MI KELL A FÉRFINAK?

Így változtak meg a férfi fogyasztói szokások.

Mi kell a nőnek? Míg a nőket megcélzó marketingről számos kutatás, könyv és film készült az elmúlt évtizedekben, a férfi fogyasztói szokások vizsgálatának kérdése még csak az elmúlt években merült fel, holott időmérleg vizsgálatok alapján ki lehet jelenteni, hogy a férfiak tevékenységszerkezete az utóbbi évtizedekben jelentősen átalakult, a vásárlásra szánt időben pedig szignifikáns növekedés figyelhető meg.

Mi kell tehát a férfinak?

Annak ellenére, hogy egyre több adat és publikáció érhető el a férfi vásárlói szokásokkal kapcsolatban, még mindig számos ismeretlen tényező van a vásárlási motivációkkal, preferenciákkal, jellemző vásárlási helyszínekkel és az általános üzletválasztási szempontokkal kapcsolatban.

Az Igényesférfi.hu online magazin a Reacty Digital piackutató céggel együttműködve a felnőtt magyar lakosság körében, 1000 fő részvételével végzett reprezentatív kutatás során arra a kérdésre kereste a választ, hogy vajon mennyire állják meg helyüket 2021-ben az évtizedes sztereotípiák a nagybevásárlás, az egészséghez való hozzáállás, illetve a megjelenés tekintetében.

“Az Igényesférfi.hu online magazin 8 évvel ezelőtt, még a magyarországi barber-boom előtt indult. Ismertem a hazai piacot, illetve ennek hiányosságait és láttam azt is, hogy hogyan alakul ez a szegmens külföldön. Azóta sokat változott a hozzáállás, a keresleti és a kínálati oldal is, a kutatás eredményei pedig visszaigazolták a magazin indulásakor megfogalmazott víziót. Három dologban voltam biztos: minőségi és unikális tartalmat szeretnék létrehozni digitális platformon. Adott volt, hogy a férfi életmód tematika irányába induljunk el, minden egyéb organikusan és a piaci változásokat követve alakult” – mondta el Halmai Zsófia, az Igényesférfi.hu online magazin alapítója.

„Ebből a kutatásból is jól látszik, hogy a cégek akkor járnak el helyesen, ha nem sztereotípiák alapján, hanem adatvezérelt módon, a friss trendeket kutatva hoznak meg fontos döntéseket. Így ugyanis a legrosszabb, ami történhet, hogy az előzetes várakozásokat igazolja vissza egy-egy felmérés. Viszont jó eséllyel hozhat olyan eredményeket, ami versenyelőnyt jelent, miközben megspórol egy költséges üzleti tévedést” – fogalmaz Pintér Róbert, a Reacty Digital üzletfejlesztési igazgatója.

A magyar férfiak 89 százaléka aktívan részt vesz a nagybevásárlásokban.

Az előzetes hipotézist és évtizedes sztereotípiát, miszerint a nagybevásárlást inkább a nők végzik, csak részben igazolta a kutatás, hiszen 100-ból mindössze 7 nő nem vesz részt ebben rendszeresen. Érdekes azonban, hogy a nagybevásárlást a háztartás tagjai valószínűleg inkább együtt teszik, hiszen saját bevallása szerint a férfiak 89%-a is rendszeresen részt vesz benne.

Az eredmény több szempontból is jelentős üzleti értékkel bír, ugyanis a közös döntésben megjelenik egy új aspektus, ami megkerülhetetlen marketingkommunikációs szempontból: a kutatás alátámasztotta, hogy általánosságban elmondható,

a férfiak inkább döntenek a minőség, semmint az ár alapján.

Különösen igaz ez a legfiatalabb korosztály tagjaira, illetve a legmagasabb jövedelemmel rendelkezőkre. Ráadásul a férfiak többet és alaposabban tájékozódnak egy-egy választás előtt, mint a női vásárlók többsége. Emellett megdőlni látszik az a társadalmi berögződés is, hogy a férfiak számára a vásárlás csak egy szükséges rossz, amitől minél előbb szeretnének megszabadulni.

A férfi nem egészséges akar lenni, hanem erős.

A felmérésben részt vevő férfiak több mint fele (58%) saját bevallása szerint egészségesen vagy nagyon egészségesen él, ez különösen jellemző a 18 és 29 év közötti egyedülálló férfiakra (82%). A prevenció jellemzően a felsőfokú végzettségűek, illetve az átlagosnál magasabb jövedelműek számára bír kiemelt jelentőséggel. Az egészséges életmód fontossága némileg csökken a férfiak 30 éves életkora után, valószínűleg átalakulnak az igények. De mi történik 30 után?

A 30 éves életkor komoly évforduló, ami sok szempontból jelenthet jelentős változást egy férfi életében. 30 után válnak a legtöbben éretté mind a szakmai életút, karrier szempontjából, mind a magánélet területén, a családalapítást illetően. Mit jelent ez üzleti szempontból? A 30 éves életkortól a sikert hajszoljuk, 40 után azonban már az egészség után futunk, így minden olyan terméknek és “lunch-break” típusú szolgáltatásnak nyert ügye van, amely gyors, hatékony és megbízható megoldást kínál ennek az erőnek a megőrzésére.

“Havonta 300 ezer egyedi felhasználót érünk el, ami felelősség, nem tehetjük meg, hogy nem foglalkozunk olyan kérdésekkel, amelyek lehetőséget kínálnak az aktívabb, egészségesebb vagy adott esetben hosszabb élethez. A minőség kívül-belül mottó arra utal, hogy egyaránt tudunk minőségi tartalmat nyújtani a Tesla legújabb fejlesztéséről, a gasztronómia izgalmas világáról, az integrált szemléletű ismeretterjesztésről, vagy éppen a szűrővizsgálatok fontosságáról is. Törekvésünket visszaigazolják olvasóink és persze a hirdetőink is, hiszen ők maguk is magas minőséget képviselnek, s fontos számukra, hogy prémium környezetben, brand safety tartalom és alacsony reklámzaj mellett jelenhessenek meg” – magyarázza Szilágyi Szabolcs, az Igényesférfi.hu online magazin értékesítési és üzletfejlesztési vezetője.

A férfi nem szép akar lenni, hanem fiatalos.

Az egészség megőrzése mellett a 30. életév betöltése után egy másik kérdés is egyre gyakrabban merül fel a férfi fogyasztók körében: miként őrizhető meg a fiatalos megjelenés? A modern férfi ugyanis nem szép akar lenni, hanem fiatalos. A legtöbb esetben a férfiak azt a látszatot akarják kelteni, hogy hiába dolgoznak rengeteget, ők még fiatalok, bírják a strapát, és még sokáig akarnak a szakmában aktívan jelen lenni.

A fiatalos megjelenés ma már státuszszimbólum,

különösen olyan területeken számít ez igazán, ahol kiemelt szereppel bírnak a perszonális kapcsolatok. A magabiztosabb, határozottabb fellépés pedig közvetetten ugyan, de hozzájárul a munkahelyi sikerekhez is.

“Az elmúlt évtizedben a férfi szépségápolás, mint trend hatalmas változáson ment keresztül, ami néhány év késéssel, de Magyarországra is megérkezett. Ahogyan a hozzáállás, úgy az elfogadás is sokat változott, a kettő együtt pedig egyre nagyobb teret enged a különböző, kifejezetten férfiak számára dedikált esztétikai szolgáltatások számára is” – fogalmaz Halmai Zsófia.

“Szakmai oldalról megközelítve a kérdést éppen úgy az A-B státuszba esik a „csak” négymilliós, mint a tízmilliós autót vezető férfi. De ha valaki három hetente elmegy egy barber shopba hétezer forintért hajat és szakállat vágatni – ami egy komolyabb tétel – akkor az azt jelenti, hogy ő a külcsínt és a belbecset együtt értelmezi, számára ez egy szempont. Tehát a státuszt inkább mint látásmódot értelmezem. Nem maga a költés a lényeges, hanem hogy valaki mire és hogyan költ” – teszi hozzá Szilágyi Szabolcs.

A Reacty Digital felmérése 1000 fő megkérdezésével 2021. január 28. és február 5. között zajlott, a minta reprezentatív a 18-79 éves magyarországi lakosokra nem, kor, iskolai végzettség és lakóhely régiója szerint.
( onBRANDS )