A különböző weboldalakon és a közösségi platformokon elárasztanak minket a hirdetések, melyek
mintegy 20 százaléka úgynevezett hidden reklám.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakemberei szerint a hidden reklámok nem törvényszerűen károsak, de a csábító ajánlatokat mindig érdemes fenntartásokkal kezelni.
Fel lehet ismerni, ha egy hirdetés megtévesztő
A kétes reklámok egyik legfőbb ismertetőjegye az extrém figyelemfelkeltés. Sokkoló, megbotránkoztató, a nézőt kellemetlen érzésekkel eltöltő fotók használata jellemzi, illetve a korábban már említett hangzatos ígéretek, melyekben visszatérő elem a szinte azonnali hatás hangsúlyozása.
Az NMHH munkatársai összegyűjtötték, hogy mire érdemes figyelni, hogy felismerjük a megtévesztő reklámokat.
- Az oldal fejlécében megjelenő, tudományosnak ható szervezetek logóinak halmozása.
- Gyakori, hogy a termékről „szakértő”, „tudós” vagy a termék megalkotója nyilatkozik. Ajánlott rákeresni a nyilatkozó nevére, szakmai reputációjára.
- Fenntartásokkal kezelendők a hirdetésekben megjelenő túlzó állítások (pl.: 15 kg/30 nap diéta nélkül), amelyek nagy valószínűséggel átverések.
- Gyanúra adhat okot, ha az oldalon megjelenő „vásárlói vélemények” egytől egyig szélsőségesen pozitívak.
- Nézzük meg a Kapcsolat menüpontot! Ha itt csak egy kitölthető űrlap szerepel, az mindenképpen gyanús.
- Ismeretlen webáruházban mindig nézzük meg az oldal szerződési feltételeit.
- Ne hagyjuk, hogy az adott weboldal vásárlási szándékunk megvalósítását sürgesse!
Hidden reklámoknak azokat a hirdetéseket nevezzük, amelyeknél meghatározhatatlan a reklámozó cég/személy vagy ismeretlen a reklám célja, valamint valószínűsíthető, hogy veszélyes/vírusos oldalra vezet a hivatkozás, netalán a felhasználótól próbál pénzt kicsikarni. Ezen reklámok egy része legális terméket népszerűsít, azonban a nagyobb részük aggályos.
( onBRANDS )