GENIUS LOCI DÍJAT KAPOTT AZ ESTERHÁZY MAGYARORSZÁG ALAPÍTVÁNY

A PR szakma is felfigyelt a szemléletformálásban elért eredményekre.

Az Esterházy Magyarország Alapítvány nyerte idén a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (Matehetsz) által alapított “Genius Loci díj – Vállalatok és vállalkozók a tehetségekért 2021” díjat a nemzeti kategóriában. A Szövetség a díjjal az Alapítvány által öt éve elindított ESTÖRI Kreatív Történelmi Verseny eredményeit ismerte el. 

Az elismerést olyan szervezeteknek, illetve vállalkozásoknak ítéli oda a több szektort képviselő bíráló bizottság, amelyek Magyarországon, illetve a Kárpát-medence magyarlakta területein

egyfelől felkarolják a tehetségeket, másfelől erősítik a hely szellemét,

vagyis pozitív hatást gyakorolnak az adott településre, térségre vagy az egész országra. A díjra a Kárpát-medence egész területén működő Tehetségpontok és Tehetségsegítő Tanácsok jelölhettek szervezeteket, vállalkozásokat. Az Esterházy Magyarország Alapítványt a Soproni Széchenyi István Gimnázium Tehetségpont nevezte az idei díjra. Kapcsolatuk a tehetséggondozásban az Estöri Verseny révén immár öt éves múltra tekint vissza.

Az ESTÖRI leginkább azzal nyerte el a zsűri tagjainak elismerését, hogy a középiskolások számára szervezett országos történelmi verseny a tanulást és a kutatást újszerű eszközökkel és módszerekkel népszerűsítve, azt

élményszerűvé téve segíti kibontakoztatni a fiatalok kreativitását és tehetségét.

A verseny célja ugyanis, hogy úgy támogassa a történelmi ismeretek elsajátítását, hogy közben a feladatok révén fejlessze a diákok kutatási-elemzési affinitását és digitális készségeit, gyarapítsa média- és kommunikációs ismereteit, mozgósítsa alkotókészségüket, kibontakoztatva művészi és szövegírói vénájukat. A 9-10. évfolyamos középiskolás diákok a megmérettetés során önálló kutatással ismerik meg Magyarország történelmét, kultúráját és elődeink életmódját, miközben

szabadon használhatják a megszokott digitális eszközeiket, az okostelefont, az internetet és a közösségi média felületeit.

Az ESTÖRI már 2019 óta teljesen digitális, amely az Alapítvány értelmezésében nem elsősorban a digitális eszközök használatát jelenti, sokkal inkább a kreativitás kibontakoztatásának lehetőségét, a 21. században fontos készségek fejlesztését, valamint a kritikai gondolkodás képességének átadását.

Az évente megrendezett, háromfordulós versenyen résztvevő diákcsapatok minden évben a magyar történelem egy-egy korszakát térképezik fel, így például tavaly a dualizmus korával, míg idén a 19. század első felével, illetve a reformkorral ismerkedhettek meg tüzetesebben. A diákok a felkészülésük és a verseny során a történelemtanítás hagyományos nézőpontja mellett más szemszögből – korabeli történelmi személyek, újságírók „bőrébe bújva” – is szemügyre vehetik a korszak eseményeit. Az idei évben azt mutatták meg, hogy milyen lenne egy 19. század eleji online magazin címlapja és miként jelenítenék meg a korszakot az akkori közszereplők a közösségi médiában.

( Czigány Balázs, Esterházy Magyarország Alapítvány

Kivételes megközelítésmódjának köszönhetően az ESTÖRI a járványhelyzet alatt sem kényszerült szünetre, sőt: a korlátozásokat követően online egyedi megoldásokkal zajlott tovább a verseny, a döntőbe jutó csapatok újabb kreatív feladatokat oldottak meg és hoztak létre értékes tartalmakat, miközben erősítették a diákok és a tanárok közötti online közösségi kapcsolattartást is – amellyel egyúttal kitűnő példaként szolgáltak mások számára is a digitális oktatás nehézségei közepette.

Az ESTÖRI Kreatív Történelmi Verseny nem először részesül elismerésben: a PR szakma is felfigyelt a verseny szemléletformálásban elért eredményeire, így Magyarországon korábban egy arany, két ezüst, valamint két bronz díjat nyert el a Content+Marketing Awardon, illetve a Prizma Kreatív PR Díj elnevezésű megmérettetésen. 2020-ban a nemzetközi European Excellence Awardon az ESTÖRI a döntősök közzé került, míg idén a PR-szakma Oscarjának is nevezett SABRE Awards-on jutott a döntőbe, júniusban pedig az is kiderül, hogy feljut-e a dobogóra.
( onBRANDS )