A Public Relations szakma különösen sokszínű Közép-Európa országaiban, és az egyéni különbségeket tiszteletben kell tartani. Ez az egyik megállapítása annak az új kiadványnak, amelyet négy szakmai szövetség alkotott.
Az eddigi legnagyobb regionális együttműködés keretében fogtak össze Magyarország, Csehország, Lengyelország és Szlovákia PR-szakértői, hogy elkészüljön a “Focus Report 2024: PR in Central Europe” című egyedülálló kiadvány. Az e-könyv átfogó képet nyújt a feltörekvő piacokról, és
bemutatja a Public Relations szakma legfontosabb jellemzőit és trendjeit.
A Cseh Public Relations Szövetség (APRA), a Lengyel Public Relations Tanácsadók Szövetsége (PPRCA), a Magyar Public Relations Szövetség (HuPRA) és a Szlovák Public Relations Szövetség (APRSR) felkérte országaik vezető szakembereit, hogy több különböző témában – a stratégiától az etikáig és a szakma jövőjéig – nyújtsanak be publikációkat, felbecsülhetetlen értékű szakmai muníciót nyújtva ezzel a Public Relations iparág számára.
Hetven PR-szakember – vállalatoktól és tanácsadó cégektől egyaránt – járult hozzá a kiadványhoz, megosztva tudását, meglátásait, véleményét kérdéseit és aggályait 4 nagy témakörben: Alapelvek, gyakorlati területek, sikertényezők és jövőkép.
“A Focus Report a régió PR-szakembereinek nélkülözhetetlen eszköze lesz, amely megkönnyíti a közép-európai emberek, vállalatok és márkák közötti tudásátadást, miközben az iparág különböző generációit is összehozza a szakmai kohézió erősítése érdekében. Büszke és hálás vagyok, hogy miközben a régió PR-iparágát a nagy piacokhoz képest alulfinanszírozottnak tartják, az intuitívan leleményes és találékony szakemberek összefogtak, hogy elkészítsék ezt a kiadványt, amely képet nyújt a pr-szakma jelenéről és jövőjéről. – mondta Sztaniszláv András, az ICCO vezérigazgatója, az MPRSZ elnöke és a kiadvány alapítója.
A könyv megmutatja, hogyan játszik Közép-Európa vezető szerepet a PR jövőjének alakításában. A régió országai hasonló történelmi és kulturális háttérrel rendelkeznek, az írások mégis ezek sokszínűségét hangsúlyozzák. Ami összeköti ezeket a különböző megközelítéseket, az a pozitív és konstruktív hozzáállás és az erős etikai elvek, amelyeket minden szerző a saját területén képvisel.
“Az Alapelvek, Gyakorlati területek, Sikertényezők és Jövőkép koncepciók négy témaköre tizenegy szakmai témát foglal magában, melyek a régió pr szakembereinek bevonásával kerültek kialakításra: A pr stratégiai szerepe, Etika, ESG, Public Affairs, Kríziskommunikáció, Employer Branding, A hatékonyság mérése, Stratégia kontra kreativitás, Oktatás, Gen Z és a PR jövője. A cikkek – miközben változatos szakmai megközelítést mutatnak – kiemelik, hogy a Public Relations alapelvei és struktúrái nem változtak az elmúlt száz évben. Továbbra is az etikus kommunikációt tekintjük minden szervezet számára kulcsfontosságú eszközként, hiszünk az érdekelt felek bevonásában, és a kommunikációt a cégvezetés eszköztárának stratégiai elemének tartjuk. Ezek a koncepciók mind részei a régió PR-oktatási programjainak.” – mondta Sarlós Gábor, a University of Roehampton docense, a Focus Report 2024 főszerkesztője.
A Focus Report 2024 a Magyar PR Szövetség által indított 2021-es PR Trendreport sikerét követi, amely több mint 100 vezető kommunikációs szakember cikkét tartalmazta. A kiadvány – amely nyomtatott és online formában is elérhető volt – magyarul 2000 letöltést eredményezett.
“Az igazi PR-t nem lehet az iparágtól elszigetelten elsajátítani. Az érintettek megértéséről, a médiatájképben való eligazodásról és a média megfelelő szintű vezetésével való kapcsolatépítésről van szó, valamint az újságírókról, akik folyamatosan a következő nagy sztorit hajszolják. A PR többet igényel a technikai jártasságnál igényel – stratégiai gondolkodást és hosszú távú jövőképet. Ezért a kommunikációs szakemberekre egyre nagyobb felelősség hárul. Nincs helye a második esélyeknek vagy a próbálkozásoknak és hibáknak. Amikor egy kérdés felmerül, a pillanat adott, és a döntéseknek gyorsnak, az ajánlásoknak megalapozottnak, a megoldásoknak pedig azonnalinak kell lenniük. Mindez egy dologra vezethető vissza: egy látszólag technológia által vezérelt korszakban az emberi képességek, a személyes kapcsolatok és a stratégiai gondolkodás nemhogy eltűnnének, hanem éppen ellenkezőleg – fontosabbak, mint valaha.” – mondja Pantl Péter, a MOL-csoport vállalati kommunikációs és marketing alelnöke.
A kiadók remélik, hogy a “Focus Report 2024” szakmai párbeszédet kezdeményez, elősegíti a megértést és hozzájárul a Public Relations szakma további elismeréséhez.
( onBRANDS )