HEDONIZMUS VS. FENNTARTHATÓ FOGYASZTÁS

Meddig terjedhet a marketing társadalomformáló hatása?

A Magyar Marketing Szövetség tagozataként működő Marketing Döntéshozók Klubjának tagjai 2025. június 17-én ismét a Zwack Füves Bárjában találkoztak egymással, inspiráló felvezető előadás és fordulatos kerekasztal-beszélgetés segítségével folytassák február végén megkezdett szakmai diskurzusukat arról, mi lehet a marketing, illetve a marketingesek szerepe a társadalom formálásában. Az esemény ötlet-, és házigazdája Kovács Dávid Gábor (Zwack Unicum) volt.

A szakmai program keretében Dr. Köves Alexandra (ökológiai közgazdász, a Budapesti Corvinus Egyetem docense) felvezető előadása után egy inspiráló kerekasztal-beszélgetés következett, ahol vezető hazai marketing és kommunikációs szakemberek osztották meg gondolataikat a témában. A kutató nyitó előadásában kiemelte, hogy a gazdaság minden szereplőjének azt kell átgondolni, hogy mit tesz annak érdekében, hogy a „jó életet” úgy lehessen megteremteni mindenki számára, hogy közben tiszteletben tartjuk a természeti rendszerek eltartóképességét.

Mérő Ádám (Senior Director, Digital Acceleration for Europe, The Coca-Cola Company) úgy véli, hogy össziparági és összvállalati felelősség a fenntartható működés, termelékenység és a fogyasztói edukáció. A marketing szakma nem tud exkluzív módon megfelelni ennek a feladatnak, ugyanakkor nagymértékben képes befolyásolni a vállalatirányítást (házon belül) és a fogyasztói viselkedést (házon kívül) abban, hogy a növekedés és értékteremtés fenntartható módon történjen.

Fülöp Gábor (Provident, Marketing vezető) kiemelte, hogy a marketingszervezet és annak vezetője felelősséggel tartozik azért, hogy a vállalat hogyan járul hozzá a fenntarthatósághoz. Ezt leginkább a világos vállalati küldetés és értékek mentén történő kommunikációval tudják támogatni, amely a teljes marketing mixben megjelenik, beleértve a termékfejlesztést és a kereskedelmi kommunikációt is. Fontos azonban megjegyezni – erősített rá a szakember –, hogy alapvetően nem a marketing funkció határozza meg a vállalat üzletpolitikáját, de megfelelő szintű felsővezetői képviselet esetén jelentős hatással lehet rá.

Ludvig Orsolya Stefanie (Marketing és Kommunikációs Igazgató, Libri-Bookline) kiemelte, hogy a vállalati szférának nagy felelőssége van a világunk formálásában, lévén, hogy a gazdaság motorja, a kutatás-fejlesztés jelentős finanszírozója, az innováció első számú hasznosítója, és nem utolsó sorban – kutatások igazolják – az emberiség kihívásainak megoldásában a társadalmi bizalom birtokosa. Ami a szakmánk kiemelt szerepét illeti, a marketing meghatározó szereplője kell legyen a vállalati stratégia kialakításának, tehát erős személyes felelőssége minden marketingesnek, hogy olyan módon működjön, hogy az a komplex értelemben vett fenntarthatóságot szolgálja, így a vállalatvezetés bizalmát megszolgálva a szakmánk mindig ott legyen annál az asztalnál, ahol a stratégiai döntések születnek.

Bödör András (Magyar Telekom, Brand and Comms Strategy Lead) ezzel összefüggésben arra biztatja a marketinggel, márkákkal foglalkozó szakembereket, hogy engedjék meg maguknak azt, hogy a saját morális ambícióikat képviseljék a munkájukban egy társadalmilag hasznos márka építésén keresztül. E vonatkozásban fontos, hogy a szakemberek keressék azt, hogy ezek az ambíciók hogyan tudnak megvalósulni úgy, hogy közben a márka gazdasági érdekei is érvényesülnek. Minden azon múlik, hogy mi, akik a márkák marketing tevékenységét alakítjuk, mennyire gondoljuk komolyan ezeket az ambíciókat – hangsúlyozta a szakember.

Kovács Dávid Gábor (Marketing igazgató, Zwack Unicum) úgy összegezte a beszélgetést, hogy kiemelten nagy kérdés a jelenkori modern marketing számára, hogy képes-e segítségére lenni egy olyan társadalmi változásnak, amely egy fenntarthatóbb jövőt indukál. Kitapintható, hogy ebben minden marketingesnek és kommunikációval foglalkozó szakembernek van egyéni morális felelőssége. Mindemellett azzal tud a marketing szakma a legtöbbet tenni, ha megfogalmazza és kommunikálja a vállalatok és márkák azon társadalmi funkcióját, amely egyensúlyba hozza a marketing társadalomra gyakorolt hatását a pusztán fogyasztás-ösztönző profitérdekelt klasszikus marketing szerepeivel – emelte ki az esemény házigazdája.
( onBRANDS )