 havi kilátásokat illetően a szolgáltatók és feldolgozóipari vállalatok bizalma javult az októberi visszaesés után, mindazonáltal továbbra is viszonylag alacsony szinten áll. A szolgáltató szektorban ráadásul a vállalati bizalom a Caixin/Markit felmérés 2005 óta jegyzett adatai közül a második legalacsonyabb szintre csúszott. A megkérdezettek közül

sokan fejezték ki aggodalmukat

a kereskedelmi feszültségek, a viszonylag nyomott gazdasági növekedés, valamint a nem elegendő számú személyzet miatt.
( onBRANDS – MTI )