2023-BAN MÁR MINDEN MEDIAMARKT ÜZLET AKADÁLYMENTES LESZ

A márkaépítés szempontjából is értékes elköteleződés.

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de ezt önállóan legtöbbször nagyon nehéz megvalósítani.

Az épületek akadálymentességi vizsgálatával és tanúsításával foglalkozó Access4you és az egyik vezető műszaki kiskereskedő, a MediaMarkt nemrég, a fogyatékos emberek világnapjához (december 3.) időzítve jelentette be, hogy az áruházlánc 12 üzlete kapott mozgáskorlátozott emberek számára akadálymentes tanúsítványt.

A tanúsítvány lényege nem az elismerés,

hanem az, hogy ezekről a helyszínekről az Access4you weboldalán és applikációjában minden akadálymentességről szóló információ elérhető: kezdve a parkolóktól, a bejáraton át a polcmagasságokig. A műszaki kiskereskedő a kerekesszékes és mozgássérült, az idős és mozgáskorlátozott vásárlók, valamint a babakocsit toló szülők számára az üzlethelyiségekbe való bejutást és a polcsorok közti akadálytalan közlekedést biztosító átalakításokat végzett, illetve több helyen módosított a polcok magasságán, hogy elérhetőbbekké váljanak.

A két szervezet a bejelentést egyfajta figyelemfelkeltésnek szánta. „A világ népességének hozzávetőlegesen 15%-a (1,2 milliárd ember) valamilyen látható, vagy láthatatlan fogyatékossággal él. Ők lehetnek kerekesszékes és mozgássérült, mozgáskorlátozott, látás- és hallássérült, vagy kognitív zavarral élő emberek.” – mutat rá a téma fontosságára Berecz Balázs, az Access4you alapítója és ügyvezetője.  Magyarországon a hivatalos statisztikák szerint a fogyatékossággal élő emberek száma félmillió és 750.000 fő között van, „ugyanakkor 1,5 millióan vallják magukról, hogy korlátozza őket az egészségi állapotuk. Fontos tudni, hogy nem mindannyian diagnosztizáltak orvosi értelemben. Léteznek ezen kívül átmeneti fogyatékosságok, speciális igények, például egy baleset, sérülés vagy műtét miatt. De speciális igénynek számít az is, ha egy család, anya, apa babakocsival közlekedik. Akárhonnan is nézzük, a társadalom jelentős része akadályoztatva lehet abban, hogy életét kiteljesítse, és lehetőségeit kiaknázza.”

Márpedig akadályokba az élet számtalan területén ütközhetnek a fogyatékossággal élő emberek: a gyermekek, fiatalok számára kevés oktatási intézmény elérhető, már csak az akadálymentesség hiányában is, hátrányos megkülönböztetés éri őket a munkaerőpiacon, valamint a napi rutintevékenységek, mint a hivatalokba, boltba járás is komoly kihívás egy fogyatékossággal élő ember számára.

„Az Accesss4you-val elvégzett közös munkánk nagyon jó lehetőség, hogy hozzájáruljunk egy emberközpontú szemlélet elterjedéséhez, miközben “csak” annyit teszünk, hogy fizikailag mindenki számára elérhetővé tesszük üzleteinket és figyelünk arra, hogy ez az információ az érintettekhez is eljusson.” – mondta a MediaMarkt ügyvezetője, Szilágyi Gábor. A vezető beszámolt róla, hogy a 12 tanúsítvánnyal már rendelkező áruházuk mellett 8 áruházat alakítanak át jövőre, a többit pedig az azt követő évben, ezzel pedig mind a 32 áruházuk akadálymentessé válik. Illetve tervezik, hogy a náluk dolgozó megváltozott munkaképességű munkavállalók mellé újaknak is biztosítanak elhelyezkedési lehetőséget. Az átalakított áruházakat az Access4you az elkészült helyszínt megvizsgálva értékelte, azok így kerültek be mozgásukban korlátozottak számára akadálymentes helyszínek közé.

A speciális igényű emberekre a mindennapok szintjén több figyelmet érdemes fordítani Berecz Balázs szerint. Az Access4you ügyvezetője, aki maga is kerekesszékkel közlekedik,

fontosnak tartja a „fejekben történő akadálymentesítést”, azaz a közvélemény, a társadalom tagjainak szemléletformálását, az előítéletek lebontását, a fizikai akadálymentesítést, továbbá nagy szerepet tulajdonít az állam ösztönző szerepének a foglalkoztatottságban.

Példaként említette a szociális hozzájárulási adóból levonható kedvezmény bevezetését azon cégek számára, amelyek megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztatnak. „Persze ez önmagában nem elég, kell hozzá egy diverzitáson alapuló elkötelezett vállalati kultúra.” – tette hozzá.

Szerinte a MediaMarktéhoz hasonló piaci lépések is jelentős mértékben segítenek az érintettek helyzetén, hiszen

a megbízható információ és az akadálymentesség kulcskérdés a speciális igényű emberek számára.

Berecz Balázs azt tapasztalja, hogy világszinten emelkedik a társadalmi fenntarthatóság és integráció jelentősége mind a fogyasztói, mind befektetői és vállalati oldalon, és a cégek felismerik, hogy ez morálisan, üzletileg és

márkaépítés szempontjából is értékes elköteleződés.

Saját üzleti tapasztalatai alapján úgy látja, hogy a vállalatok nyitottak az akadálymentesség fejlesztésére is.
( onBRANDS )