MI LESZ AZ ONLINE MARKETINGGEL A JÁRVÁNY UTÁN?

A koronavírus-járvány során soha nem látott eredményeket láthattunk az e-kiskereskedelemben.

A cégek közül sokan átálltak a hibrid (online+offline), vagy a teljesen online működésre, és a marketingbüdzsékből még nagyobb szeletet hasított ki az online szegmens. A digitális marketinggel foglalkozó szakemberek világszerte arra a kérdésre keresik a választ, hogy mi várható a tömeges oltások elkezdését követően:

visszarendeződés következik vagy visszafordíthatatlanul megváltozott a reklámvilág? 

A magyar piacon rendkívüli módon növekedett az online rendelések száma, a GKI Digital adatai szerint 2019 első negyedévében 123,2 milliárd forintot költöttek a magyarok online, 2020 első negyedévében pedig 21,4 százalékkal többet, majdnem 150 milliárdot.

„Több, mint ötvenezer új vásárló jelent meg csupán néhány hónap alatt a piacon, ezek a vásárlók pedig már soha nem fognak eltűnni. Így az e-kiskereskedelem és ezáltal az online marketingesek győztesként jönnek ki a válságból és az azt követő időszakban is fontosabb lesz a cégek számára az online jelenlét az offline-hoz képest. A digitális marketing végleg megkerülhetetlenné vált.” – fogalmaz Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Retargeting.Biz magyarországi country managere.

Nótin Szabolcs szerint 2020 első negyedéve után is

újabb vásárlók kerültek az e-kereskedelembe,

és mind azt tapasztalták, hogy a webshopok nagyrésze megbízható, áraik megfelelőek és a kiszállítás is kellően gyors; a szakértő véleménye az, hogy a járvány végéhez közeledve továbbra is népszerűek maradnak majd a webshopok, ezáltal az online marketingre helyezett hangsúly is megmarad a legtöbb cégnél, így aggodalomra nincs ok a szektorban.

Ráadásul a vállalkozások is hatalmas összegeket fektettek az online értékesítési csatornák kiépítésébe, mivel 2020-ban ez volt a túlélés kulcsa és a vírushelyzet miatt keletkezett károk enyhítésének egyetlen hatékony eszköze. A keresleti és a kínálati oldal is hatalmas fejlődésen ment keresztül.

A szállodák és wellness-komplexumok szinte teljesen leállították a marketing-tevékenységüket a járványhelyzet idejére, azonban a 2021-es évet visszafogott optimizmussal kezdhetik: a tömeges védettség és az oltást igazoló „útlevelek” már lehetővé teszik a vendégek fogadását. Nótin Szabolcs szerint 2021-ben a HORECA-szektor ismét megjelenik az online marketing piacon és fokozatosan erősödő verseny fog kibontakozni a vásárlók eléréséért. Ez pedig jó hír az online marketingeseknek: a hotelek, éttermek, légitársaságok, vendéglátósok újra megjelennek majd a potenciális ügyfelek között.

„Ne felejtsük el, hogy az e-kereskedelem nem minden szegmense járt jól a válsággal: a szálláshelyközvetítő oldalak, a repülőjegy kereskedők, a koncert és színházjegy értékesítő oldalak hatalmas visszaesést éltek meg 2020-ban. Idén viszont ismét növekedési pályára állhatnak, ami újabb lökést fog adni a teljes szektornak is.” – fogalmazott Nótin Szabolcs.

A járvány alatt megnőtt az igény az online marketing szolgáltatásokra és szoftverekre. Nótin Szabolcs szerint a mesterséges intelligencia és automatizáció által hajtott marketing a leghatékonyabb, hiszen a szoftver szinte mindent elvégez helyettünk: költséget optimalizál, személyre szabott hirdetéseket jelenít meg minden egyes felhasználónál, névre szóló emailt küld és ami a legfontosabb: analizál. „Az összetett adatsorokat gyakran csak szakképzett emberek tudták megérteni, azonban a marketing szoftverek hétköznapi nyelvre tudják fordítani a statisztikai adatokat is.” – fogalmaz Nótin Szabolcs.

Hazánkban rengeteg vállalkozás az online átállás miatt erősödött, vagy menekült meg.

Gondoljunk csak a Mártogatós sikertörténetére: a catering-startup az elmaradt rendezvények miatt bajban volt, de az online jelenlét erősítésével és gyors szemléletváltással tudatosították a célközönségükben, hogy online rendezvényeken is kaphatnak ételt a vendégek, házhoz szállítva. Az ilyen és ehhez hasonló történetek alapján sokan kezdenek online vállalkozás indításába, ezzel tovább nő az ügynökségek ügyfélköre.

„A második hullám végéhez közeledve elmondhatjuk, hogy mindenki visszafogott optimizmussal tekint a jövőbe, de 2020 se múlik el nyomtalanul. A digitális innovációk és az e-kereskedelem fejlődése hosszú távon velünk marad.” – tette hozzá a szakember.
( onBRANDS )