FENNTARTHATÓBB KÖZLEKEDÉS

Az autónk színével is csökkenthetjük a karbonlábnyomunkat.

A közlekedés a környezetszennyezés egyik számottevő forrása, amelyben a közúti autózás, azaz mi, hétköznapi sofőrök is szerepet játszunk. A levegőszennyezés elsősorban a benzin- és gázolaj-üzemű motorok által kibocsátott gázok miatt következik be, ám akkor is sokat tehetünk környezetünkért, ha hagyományos meghajtású autóra esik a választásunk.

Az Ayvens, hazánk egyik vezető flottakezelője a június 5-i környezetvédelmi világnap alkalmából összefoglalta, hogyan tehetünk a karbonlábnyomunk csökkentéséért – pusztán azzal, hogy odafigyelünk, milyen autót választunk, és hogyan használjuk azt.

Nem mindegy, milyen színű az autónk

A fekete hagyományosan a legnépszerűbb autószín a globális piacon, hiszen az autóipar kezdeti időszakában ez volt a legolcsóbb fényezési típus. Azóta azonban számos kimutatás készült, amelyekből kiderült, hogy a fekete autóknak – csupán a színéből fakadóan – a legnagyobb a karbonlábnyoma. Ennek oka, hogy a fekete minden más színnél nagyobb mértékben nyeli el a fényt, ezáltal sokkal hamarabb melegszik fel, így többet használjuk a légkondicionálót, ami közvetlenül és kedvezőtlenül hat a fogyasztásra. Mindez egy év alatt akár 140 liternyi plusz üzemanyagot, és 323 kilogrammnyi plusz szén-dioxid-kibocsátást jelenthet egyetlen autó esetében. Emellett az autó mosására is kétszer olyan gyakran van szükség, mint más, világosabb színek esetében, így a mosásra használt vízmennyiség is jobban terheli a környezetet. A fogyasztást, azaz a pénztárcánkat, és a környezetet is kíméli azonban a minél világosabb fényezés, melyek közül a fehér szín a legideálisabb, mivel a fehér autók ugyanis a napfény nagyságrendileg 60%-át visszaverik. Ebből fakadóan nem csak az autó belseje melegszik fel kevésbé, de a jármű közvetetten hűti a környezet levegőjét is. Hasonló a helyzet az ezüst és egyéb világos színű autókkal is, de alapvetően minél világosabb az autónk, annál inkább érvényesül ez a hatás.

Újrahasznosított anyagok térnyerése a belső terekben

Amikor a járműgyártók legújabb modelljeik belső terét tervezik és gyártják, a kényelem, a funkcionalitás és a költség mind kulcsfontosságú tényezők, az elmúlt években azonban a felhasznált anyagok környezetre gyakorolt hatása is egyre fontosabb szemponttá vált. Az átlagos modern, 1500 kg súlyú autók 12-15%-a műanyagból áll a Plastic Europe szerint. Az autók belső terének számos elemében megtaláljuk, beleértve a műszerfalat, a fejtámlákat, a légzsákokat és a biztonsági öveket, amivel összességében ez a második legnagyobb arányban használt anyag az autógyártásban. A műanyag mellett az elegáns, tartós, foltálló és könnyen tisztítható bőrt is rendszeresen alkalmazzák az autók belső tereiben, az azonban

megosztja a tudósokat, hogy az állatbőr használata fenntarthatóbb megoldás-e a műanyagnál.

Emiatt a napjainkban megjelenő legújabb modellek esetében

az újrahasznosított anyagok felé fordulnak a gyártók,

amely elősegíti a járműgyártás erőteljesebb bekapcsolódását a körforgásos gazdálkodásba. Ilyenek lehetnek az újrahasznosított PET és a regenerált nejlon, amelyet például régi halászhálókból és szövethulladékokból nyernek, de vannak példák arra is, hogy regionális kenderipar maradványait használják fel, amelynek előnye, hogy meglévő ipari üzemekben előállítható, és élettartama végén a járműben újrahasznosítható vagy komposztálható. Ha tehát környezettudatosan szeretnénk autót választani, érdemes a belső térben használt anyagok típusára is odafigyelnünk.

Környezetbarát gumiabroncsok

Ma már számos környezetbarát gumiabroncs közül választhatunk, amelyeket kifejezetten úgy terveztek meg, hogy a gördülési ellenállás csökkentésével javítsák az üzemanyag-hatékonyságot. A fenntartható anyagokból készülő gumik ráadásul hosszabb élettartamúak, ami egyúttal azt is jelenti, hogy kevesebb abroncs kerül a hulladéklerakókba. A környezetszennyezés szempontjából a megfelelő guminyomás szintén kritikus fontosságú, az alacsony nyomás ugyanis növelheti az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, míg a túl magas nyomás jelentősen csökkentheti a gumiabroncsok élettartamát. A guminyomást éppen ezért ideális esetben kéthetente, de legalább havonta egyszer érdemes ellenőriznünk.

Rendszeres karbantartás és szerviz

Az, hogy milyen állapotban tartjuk az autónkat, döntő fontosságú a gépjármű teljesítménye és a környezetre gyakorolt hatása szempontjából. A rendszeres szervizelés biztosíthatja a motor hatékony működését, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A környezetszennyezés szempontjából kulcsfontosságú az olajszint, a légszűrők és gyújtógyertyák rendszeres ellenőrzése. Ha szeretnénk tenni a környezetünkért, évente legalább egy alkalommal vigyük el autónkat egy teljes körű szervizeltetésre. A szervizigény minden gyártó és minden modell esetében eltérő, ezért elengedhetetlen, hogy tájékozódjunk a hivatalosan előírt karbantartási periódusokról. Ezek gyakoriságát a használati szokások, körülmények is befolyásolhatják: ha rendszeresen nagyobb távolságokat teszünk meg vagy sokat közlekedünk autópályán, gyakrabban szükség lehet például olajcserére, amivel egyidőben érdemes lecseréltetni az olajszűrőt, illetve minden második olajcsere után ellenőriztetni a légszűrő és üzemanyagszűrő berendezéseket is.

Környezettudatos vezetés

Vezetési szokásaink is jelentősen befolyásolhatják autónk környezetre gyakorolt hatását. Ha fokozatosan gyorsítunk, kerüljük a gyors fékezéseket, és igyekszünk egyenletes sebességet tartani az utakon, már sokat tettünk a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért. Az autópályákon érdemes kihasználni a tempomatot, parkolás vagy várakozás közben pedig teljesen leállítani a motort.

Minél könnyebb, annál jobb

Azt is érdemes szem előtt tartanunk, hogy minél nagyobb súlyt viszünk autónkkal, az annál több üzemanyagot fogyaszt. A súlycsökkentés érdekében ne tartsunk felesleges nehéz tárgyakat a csomagtartóban és a hátsó üléseken. Hasonló a helyzet a tetőcsomagtartókkal is: ha éppen nem használjuk, érdemes ezeket levennünk az autóról, hiszen növelik a légellenállást, ami miatt a motor nehezebben dolgozhat és több üzemanyagot égethet el.

Hatékony utazástervezés

Jelentősen csökkenthetjük az üzemanyagfogyasztásunkat és ezáltal autónk környezetre gyakorolt hatását, ha tudatosan tervezzük meg az utazásainkat, például az ugyanabba az irányba eső feladatokat egy napon végezzük el. Szintén sokan élnek az autózás és a tömegközlekedés a biciklizés kombinálásával is – egyrészt az üzemanyagfelhasználás és ezzel a kiadások, másrészt az utazási idő csökkentése miatt. A nagyvárosokban például akár gyorsabban is eljuthatunk a célhelyszínre, ha az autónkat külterületen, egy P+R parkolóban hagyjuk, és onnan tömegközlekedéssel haladunk tovább.

PESTI TÍMEA, ALD AUTOMOTIV, LEASEPLAN HUNGARIA, VEZÉRIGAZGATÓ INTERJÚT ITT OLVASHATOD!
( onBRANDS )