AZ ÁLHÍREK 5 ISMERTETŐJEGYE

Az álhírek műfaja már szinte önálló iparággá vált.

Átfogó felmérést publikált az Európai Bizottság a legnagyobb online platformok álhírellenes gyakorlatáról, miközben küszöbön a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály elfogadása is. A körvonalazódó uniós szabályozás mellett ugyanakkor az is elkerülhetetlen, hogy mi magunk is tegyünk a tudatosabb tartalomfogyasztásért. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a félretájékoztatással szemben a fogyasztói tudatosság növelését elsődleges céljának tekinti.

“Bill Gates szétosztja vagyonát az erről szóló hírt továbbküldők/megosztók között.” “Emberevő óriáspókok üldözik a katonákat Irakban.”

Aki elég régóta használ internetet, valószínűleg találkozott már az ezekről szóló lánclevelekkel, közösségimédia posztokkal.

Az álhírek műfaja azóta már szinte önálló iparággá vált

és egyre nagyobb tömegben, tudatos stratégiákkal terjesztve ömlenek az internethasználókra.

Mint a legtöbb álhír, a fenti két példa is magán hordja a fake news 5 ismertetőjegyét:

1. közismert személyből vagy eseményből indul ki (Bill Gates, iraki háború)
2. közérdeklődésre tart számot
3. erős érzelmeket generál (pénz iránti vágy, pókoktól való félelem.)
4. szaknyelvnek maszkírozott stílusban szólal meg,
5. látszólag tudományos tekintélyekre hivatkozik.

Ha mindez együtt van, jó eséllyel számos megosztásra, kattintásra, hozzászólásra tarthat számot az adott hír vagy hirdetés.

A fenti mechanizmus a Covid alatt ért el (eddigi) csúcsára. Nem csoda, hiszen minden együtt volt, ami termékeny talajt adhat a dezinformációnak: a járvány közös tapasztalata, az információéhség, a kollektív félelem, ráadásul mindezt bezárkózva, az internetet fürkészve éltük át.

Az Unió vizsgálja az óriásvállalatok gyakorlatát

Nem véletlen, hogy épp a járványról szóló félretájékoztatás-dömping lett a témája annak az átfogó uniós felmérésnek, amelynek utolsó fejezetét június 1-jén publikálta az Európai Bizottság. A jelentések azon platformok álhírellenes intézkedéseit vizsgálják, amelyek aláírták a dezinformáció visszaszorítását célzó gyakorlati kódexet. Ezek a cégek: a Google, a Meta, a Microsoft, a Twitter és a TikTok. A kódex eredetileg 2018-ban született meg, de 2021 májusában az Európai Bizottság a továbbfejlesztésére tett javaslatokat, annak érdekében, hogy a platformok erősebb eszközöket kapjanak a dezinformáció elleni küzdelemhez.

„A megerősített kódex és az elfogadás előtt álló digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (DSA) együtt kiszámíthatóbb, szilárdabb keretet nyújt a káros tartalmak elleni fellépéshez” – nyilatkozta Věra Jourová és Thierry Breton uniós biztos.

A platformok moderációs intézkedéseinek március-áprilisi statisztikájából kiderül: a Google csak Magyarországon közel negyvenezer hirdetést távolított el a kódex alapján (globálisan több mint 33 milliót), a Microsoft is több mint 9 millió ilyen hirdetést törölt két hónap alatt. Facebook tartalomból 78 ezret, Instagram posztból közel tízezret távolított el a Meta, míg a Twitter 6700 bejegyzést és 527 fiókot függesztett fel. A jelentésekben azonban minden cég hangsúlyozta: a tartalmak, profilok és hirdetések felülvizsgálata csak egy részét képezi a Coviddal kapcsolatos dezinformáció elleni küzdelmükben. Emellett hivatalos, ellenőrzött tájékoztató felületeket hoztak létre, mint például a Microsoft közösségi oldalán, a LinkedInen, együttműködtek tényellenőrző szervezetekkel, mint a Meta, vagy a Team Halo globális egészségügyi kutatócsoporttal, mint a TikTok.

A platformok által a jelentéstételi időszakban végrehajtott Covid-specifikus intézkedések

A csodafegyver mi vagyunk

A hatékony szabályozás és a techcégek önszabályozása mellett felhasználóként is tehetünk az álhírek ellen a tudatos tartalomfogyasztással. Érdemes gyanúval élnünk, ha:

• egy cikk címe a józan észnek ellentmondó állítással akar kattintásra bírni,
• ha láthatóan hamis vagy régi fotót használnak egy friss hírhez,
• ismeretlen, sosem hallott vagy túl általános webcímen elérhető oldalon szerepel a hír,
• helyesírási hibákat, halmozott írásjeleket, magánvéleményeket tartalmaz a szöveg,
• név nélkül, vagy sehol máshol nem szereplő álnévvel jelenik meg a tartalom,
• források nélkül vagy hamis, visszakereshetetlen forrásokkal támasztja alá állításait,
• feltűnően sok, vagy a cikkhez szorosan kapcsolódó hirdetés szerepel az oldalon.

Az álhírek ellen minden lehetséges jogi és technológiai eszközt bevethetünk és be is kell vetnünk.

A legnagyobb sikert azonban az jelenti, ha a médiahasználók elég tudatosak

ahhoz, hogy akkor is felismerjék a megtévesztő tartalmat, ha az átcsúszik a platformok szűrőjén. Ehhez pedig csak az szükséges, hogy ne sodródjunk az árral, hanem az igazsághoz ragaszkodva, több forrásból, kritikusan tájékozódjunk.

A fentiek miatt sem lehet a tényellenőrzői szerepet kizárólagosan az online platformoknak, vagy a tényellenőri szerepre önmagukat kijelölő szervezeteknek átengedni. A tudásmonopólium ugyanis soha nem vitt előre, bárki is döntött egy állítás valóságtartalmáról. Az NMHH ezért ösztönzi, hogy átlátható, világos, hatékony eljárásrend kerüljön megalkotásra az interneten közzétett tartalmak moderációjára.
( onBRANDS )