“NAGYON SOKAN PRÓBÁLTAK ERRŐL LEBESZÉLNI”

Gallai Máté, az okos utcabútorokat gyártó és fejlesztő startup, a Kuube Magyarország alapítója és tulajdonosa.

Gallai Mátéval a JVSZ“Innovációra Magyar!” Interaktív konferencián beszélgettünk.

Kőszegi András
Ti még startup üzemmódban vagytok?

Gallai Máté
Ennek éppen a határán vagyunk. Öt évvel ezelőtt kezdtük, igazi garázscégként, startupként indultunk, az első okospadot tíz négyzetméteren szereltük össze az íróasztalok között. Mostanra már a világ számos részén elérhetők a termékeink, Thaiföldtől kezdve Spanyolországon át a környező országokban. Mindezt önerőből tettük meg. Hamarosan Kanadába, illetve Brüsszelbe is viszünk termékeket. Most egy óriási nagy változás előtt állunk, hiszen megismerkedtünk a Foxconnal, és így hamarosan egy teljesen más dimenzióba lépünk át.

Azt mondtad, hogy a legnagyobb félelmed az volt, hogy jön egy nagyvállalat, ránéz a termékre, azt mondja, ez szuper, de megcsinálják és lesöpörnek benneteket.

Ez így van. Ez volt az a dolog, amitől én szó szerint rettegtem, a kollegáimmal állandóan arról beszélgettünk, arról tanakodtunk, ennek hogy lehetne elejét venni. Végül beláttuk, hogy itt az égiekre vagyunk bízva, mert ha tényleg jött volna egy ilyen nagy cég, akkor megveszi a terméket, szétszereli, belenéz, és már tudja is gyártani. A nagyon nagy szerencsénk, hogy jött egy ilyen nagy cég, viszont nem ellenünk, hanem velünk megy tovább, és együtt fogjuk megcsinálni. Nagy szó, de most próbálunk a Kuube termékcsaládból világszinten ismert produktumot létrehozni.

Mi a konstrukció az együttműködésben?

Erre mindig mindenkinek azt mondom, hogy ez egy mesesztori, kicsit hihetetlennek is tűnik. A Foxconn előfinanszírozza, legyártja ezeket a termékeket, nekünk csak akkor kell kifizetni, hogyha a termékeket már el tudtuk adni és onnan befolyt a pénz. A teljes anyagi kockázatot ők vállalják, mi megmaradtunk teljesen önállónak.

Mi a helyzet a márkaépítéssel?

Levédettük már a márkanevet, dolgozunk rajta ezerrel. Büszkén mondom, hogy még a Foxconnal történő együttműködés előtt elértük azt, hogy már két évvel ezelőtt Milánóban írtak arról, hogy van egy olyan magyar startup, amire érdemes odafigyelni és nagy amerikai portálok is megemlítettek bennünket. Kellő szerénységgel mondom, de annak nagyon örülünk, hogy akármerre megyünk a nagyvilágban, tárt karokkal fogadnak minket. Úgy látjuk, hogy a termékeinknek éghajlattól függetlenül mindenfelé van piaca, úgyhogy töretlen a lelkesedésünk, és reméljük, hogy a Foxconnal együtt ezt jóval nagyobb volumenben tudjuk teljesíteni.

Elképesztő gyorsan változik a környezet, mi most az előttetek álló legnagyobb kihívás?

A folyamatos termékfejlesztés. Ahogy a környezet, a társadalom változik, ahogy a városok megdöbbentő gyorsasággal változnak, nekünk ehhez kell tudni idomulni. A fejlesztéseink mind erről szólnak. Kicsit úgy vagyunk a köztudatban, mint okospados cég, amit én egyáltalán nem szégyellek, de szeretnénk ebből kilépni. Hamarosan bemutatjuk az okos busz- és villamosmegállónkat, és legkésőbb jövő év elején bemutatjuk az okosstégünket is, ami igazából egy mondatban összefoglalva annyit jelent, hogy mindaz, amit eddig a szárazföldön csináltunk, azt most átvisszük a vízre. Barcelonától Tajvanig teszteltük a piacot, különböző konferenciákra, illetve nagy Smart City Expókra jártunk, és azt tapasztaltuk, hogy ilyen termék még nincsen és piaci igény meg igenis van rá. De nemcsak piaci igény, hanem logikailag is van létjogosultsága a terméknek, akár, ha egy horgásztóra, vagy egy nagy kikötőre gondolok.

Mennyi időt adsz annak, hogy ti lesztek a nagy cég és hozzátok jönnek majd az innovátor startupok?

Ne vedd beképzeltségnek, de már most jönnek hozzánk innovátor startupok. Egyrészt az a modell is tetszik nekik, hogy talán mi vagyunk Magyarország egyetlen olyan startupja, aki hardvert fejleszt, drága eszközöket gyárt és ennek ellenére kockázati tőke nélkül érte el azokat az eredményeket, amit eddig elértünk. Mi mindenkivel szóba állunk, ilyen értelemben mindenkit társnak kezelünk és próbálunk együtt gondolkodni. Két olyan startup van, akivel közösen terméket fejlesztünk. Azt prognosztizálom magunknak, hogy egy-két éven belül egy elég vehemens növekedés fog bekövetkezni, és ha lehetőségünk lesz, akkor én ígérem, hogy mi is olyan segítő szándékkal fogunk állni a nálunk kisebb cégekhez, mint ahogy a Foxconn állt hozzánk.

Branding téma, a gyártás itthon van, maradtok magyar cég?

Amikor ezt az egészet kitaláltuk, én elsősorban magamnak, a családomnak, a barátaimnak meg a kollegáimnak szerettem volna azt bebizonyítani, hogy ma Magyarországon lehet és van értelme terméket fejleszteni. Nagyon sokan próbáltak erről lebeszélni. Megmutatták, hogy ez a termék jobb minőségben Kínában elérhető, az a termék Csehországban elérhető, én mégis próbáltam az egészet itthon tartani. Ez egy kínkeserves dolog volt, de sikerült és így a Foxconnal összefogva Komáromban fognak velünk együtt, nekünk gyártani, így ez az álmom teljesen megvalósult. Remélem, hogy ez így marad az idők végezetéig.
onBRANDS – Kőszegi András )

Az onBRANDS interjúk hangfelvételének gépelését partnerünk az OGDI készíti el.