AZ EGYÜTT SZURKOLÁS MINDIG KÜLÖNLEGES ÉLMÉNY

A Coca-Cola felkérésére Nagy Sándor sportpszichológus elemzi a helyzetet. 

2016 után a magyar válogatott ismét kivívta az Európa-bajnokságon való szereplését. Bár a selejtezőket csak a TV előtt izgulhatták végig a szurkolók, és Szoboszlai Dominik Izland elleni utolsóperces gólját is csupán a kanapéról felpattanva éljenezhettük, most az UEFA szabályainak betartása mellett ismét látogathatók a meccsek! Hogyan hat a megtelt lelátók pezsgése, a sok hónapos bezártság utáni hirtelen társasági együttlét és éljenzés a játékosokra, és hogyan támogatják a szurkolók a csapatot a mérkőzések alatt? A Coca-Cola felkérésére Nagy Sándor sportpszichológus elemzi a helyzetet.

Bár sajnos a selejtezőkön való szurkolásról le kellett mondanunk, és csak a nappalinkban izgulhattuk végig a meccseket, most azonban – a részben magyar rendezésű – Európa-bajnokság csoportköreiből kettőt hazai pályán játszik a válogatottunk.

Talán mondani sem kell, hogy a zártkapus meccsek és a lezárások miatt ez lehet az az esemény, ami ismét egybekovácsolja az országot, legyen szó lelkes drukkerről, vagy a kanapén szurkoló családról.

Az együtt szurkolás mindig különleges élmény,

hiszen a felfokozott hangulat és a kedvenc csapatunk közös buzdítása mindenki számára feledhetetlen és meghatározó esemény, a játékosoknak pedig olyan motivációt ad, amit nem pótolhat semmi más, hiszen a foci iránti szeretet közösséget épít.

A Coca-Cola is ezt hangsúlyozza: a saját csapatukat Magyarországra kísérő szurkolókat és a válogatottakat különleges, limitált kiadású címkékkel fogadja, így a magyarokkal egy csoportban játszó portugál, francia és német csapatok tagjai és drukkereik az őket saját nyelvükön köszöntő üvegekkel koccinthatnak, erősítve az összetartozás élményét, a csapat és szurkolóik közt is.

A megtelt lelátók előtt küzdő csapatok számára pedig óriási motivációt jelent a szurkolók jelenléte:

a koronavírus-járvány alatt a zárt kapuk mögött zajló meccsek után a legtöbb játékos azt emelte ki, hogy mennyire hiányzik nekik a hangos buzdítás a lelátóról. Ezt erősíti meg Nagy Sándor sportpszichológus is: „A közönség szerves része a játéknak, ők tudják megteremteni azt a különleges atmoszférát, ami egy-egy mérkőzésre jellemző. A csapatok, a játékosok a szurkolóikért is játszanak. Az Európa-Bajnokságon, ahol különböző nemzetek válogatottjai mérik össze erejüket, ez még nagyobb szerepet játszik. A szurkolók azonosulva a saját csapatukkal és támogatva, buzdítva őket, szintén részesei a küzdelmeknek. Mindemellett óriási hajtóerőt jelent a csapatok és játékosok számára a stadionokban jelenlévő szurkolótábor és a különböző helyeken drukkoló rengeteg néző, akik vendéglátóhelyekről, e célra kialakított szurkolói helyszínekről kísérik figyelemmel az izgalmas perceket: a focisták tudatában vannak annak, hogy egy egész ország áll mögöttük. Ennyire a figyelem középpontjában nem is fordulhat elő, hogy ne a maximális teljesítményre törekedne minden játékos és csapat!” – fogalmaz a szakértő.

Hogy pontosan mit is kell tenni ahhoz, hogy kiszurkoljuk a győzelmet, vagy hogyan váljon egy nemzet a 12. játékossá a meccsen, arról is mesélt a pszichológus. Kiemelte, hogy bár a győzelem fontos, nem szabad elfeledkezni arról, hogy mi a reális célkitűzés az adott ellenfél ellen, hiszen a túlzott elvárások  görcsössé tehetik a csapat és a játékosok teljesítményét.

„Ezeken a meccseken a siker nem csak a győzelmet jelentheti, egy jó játékkal párosuló döntetlen, vagy egy jó teljesítménnyel elszenvedett minimális vereség is jelenthet sikerélményt. Az ehhez hasonló nehéz mérkőzéseken nagyon fontos szerepe van a rajongók nyújtotta társas támasznak, ők lehetnek a „tizenkettedik játékosai” a csapatnak. Amennyiben látják, hogy a csapat mindent megtesz egy-egy mérkőzésen a sikerért, látják a pozitív hozzáállást és bátor játékot, akkor az eredménytől függetlenül a csapat mellett fognak állni és végig buzdítani fogják a játékosokat.”

A Coca-Cola mint az Európa-bajnokság egyik hivatalos támogatója, azt szeretné, hogy a fogyasztók és minden focirajongó együtt élje át a szurkolás örömét és az összetartozást.
( onBRANDS )