SAFER INTERNET DAY 2021

Együtt egy jobb internetért!

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ), mint a Safer Internet Program (SIP) magyarországi konzorciumvezetője online rendezvényeket szervezett.

A Biztonságos Internet Nap – Safer Internet Day (SID) – célja, hogy az Európai Unió Safer Internet Program (SIP) akciótervének keretein belül közel

170 országban ugyanazon a napon hívja fel a figyelmet az internet szükségességére, előnyeire és veszélyeire.

Az eseményt idén 18. alkalommal rendezték meg. Ez a nap lehetőséget teremt arra, hogy a kampányok szervezői a gyerekeket pozitív tartalmak felfedezésére és létrehozására buzdítsák, mely tudásukat később a családban, iskolában, barátokkal, majd a munkájuk során is tudják hasznosítani.

Az internet és a minket körülvevő digitális eszközök mára nélkülözhetetlenekké váltak a tanulásban, munkavégzésben, kapcsolattartásban, szórakozásban. A digitális eszköz-használat mind a felnőttek, mind a gyerekek körében jelentősen megnőtt. Éppen ezért a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet Programja arra hívja fel a gyerekek, szülők és tanárok figyelmét, hogy miközben használják az internetet, informálódnak, tanulnak, játszanak, barátkoznak és szórakoznak a segítségével,

mindig tartsák szem előtt, hogy a világhálón veszélyek is leselkednek rájuk!

Nem mindenki profi internetfelhasználó, de mindenkinek tudni kell az internet előnyeiről és veszélyeiről is.

Az esemény mottója: „Együtt egy jobb internetért!”

A Nemzetközi Gyermekmentő által szervezett SID magyarországi együttműködő partnerei voltak a Microsoft Magyarország, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI) és az Országos Rendőr-Főkapitányság (ORFK).

A Safer Internet Day (SID) – Biztonságos Internet Nap hazai online programjai:

Közös (online) sajtótájékoztatót tartott a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ), a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI) és az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), „Gondolkodj, mielőtt kattintasz” címmel. Kurkó-György Zsuzsánna (NGYSZ), Safer Internet Program projekt magyarországi koordinátora kiemelte, hogy a mára már hagyománnyá vált Safer Internet Day célja, hogy felhívjuk a figyelmet az internet helyes használatának fontosságára, és arra, hogy ennek elsajátítása mindannyiunk közös felelőssége.

Ez a tudás egész életünket befolyásolja.

Ugyanilyen fontos, hogy akárcsak a valós életben, az internet virtuális, arctalan tereiben is tiszteljük egymást.

Elmondta, hogy idén a COVID-19 miatt sajnos csak online lehetett megrendezni a SID-rendezvényt, illetve év közben az oktatások nagy része is csak online zajlott. Mindenki reméli, hogy májustól, de legkésőbb nyáron már személyesen is meg tudják tartani a SIP-oktatók az előadásokat, és találkozhatnak a gyerekekkel. Megköszönte az NBSZ NKI-nak, az Országos Rendőr-Főkapitányságnak (ORFK) és a Microsoft Magyarország-nak, hogy ebben a nehéz helyzetben is a SID kampány mellé álltak.  A fenti intézmények évek óta együttműködnek a Gyermekmentő Szolgálattal.

Kurkó-György Zsuzsánna ezután röviden beszámolt a SIP 2020-as oktatási és kutatási eredményeiről. A járvány miatt sajnos jóval kevesebb oktatást tudtak megtartani, mint az azt megelőző évben. 2020-ban 5632 felhasználóhoz – 766 gyerekhez és 4866 pedagógushoz és szülőhöz – jutottak el a SIP-oktatók személyesen vagy online előadások, foglalkozások keretében. Összesen 166 alkalommal, 476 órát tartottak, 120 különböző helyszínen, 59 budapesti és 61 vidéki iskolában. 

A SIP 2020-ban hatástanulmányt is végzett, melynek során több, mint 20 kérdést tett fel az internetbiztonságról szülőknek és gyerekeknek. Ezt 260 szülő (87 papír alapú, 173 online), 1170 tanuló (738 papír alapú, 432 online) töltötte ki. 

A beérkezett szülői (260) és a tanulói (1170) válaszokból az alábbi következtetések vonhatók le: 

  • 2020-ban a lakosság csökkenése ellenére a digitális eszközök száma 2,2%-kal nőtt Magyarországon.
  • A válaszadók 91,27%-a válaszolta azt, hogy otthon, a családban 3 vagy annál több okoseszköz (számítógép, notebook, tablet, okostelefon) áll rendelkezésükre.
  • A 13 év alattiak 86%-ának szabályozzák a szülők a képernyő előtt eltölthető idejüket, míg 14%-uk időkorlát nélkül használhatják az okoseszközöket. Meglepően nagy arányban (31%) van jelen a közös megegyezésen alapuló szabályozás.
  • A szülők mindössze 26,7%-a telepített a gyermeke digitális eszközére szűrőprogramot.
  • A megkérdezettek 20,35%-a volt 12 év alatti. A 12 év alattiak 76,97%-ának van saját okoseszköze. A saját okoseszközzel rendelkező 12 év alattiak 87,81%-ának korlátlan hozzáférése van az internethez, és ebben a korcsoportban a megkérdezettek mindössze 2,1%-a nem rendelkezik egyáltalán internetes eléréssel.
  • A megkérdezett gyerekeknek – akiknek az átlag életkora 14,57 év volt – csak a 3,67%-a nem ismeri a cyberbulling fogalmát, 27,25%-uk még nem, 69%-uk pedig már hallott az iskolában vagy a baráti körben történt internetes zaklatásról. 

Juhász Levente, a Google közép-kelet-európai közkapcsolati menedzsere bemutatta a ’Family Link’ szűrőprogramot, amely a Google szülőknek szóló, felügyeleti eszközöket kínáló szolgáltatása. A mobil alkalmazás célja, hogy segítse a szülőket az egészséges digitális alapelvek és szokások kialakításában, amikor gyermekeik az interneten tanulnak, játszanak vagy felfedeznek. A szülő és a gyermek(ek) készülékére egyidejűleg telepített alkalmazás számos felügyeleti lehetőséget kínál: például a képernyőidő szemmel tartását és korlátozását, a gyermek által a Google Áruházból telepíthető appok körének meghatározását és az appon belüli vásárlások jóváhagyását, de az eszközön elérhető tartalom szűrését vagy a készülék zárolását is. Előadásában kitért arra, hogy a Google által a Family Linkhez készített szülői információs dokumentum részletes tájékoztatást ad, melyet a szülőknek érdemes figyelembe vennie, amikor arról dönt, hogy hozzáférést biztosít gyermekének a Google-szolgáltatások széles ökoszisztémájához.

Helena Pons-Charlet, a Microsoft Europe Digitális biztonságért felelős jogi osztályának vezetője beszélt a ’Microsoft Digital Civility Index’ (DCI) kutatási eredményeiről. Elmondta, hogy Magyarország volt a Microsoft 32 országot érintő, a kibertér veszélyeit vizsgáló felmérésnek az egyik tagja. A DCI kimutatta, hogy Magyarországon javult az online kommunikáció és magatartás színvonala, a korábbi 77 pontos indexet 73-ra sikerült javítani, ami 4 pontos előrelépést jelentett.  A válaszokból az is kiderült, hogy a járványhelyzet pozitív hatással volt az emberek kibertérben mutatott magatartására, illetve a javulás 80 százalékban tulajdonítható a tizenéveseknek, akik lényegesen pozitívabban ítélik meg a kibertér kommunikációját, mint a felnőttek.

Az online interakciók minősége Magyarországon az alábbi témákban mutatott a legnagyobb fejlődést az előző évhez képest:

  • hírnév károsítása (8 pontos fejlődés a tavalyi évhez képest)
  • zaklató szexuális jellegű ajánlatok (4 pontos fejlődés)
  • megfélemlítés vagy zaklatás (4 pontos fejlődés)

Az oktatási intézményekbe vetett bizalom szerepelt az első helyen, megelőzve a közösségi média és tech vállalatokat vagy a médiát.

Az idei SID kerekasztalánál Bor Olivér, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet szóvivője, Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing és operatív igazgatója, Ságvári Bence, az MTA Társadalomtudományi Központ tudományos főmunkatársa és Vezér-Kovács Dorottya r. főhadnagy, az ORFK Bűnmegelőzési Osztályának főelőadója beszélgetett 2020 tapasztalatairól és a 2021-es év terveiről. Beszélgetésük mottója: ’Mit tehetünk együtt egy jobb internetért?’

A szakemberek érintették a koronavírus-járvány hatását, azt, hogy hogyan formálta át az otthoni munkára történő átállást, a mindennapi életet, beleértve az online oktatást és az otthoni munkát.  Minden résztvevő kitért arra, hogy cégük a home office bevezetésével biztonsági ajánlásokat fogalmazott meg, és különféle közösségimédia-felületeket használtak ezek népszerűsítésére.

Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország operatív igazgatója elmondta, hogy Magyarországon sokat javult az emberek internetes biztonságérzete, erről a DCI-kutatásuk eredményei is tanúskodnak. Egyre többen számoltak be arról, hogy az internetes felületeken segítőkészséggel találkoztak, sokkal kevesebb zaklatásról, hírnév-rongálásról számoltak be. Ezt erősítette meg Vezér-Kovács Dorottya, az ORFK főhadnagya is, aki szerint biztatóak az online biztonság trendjei. Csanak érintette még, hogy létrehoztak egy Microsoft Digital Civility Challenget, amely négy egyszerű viselkedési ajánlást tartalmaz, amellyel még barátságosabbá, élhetőbbé kívánják tenni az online életünket.

Ságvári Bence, az MT Akadémia Társadalomkutatási Központjának kutatója megerősítette a fenti pozitív trendeket, kiemelve, hogy a néhány hónap alatt létrejött digitalizáció számos új társadalmi kihívást hozott, amelyek kutatása jelenleg is folyik. Véleménye szerint a felnövekvő legifjabb generáció már sokkal korábban elkezdte használni a digitális eszközöket, akár 2-3 év korkülönbség is számít ezen a téren. Ő a legnagyobb kihívásnak az időmenedzsmentet tartja: “Mindenki a gyerekeink limitált idejére hajt.” Az is probléma,  hogy az ingergazdag környezet nehézséget okozhat a koncentrációban.

Csanak Gabriella szerint a szülők felelőssége, hogy felkészítsék a gyerekeket az internet kihívásaira. Rá kell mutatni a digitális eszközök jó és hasznos felhasználására, és érdemes megmutatni az offline tevékenységekhez vezető kikapcsoló gombot is. Ebben a vállalatok, a civil szervezetek és az állam is igyekeznek minden támogatást megadni. Bor Olivér is egyetértett ebben: szerinte is fontos, hogy az állami szerveknek, civil szervezeteknek és a multi cégeknek milyen a kommunikációja, milyen edukációs eszközöket használnak. A beszélgetésben  még szó esett a cyberbullyingról, a közösségi média befolyásoló algoritmusairól és a TikTokon terjedő veszélyes divatokról is.

A résztvevők egyhangú célkitűzése 2021-re az, hogy az online kampányokon túl minél több élő eseményen népszerűsítsék és erősítsék a tudatos internethasználatot – amennyiben erre a járványhelyzet lehetőséget ad.

Ugyancsak sor került az idei SID alkalmából meghirdetett képregény- és mémkészítő, illetve internetes hős-építő pályázat eredményhirdetésére is. Összesen 438 pályamunka érkezett be, Budapestről 160, vidékről pedig 278. A nyertesek között összesen közel 1 050 000 forint nyereményt osztottak szét. A zsűri a döntésnél figyelembe vette a pályaművek tartalmát, technikai megoldásait, a kreativitást, ötletességet a témaválasztásban, a terjedelem, ill. az időkeret betartását és a szoftver adta lehetőségek kihasználását, valamint azt is,  hogy mennyi munkát fektettek bele az alkotók a munkába.

  1. Képregény-készítő pályázat

A  kategóriában összesen 520 000 Ft pénzdíjat osztottak ki.

Díjazottak:

Általános iskola alsó tagozat:

  1. Szegfű Zalán, Andreetti Károly Általános és Művészeti Iskola, Sóskút
  2. Kundermann Ákos, Lesencevölgye Általános Iskola, Lesencefalu
  3. Sőtér Hunor Marcell, Zalaegerszegi Liszt Ferenc Általános Iskola, Zalaegerszeg
  4. Balogh Borbála Liliána, VI. kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola, Budapest
  5. Bátai Bálint, Kispesti Puskás Ferenc Általános, Budapest Iskola,
  6. Antal Levente, Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola, Zalaapáti
  7. Tarsoly Panna Pandor 
Szegfű Zalán
Szegfű Zalán
Kundemann Ákos
Sőtér Hunor Marcell
Sőtér Hunor Marcell

Általános iskola felső tagozat: 

  1. Jakab Dóra, Kós Károly Általános Iskola, Budapest
  2. Máté Roland, Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola, Zalaapáti
  3. Balla Letícia, Kőbányai Harmat Általános Iskola, Budapest
  4. Niczki-Otto Mia, Kodály Zoltán Általános Iskola, Budapest
  5. Hermann Edina (1), Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola, Budapest
  6. Kerekes Kata, Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, Széchenyi István Iskola, Bonyhád
  7. Hermann Edina (2), Kispesti Puskás Ferenc Általános Iskola, Budapest
Jakab Dóra

Középiskola:

  1. Nagy Benjámin
  2. Szakály Anna, Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskola, Debrecen
  3. Csikós Janka, ELTE Bólyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Budapest
  4. Kardkovács Sarolta Edit, Tatabányai Árpád Gimnázium, Tatabánya
  5. Peresztegi Hanna, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
  6. Junácski Laura, Kőrösi Csoma Sándor Református Gimnázium, Budapest
  7. Karakas Violetta, Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma, Debrecen
  8. Regecz Evelin Zoé, Tatabányai SZC Mikes Kelemen Technikum és Szakgimnázium, Tatabánya
Nagy Benjamin
  1. Az internet Hőse – Építsd meg a Hősödet!

A kategóriában összesen 480 000 Ft pénzdíjat osztottak ki.  

Díjazottak:

Általános iskola alsó tagozat:

  1. Takács Barnabás, Vecsési Andrássy Gyula Általános Iskola, Vecsés
  2. Győrvári Lili, Nyitra Utcai Általános Iskola, Szombathely
  3. Balogh Borbála Liliána, kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola, Budapest
  4. Mayer-Lakati Magor,
  5. Fehér Attila, Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola, Zalaapáti
  6. Morvai Gréta, Széchenyi István Általános Iskola, Bonyhád
  7. Kujber Marcell, Horváth István Általános Iskola, Pétfürdő

Általános iskola felső tagozat:

  1. Lipták Péter, Petőfi Sándor Általános Iskola, Jánoshida
  2. Kovács Noel, Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola, Zalaapáti
  3. Vajdai Flóra, Zalaapáti Gábor Áron Általános Iskola, Zalaapáti
  4. Tóth Patrik Kőbányai Harmat Általános Iskola, Budapest
  5. Horváth Marcell, Apáczai Csere János Általános Iskola, Táplánszentkereszt
  6. Sorosi Zalán, Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona, Sárospatak
  7. Peresztegi Mirkó, Zuglói Heltai Gáspár Általános Iskola, Budapest

Középiskola:

  1. Gyebnár Vince, Teleki Blanka Gimnázium, Budapest
  2. Rahmeh Zayed, Teleki Blanka Gimnázium, Budapest
  3. Bartúcz Anna, Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium, Cegléd Tóth Patrik Kőbányai Harmat Általános Iskola, Budapest
  4. Peresztegi Hanna, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
  5. Balogh Evelin,
  6. Tatár Jamina Péterfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Általános Iskola, Óvoda és AMI, Győr
  7. Fercsik Nikolett, Teleki Blanka Gimnázium, Budapest
  • Mémkészítő pályázat:

A  kategóriában összesen 48 000  Ft pénzdíjat osztottak ki.

Díjazottak:

Általános iskola alsó tagozat:

  1. Gál Ervin (1), Romulus Guga Általános Iskola, Marosvásárhely, Románia
  2. Varga Adrienn, Sárospatak
  3. Ragány Réka (7), Szent László Katolikus Gimnázium, Technikum, Két Tannyelvű Általános Iskola, Kollégium és Óvoda, Kisvárda, Budapest
  4. Tripsánszki Fanni, Tiszaújvárosi Szent István Katolikus Általános Iskola, Tiszaújváros
  5. Bártfai Bálint, Új Budai Alma Mater Általános Iskola, AMI és Óvoda, Budapest
  6. Ragány Réka (5), Szent László Katolikus Gimnázium, Technikum, Két Tannyelvű Általános Iskola, Kollégium és Óvoda, Kisvárda
  7. Rapcsák Dóra, Szent István Katolikus Általános Iskola

Általános iskola felső tagozat:

  1. Márkos Kálmán Iason, Városmajori Kós Károly Általános Iskola, Budapest
  2. Peresztegi Mirkó, Zuglói Heltai Gáspár Általános Iskola Budapest
  3. Vad Márton, Gönczy Pál Református Sport és Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Hajdúszoboszló
  4. Séra Gergő, Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona, Sárospatak
  5. Grészló Gergő, Park Utcai Katolikus Iskola és Óvoda, Mohács
  6. Oláh Koppány (2), Zalapáti Gábor Általános Iskola, Zalaapáti
  7. Császi Bence (3), Gönczy Pál Református Sport és Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Hajdúszoboszló

Középiskola:

  1. Peresztegi Hanna, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
  2. Béres Ádám (2), Hatvani Bajza József Gimnázium, Hatvan
  3. Béres Ádám (1), Hatvani Bajza József Gimnázium, Hatvan
  4. Bakos Máté, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest
  5. Bartúcz Anna, Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium, Cegléd
  6. Bihari Bence, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest
  7. Köröm Richárd, BMSZC Petrik Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikum, Budapest

( onBRANDS )