
Az adathiány jelenti a legnagyobb akadályt abban, hogy a magyar vállalatok személyre szabott ajánlatokat nyújtsanak ügyfeleiknek – mutat rá az EY 50 hazai marketing és értékesítési vezető megkérdezésével készült tanulmánya. A vevők elégedettségére a vezetőségnek fokozott figyelmet kell fordítania, hiszen az jelentősen befolyásolja az üzleti teljesítményt is.
Bár a felmérésben résztvevők egyetértenek abban, hogy a fogyasztói benyomás kulcsszerepet játszik az üzleti sikerben, a legtöbb cég mégsem rendelkezik erre vonatkozó átfogó stratégiával. Az EY friss kutatása szerint
az egyik legnagyobb akadályt az ügyféladatok hiánya jelenti,
amely megnehezíti a személyre szabott vásárlói élmény kialakítását. Az elemzés eredményei azt mutatják, hogy a piaci szereplők számára egyre nagyobb kihívást jelent a fogyasztói szokások gyors változása és az ügyfélkezelés összehangolása.
A növekvő verseny ellenére sok vállalat nem kezeli prioritásként az ügyfélélményt.
A felmérés rávilágított arra is, hogy a vásárlói elégedettség közvetlen hatással van az üzleti teljesítményre. Az EY korábbi kutatásai szerint az elmúlt öt évben a fogyasztók megszerzésének költsége közel 60 százalékkal nőtt, így
a vállalatok számára egyre fontosabbá válik a márkahű ügyfelek megtartása.
Azok a cégek, amelyek kiemelten foglalkoznak az ügyfélélmény fejlesztésével, nemcsak a piaci versenyben tudnak kitűnni, hanem a munkavállalóik lojalitását is növelik, és rugalmasabban alkalmazkodnak a változásokhoz.
„A vevők preferenciái soha nem változtak olyan gyorsan, mint napjainkban. A vállalatvezetők számára elengedhetetlen, hogy megértsék ügyfeleik elvárásait és hatékonyan reagáljanak azokra. A tanulmányunk azonban azt mutatja, hogy sok cég még nem épített ki olyan rendszereket, amelyek lehetővé tennék a releváns adatok hatékony gyűjtését és felhasználását. Pedig azok a cégek, amelyek ezt megteszik, versenyelőnyre tehetnek szert. Ezt bizonyítja, hogy a magas márkahűséggel rendelkező cégek két és félszer gyorsabban növelik bevételeiket, mint versenytársaik. Az elkötelezett ügyfelek ráadásul négyszer nagyobb valószínűséggel vásárolnak meg újra egy adott terméket” – mondta László Roland, az EY üzleti tanácsadási területének vezető partnere.
A növekedés kulcsa: adatok, innováció és ügyfélközpontúság
A kutatásban részt vevő vezetők szerint az ügyfél-elégedettséget leginkább az innovációval és a környezettudatossággal lehet növelni, ezt követi az ár-érték arány és a személyre szabott élmény.
„A fogyasztók egyre tudatosabbak, és csak akkor hajlandók megosztani adataikat, ha abból számukra valódi előny származik. Emellett az emberi kapcsolatok is felértékelődnek – a vásárlók azokhoz a márkákhoz kötődnek, amelyek értékrendben is közel állnak hozzájuk, és gyors, személyre szabott megoldásokat kínálnak. Az ügyfélélmény átfogó és jövőorientált fejlesztéséhez azonban érdemes szakértői támogatást igénybe venni, hiszen egy jól megtervezett, adatvezérelt megközelítés nemcsak a fogyasztói elköteleződést növeli, hanem közvetlen üzleti potenciált is teremt” – emelte ki Palincsár László, az EY Customer & Growth szolgáltatások vezetője.
A szakértő szerint a fenntartható növekedéshez a vállalatoknak olyan adatvezérelt stratégiát kell alkalmazniuk, amely nemcsak az aktuális trendeket követi, hanem előre is jelzi a fogyasztói igények változását. Az ügyfélélmény tudatos fejlesztése így nem csupán a vevők elégedettségét erősíti, hanem versenyelőnyt is biztosít.
( onBRANDS )