A MUNKA CSAK ADDIG NYŰG, AMÍG NINCS MEG A NEKED VALÓ KARRIER

A dolgozók, munkakeresők közel 70%-a nincs teljes mértékben tisztában a képességeivel és a munkaerőpiac elvárásaival.

A magyarok közel 70%-a nincs teljes mértékben tisztában a képességeivel, ahogy a munkaerőpiac elvárásaival sem. Minden ötödik dolgozó magyar gondolkodik azon, hogy más munkába kezdjen, vagy már keresi is az új lehetőséget. A munkavállalók és munkakeresők negyede érzi egyre laposabbnak, üresnek és egyhangúnak a munkával töltött napjait, s véli úgy, hogy valahol máshol jobban tudná kamatoztatni a tehetségét. A biztosnak vélt állás feladásától való félelem, a megfelelő anyagi biztonság elvesztése mellett az információhiány jelent leginkább akadályt a munkahelyváltásban. – derül ki a SkillX Technologies legfrissebb reprezentatív felméréséből, melyet 2021 után végeztek el újra.

Az elmúlt évtizedek állandó és általános munkaerő-piaci trendjévé vált a munkaerőhiány, az egyenlőtlen és szakszerűtlen, strukturálisan nem megfelelő erőforrás, a munkavállalói önismeret hiánya és a fluktuáció.

„Ez a kutatás olyan máig megoldatlan munkaerő-piaci kérdéseket hozott felszínre, melyeket a tegnap válaszai már nem orvosolnak” – fogalmaz Marosi László, a SkillX Technologies társalapító-vezérigazgatója.

A SkillX projektnek ezért lett célja, hogy a munkaerőpiac általános- és eseti szükségleteire megoldást nyújtson minden szereplő – munkáltató, munkavállaló, fejvadász – számára a keresleti, s kínálati igények feltérképezésével és elemzésével, illetve a lehető legszélesebb körű munkavállalói bázis foglalkoztathatósági kompetenciáinak objektív mérésével és fejlesztésével.

A Pulzus Kutató által készített felmérés szerint a magyarok 37%-ának van munkája és nem tervez váltani (ez az arány 2021-ben még 49% volt). Leginkább a 40-59 évesek és a diplomások körében jellemző, hogy maradnak azon a munkahelyen, ahol vannak (46, illetve 51 százalékuk).

Minden ötödik magyar gondolkodik azon, hogy valami másba kezdene, vagy már keresi is az új lehetőséget,

ez mind a két nemre azonos mértékben jellemző. A válaszadók 14 százalékának egyáltalán nincs munkája, de szeretne találni, közöttük több a nő. A 18-39-évesek kéttizede, a 40-59 évesek 14%-a, míg a 60 évnél idősebbek egytizede szeretne a munkaerőpiac résztvevője lenni.

A magyar dolgozók és munkakeresők negyede érzi egyre laposabbnak, üresnek és egyhangúnak a munkával töltött napjait, s véli úgy, hogy valahol máshol jobban tudná kamatoztatni a tehetségét. Ez főként a férfiakra, a fiatalokra, a diplomásokra jellemző érzés. Minden ötödik válaszadó régóta játszik a gondolattal, hogy más karrier után néz. A munkavállalók 5%-a olyan pályakezdő, aki nem biztos benne, miben tudna igazán kiteljesedni, s a dolgozók alig több mint kéttizede érzi jól magát a munkahelyén, az „álommunkát” megtalálva – jellemzően a nők, az idősebbek és a diplomások. Figyelmeztető jel lehet, hogy 2021-ben ez az arány még elérte a háromtizedet.

A biztosnak vélt állás feladásától való félelem (41%), a megfelelő anyagi biztonság elvesztése (38%), s a „nem tudom, hol találhatnék jobbat” (35%) jelent leginkább akadályt a munkahelyváltásban, úgy a férfiak, mint a nők számára. Érdekes, hogy az információhiányt a 18-39 és a 40-59 évesek is okként jelöltek meg, s hogy mindezeket a Vármegye székhelyeken említették a legtöbben. A felsőfokon végzettek féltik leginkább feladni a meglévő munkájukat, mint ahogy a diplomások számára a mostani munkahelyükön meglévő anyagi biztonság szerepel első számú visszatartóerőként is. Viszonylag kevesen (16%) érzik úgy, hogy nem értenek máshoz.

Munkahelyváltáskor a   legjellemzőbb szempontok: a fizetés (71%), a képességeknek, kompetenciának való megfelelés (48%), a munkavégzés helye (48%) és a fejlődési lehetőség (47%). A fizetés (77%), a fejlődési lehetőség (58%), a munkavégzés helye (53%) és a képességeknek, kompetenciáknak megfelelés (51%) a 18-39 évesek számára a leginkább mérlegelt szempont, amikor munkahelyváltásról gondolkodnak. A diplomások számára az anyagiak (78%) után a képességeknek, kompetenciának megfelelés (67%), a munkavégzés helye (59%) s a fejlődési lehetőség (58%) a legfontosabb. A Vármegye székhelyeken számít legjobban a fizetés (81%), s legkevésbé a cég hírneve, brand-je (9%).

A dolgozók, munkakeresők közel 70%-a nincs teljes mértékben tisztában a képességeivel és a munkaerőpiac elvárásaival.

A férfiak magabiztosabbak, 33%-uk teljes mértékben ismeri önmagát és a lehetőségeit. Az életkor előrehaladtával nő a reális helyzetértékelés. Míg a 18-39 évesek kevesebb mint háromtizede (28%), a 40-59 évesek esetén 29%-nyian, a 60 évesek vagy idősebbek 44%-a teljes mértékben biztos magában. A kutatásból az is kiderült, hogy mindez nincs összefüggésben sem az iskolai végzettséggel, sem a lakóhellyel: közel azonos mértékben magabiztosak az alap- és felsőfokon végzettek, s a településtípusok bontásában sem mutatkozik jelentős különbség.

Figyelmeztető jel lehet, hogy míg 2021-ben a válaszadók 37%-a volt teljes mértékben tisztában a képességeivel és a munkaerőpiac elvárásaival, addig 2023-ban ez már csak 31%.

A SkillX ( https://skillx.me/) egy hazai fejlesztésű innovatív karrier-orientációs HR-szoftver, mely a munkavállalók képességeinek széles spektrumát és a munkaerőpiac valódi igényeit hangolja össze. Objektív mérőeszközökkel támogatja az álláskeresők reális önismeretének kialakítását teljes kompetencia-készletük feltérképezésével, a munkaadók számára pedig – a költséghatékony és eredményes toborzási folyamat és a flexibilis onboarding támogatására, valamint az optimális vállalati karrierutak kialakítására – másodperceken belül átszűri a teljes adatbázist, a kompetencia-elvárásoknak leginkább megfelelő jelölteket állítja sorrendbe.
( onBRANDS )