Elindult az év legnagyobb vásárlási időszaka, a karácsonyt megelőző akciósorozat, a Black Friday. Maga a Fekete Péntek idén november 24-re esik, de már jóideje Black Friday hetekről, méginkább Black November-ről beszélünk. És ez még nem a karácsonyi ajándékvásárlás, pedig idén már május 30-án eljött a túllövés napja. Igaz, változott a magyarok érdeklődése a Black Friday iránt, nem is akármilyen mértékben. A Tudatos Vásárlók Egyesülete november 24-re idén is Ne vásárolj semmit! napot hirdet, ezzel hívva fel a figyelmet a túlfogyasztásban rejlő csapdákra, és ösztönözve a valóban tudatos vásárlói döntéseket.
Bár november vége még mindig kiemelkedő időszak a magyar e-kereskedelemben, ilyenkor az eladások száma másfélszeresére nő egy átlagos naphoz képest. Magyarországon a vásárlók egyre kevésbé érdeklődnek a Black Friday leárazások iránt, ami talán annak is köszönhető, hogy túl hosszúra nyúlik az akciózás.
A kereskedők egyre hosszabb időszakot hagynak erre,
a legtöbb kereskedő idén több hetes Black Friday-t tart: a Media Markt például Black November–t tart, és ugyanezt teszi gyakorlatilag az alza.hu is. Az Euronics november 6. és 12. között Blue Week-et tartott, és szintén egész hónapban hirdeti a Black Friday akciókat.
A karácsony előtti ajándékvásárlás és a Black Friday időszak nem azonos a vásárolt termékek tekintetében: a Fekete Péntek akcióival azok élnek, akik saját használatra vesznek olyan termékeket, amiket mindenképpen be kell, vagy már régóta terveztek beszerezni.
Mire jó a Black Friday a kereskedőknek? A feketepéntek-akciókat kifejezetten reklámcélokra használják a kereskedők, hogy növeljék saját üzletük ismertségét, hírnevét, akár olyan áron is, hogy az árleszállítással lemondanak az egyes termékeken lévő árrésükről.
Részben éppen ezért
idén, de már tavaly is óvatosabbak voltak a kereskedők az árleszállítással:
2022-ben általánosságban a 20 százalék volt a kedvezmény, a 30 százalékos kedvezmény már kimagaslónak számított, és az árakat látva így van ez idén is. Az ennél nagyobb árkedvezmények nagyon rövid ideig és csak egy-két termékre vonatkoztak, szemben a korábbi évekkel, amikor a kereskedők tucatszám pakolták be a termékeket minden kategóriából az akciós kínálatba. Most is hasonló kedvezményekkel lehet találkozni.
Magyarország egyébként Európában a lista élén áll abban, hogy milyen mértékben (53%-kal) veszítették el az érdeklődésüket a vásárlók az elmúlt 3 évben a Black Friday iránt, és ebben a világátlagot (43%) is felül/alulmúljuk.
Több, mint elég” eszköz van egy háztartásban
A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint alapesetben is érdemes körültekintően nekiállni a vásárlásnak, azaz mérlegelni, hogy tényleg szükség van-e az adott termékre. Egy kérdőív minimum figyelemre méltó eredményre jutott ezen a téren: a GreenDependent Intézet energia-felmérése szerint átlagosan kb. harmadával több gép van a háztartásokban, mint amennyit elsőre tippelnénk, azaz sokan nincsenek tisztában a berendezéseik számával és valószínűleg ezek összeadott fogyasztásával sem. Ebből az látszik, hogy “több, mint elég” eszköz van egy-egy háztartásban.
Vásárolni nem muszáj
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azt javasolja,
akármilyen vonzónak tűnik is egy Black Friday-akció,
előtte mindenképp
- körül kell nézni otthon, nincs-e a célnak megfelelő eszköz,
- esetleg a rokonságban olyan, ami erre alkalmas, de ők nem használják,
- meg tudjuk-e venni használtan.
Az Egyesület kezdeményezésére, itthon hagyományosan
a Black Friday napján tartják a Ne vásárolj semmit! napot,
arra hívva fel a figyelmet, hogy ne vásároljunk felesleges termékeket, leegyszerűsítve: ne pazaroljunk. Utóbbi különös hangsúlyt kap most a már említett energiaválság, az elszabaduló infláció megélhetési krízis miatt.
Különösebb dolgot nem is kell tennünk ezen a napon: egyszerűen ne vásároljunk.
Nem arról van szó, hogy ne vehetnénk vécépapírt, buszjegyet, ebédet, vagy hogy nem vehetnénk meg a vacsorának valót – az egy napos fogyasztói böjt kifejezetten a boltok tudatos elkerülésére vonatkozik: használjunk az időnket valami másra!
Íme néhány tipp arra, hogy mivel töltsük hasznosan ezt a napot webshopok böngészése helyett:
Adj új életet egy régi tárgynak azzal, hogy letakarítod, megjavítod. Ha nem tudod, hogyan kell megjavítani, jó eséllyel találsz egy hasznos videó a neten, vagy van valaki a barátok között, a családban, aki rendelkezik a szükséges készségekkel. Hamarosan Az EU egészére kiterjedő “javítási jogról” szóló törvény például megkönnyítheti az elektronikai eszközök javítását, de a javításhoz való jog mozgalom világszerte egyre nagyobb teret hódít. A mozgalom szószólói szerint minden fogyasztónak hozzáférést kell biztosítani a szükséges információkhoz, alkatrészekhez és szerszámokhoz a tulajdonában lévő tárgyak (különösen az elektronikai eszközök) javításához, és a vállalatoknak a javítás és a hosszú élettartam szempontjait szem előtt tartva kell megtervezniük a termékeket.
Egyél valamit, amit a fagyasztód mélyéről veszel elő. Ha igazán ambiciózusnak érzed magad, állíts fel egy egyszerű rendszert (egy kis mágneses tábla, vagy akár csak egy papírlap segítségével), amivel nyomon követheted a fagyasztód tartalmát, és a jövőben elkerülheted az élelmiszerpazarlást.
Süss valamit! Az internet receptek bőséges tárházát kínálja mindenféle készségszintű pék számára. Nem bízol eléggé magadban? Emlékezz Julia Child örökérvényű tanácsára: “Elég vajjal bármi jó lehet.”
Alkosson valami újat a már meglévő anyagok újrahasznosításával. Gondolhatsz itt kartonra, műanyag edényekre, fémdobozokra, fára, papírra, szövethulladékra és gombokra. Az egyetlen korlát a képzeleted, ötletek vehetsz például a Pinterestről.
Próbáld ki a ploggingot. A kifejezés a svéd plocka upp (felszedni) és a jogga (kocogni) szavakat ötvözi, és azt jelenti, hogy a kocogást szemétszedéssel kombináljuk. A sok hajolgatás és nyújtás extra elemet ad a fizikai edzéshez.
Készíts arcmaszkot olyan konyhai alapanyagokból, mint a banán, a méz, a joghurt és az olívaolaj. Keress olyan receptet, amely a bőrödre jellemző problémákat kezeli – majd próbáld meg nem rágcsálni az összetevőket.
( onBRANDS )