A Coca-Cola HBC Magyarország május végén a magyar piacra Európában elsők között vezette be az otthoni, elviteles és munkahelyi fogyasztásra kínált Costa Coffee-t.
A The Coca-Cola Company 2019-ben 4,9 milliárd dollárért vásárolta meg a Costa Coffee-t. A kávét Magyarországon a Coca-Cola egyik legnagyobb palackozó partnere – a 28 országban jelenlévő – Coca-Cola HBC értékesíti, mondta a cégcsoport kávépiaci igazgatója, Prodromos Nikolaidis. Úgy fogalmazott, hogy „a vállalatcsoport 28 piacán a kávéforgalom összességében eléri a 35 milliárd eurót, Magyarország pedig kulcsfontosságú kávépiac, kifejezetten biztató trendekkel. A járvány új kihívásokat hozott magával – különösen a bárok, éttermek és kávézók életében – és azt láttuk, hogy a munkahelyekről és a kávézókból átterelődött a kávéfogyasztás az otthonokba. A teljes Costa Coffee kínálatunkkal azonban az otthoni és otthonon kívüli kávéélményt is biztosítani tudjuk, legyen szó bármilyen fogyasztási alkalomról. A Coca-Cola Hellenic csoport május óta 5 országban vezette be a márkát és a vállalat célja, hogy mindenhol a partnerek és fogyasztók első számú választása legyen a Costa”. Prodromos Nikolaidis hozzátette, a magyarországi bevezetés az itteni erős csapatnak köszönhetően nagyon jól indult.
A koronavírus járvány új helyzetet teremtett a kávépiacon, így a magyar fogyasztók körében is.
A kialakult helyzet hatására ugyan azonnal megváltoztak a kávéfogyasztási szokásaink, de a kávézással kapcsolatos trendszerű átalakulás, fejlődés már korábban megindult. Egyfelől folyamatosan nő a minőségi kávé iránti igény, másfelől a piacon
elmozdulás érzékelhető a funkcionális kávézástól az élménykávézás irányába.
Ezzel párhuzamosan egyre többen választják Magyarországon is a felső kategóriás kávékat, és ennek a trendnek a nyomán bővül a szemes és kapszulás kávék piaca is.
Vajda Márton a hazai piacról elmondta, hogy a teljeskörű italgyártó vállalat stratégiájának megfelelően a Coca-Cola HBC Magyarország célja, hogy széleskörű portfóliójával a hét minden napján, a nap minden órájában tudjon terméket kínálni a fogyasztóknak. Magyarország vezető üdítőipari vállalatának kínálatában az üdítőitalok, víz, funkcionális italok, prémium alkoholok és energiaitalok mellett eddig a kávé volt a hiányzó láncszem. „A Costa Coffee-val kibővülő kínálatunkban immár több mint 100 terméket tudunk kínálni több mint 500 különböző kiszerelésben. Terveink szerint az első években a volumen és árbevétel valamivel több, mint két harmada jön majd a kiskereskedelemből, míg a HoReCa és a munkahelyi (at work) kávézás adja majd a forgalom 30 százalékát.” – mondta Vajda Márton.
Hogyan alakult a kávépiac hazánkban?
Magyarországon a Nielsen 2019-es adatai szerint a kiskereskedelmi kávépiac éves szinten 6,4 százalékkal bővült. A növekedés elsődlegesen a prémium szemes kávénak, valamint a még mindig fiatal, de a gyártók és forgalmazók számára is nagy növekedési potenciált kínáló kapszulás szegmensnek köszönhető.
A felnőtt magyar lakosság 85 százaléka kávézik, naponta átlagosan 2,7 csészényit fogyasztunk. A kávéivók 91 százaléka nap mint nap iszik otthon kávét, 53 százalékuk pedig napi szinten kávézott a munkahelyén is a járvány előtti időszakban.
A magyarok többsége még inkább a funkcionális kávézást helyezi előtérbe: a fő cél a reggeli felébredés.
Így a többségnél a kávé élvezete csak másodlagos, de a tej és cukor hozzáadása általános szokás hazánkban. Ugyanakkor a kávézás jelenleg hasonló változáson, fejlődésen megy át, mint egy évtizede a bor, majd a pálinkafogyasztás. Egyre többen isznak kávét élvezeti szándékkal és egyre többen keresik a minőségi kávékat, kávézókat.
A vállalat megbízása alapján készített 2019-es Nielsen kutatás szerint a fogyasztók leggyakrabban hipermarketekben vásárolnak kávét, és a szemes kávé vásárlói a leghűségesebbek a vásárlás helyszínéhez. A legkedveltebb kiszerelés az őrölt kávé. A szemes és kapszulás kiszerelést vásárlók jellemzően többet költenek kávéra és egy-egy vásárlás során általában két csomagot vesznek, ha a szemes kávét választják, akkor azt legtöbbször egy kilogrammos kiszerelésben teszik a kosárba. A 250 grammos csomagokat főként az őrölt kávét vásárlók választják.
Bár a kávé vásárlása legtöbbször tervezett, impulzív vásárlás esetén az ár fontos tényező, mégis a márka az, ami a választás fő szempontja.
A vállalat számára a minőség mellett elsődleges a fenntarthatóság, így világszerte minden Costa kávé készítéséhez kizárólag Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező kávészemeket használnak. Emiatt biztosak lehetünk benne, hogy minden felszolgált csésze után a kávétermelő közösségek támogatásával javítjuk a gazdálkodók megélhetését és közben védjük a környezetet is. A csomagolóanyagok kiválasztása esetén is fontos szempont, hogy csak az Esőerdő Szövetség által minősített anyagokat használjanak fel.
A termékek közül Magyarországon jelenleg 4 féle őrölt és szemes kávé van jelen, 10 féle kiszerelésben. Ezek az arabica és robusta kávészemek egyedi keverékéből előállított sötét és közepes pörkölésű Signature kávékeverékek, a 100% arabica Bright Blend és a szintén 100% arabica kávészemeket tartalmazó kávékülönlegesség, a Columbia Single Origin. Októbertől a Costa Coffee kínálat Nespresso kompatibilis kapszulás kávéival is kiegészül.
A Coca-Cola HBC Magyarországon is magas színvonalú professzionális kávégép portfólióval rendelkezik, amelyekkel a vendéglátó szektorban, a prémium üzletek kávépartnereként és munkahelyi környezetben is megjelenik.
Szeles Dóra, Coca-Cola HBC Magyarország kávéfejlesztési vezetője elmondta, hogy a Costa kávét Egyesült Királyság kedvenc kávéjának szavazták meg az elmúlt tíz évben, ami fantasztikus teljesítmény, figyelembe véve, hogy milyen erős a piaci verseny. Céljuk, hogy hazánkban is mielőbb a Costára is gondoljanak, amikor a kedvenc kávéjukról kérdezik őket.
A Coca-Cola HBC Magyarország a hazai piacra lépést is élménnyé kívánja alakítani, ezért együttműködést alakított ki D. Tóth Krisztával.
D. Tóth Kriszta, a Costa kávé hazai márkanagykövetének a gasztronómiai érdeklődése kiterjed a kávéfogyasztásra is. A márka története és a minőségi, fenntartható, tudatos fogyasztás iránti elkötelezettség nyitotta meg a kaput az együttműködésre, amely idén 5 különböző izgalmas beszélgetést jelent majd a közösségi médiatérben.
„Mindannyiunk életében számtalan olyan kedves ismerős vagy régi barát van, akiktől telefonon vagy online úgy köszönünk el, hogy „igyunk meg valamikor egy kávét!” Aztán… nem történik semmi, hiszen elfoglaltak vagyunk, és mindig közbe jön valami. A Costa Coffee támogatásával induló új élő beszélgetés sorozatomban ezzel a szokással szeretnék szakítani. Minden hónapban leülök egy kávéra egy olyan emberrel, aki érdekel, akivel ezt egy ideje már tervezzük. Míg mi a kávézás közben megbeszéljük a dolgainkat, a közönség a találkozót élőben követheti az Instagram oldalamon, és felteheti a saját kérdéseit is – így reményeim szerint egy igazi, közösségi élményt szerzünk mindenkinek.” – mondta el D. Tóth Kriszta.
( onBRANDS )